close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Niet starten Renault Espace 2.2 DCI - electronica en olie lampje

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DCI

Goedendag,

Ongeveer een half jaar geleden had ik het probleem dat ik mijn auto parkeer, halve minuut later terug kom, en de auto wilde niet meer starten. Dacht aan een startonderbreking of iets dergelijk maar auto op slot en weer open etc. werke allemaal niet. Na wat rommelen met een kennis van mij eens naar het olie nivo gekeken. Dat was heel laag en we hadden het idee dat er willicht een sensor in de auto zat die dat in de gaten hield en daarom het starten belemmerde. Olie bijgevuld en de auto starte weer.

Dit probleem was vooraf gegaan aan dat de auto af en toe wat "horte en stotterde".... Inhield.... meestal bij koude motor. Ik dacht dat dat kwam door het brandstof filter dus dat heb ik ook op datzelfde moment vervangen.

Hierna waren alle problemen opgelost.

Twee weken geleden echter had ik opeens weer dat de auto wat inhield. Net alsof er heel even geen diesel wordt ingespoten.... Niet echt bij nagedacht, het wordt tenslotte kouder weer en ik rijd niet echt veel met de auto dus dacht eigenlijk dat het daardoor kwam totdat ik eind vorrige week weer het probleem had dat de auto niet starte. Olie nivo bekeken, dat stond ongeveer halverwege.... leek me niet echt te laag maar voor de zekerheid toch maar even een klein beetje olie bijgevuld en wat schetste mijn verbazing, de auto starte weer.

Tot vanochtend. Ik starte de auto, moest hem 2 meter verderop zetten om de achterklep te openen en heb hem daarna weer uit gezet. 2 minuten later weer gestart, auto liep 2 a 3 seconden en sloeg toen uit..... om nu weer helemaal niet meer te starten.

Meteen weer geprobeerd met wat extra olie maar helaas, dat helpt deze keer niet :-(

Op het dashboard branden het olie lampje en ook het "electronica storing" lampje (een soort van grafiekje)

De auto heeft nu zo'n 220.000km gelopen maar op 180.000 is er een nieuwe motor en turbo in gegaan.

Iemand enig idee ? Ik heb al wat gezocht op het forum en gelezen over bdp sensoren die voor zover ik kan inschatten soortgelijke problemen kan veroorzaken ?

Bij voorbaat dank !

ps: startmotor draait gewoon.

Geplaatst door

Henri Amand (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ben even zo onbeschoft om even zelf te reageren zodat het bericht weer bovenaan staat. In het weekend geplaatst, hoop dat iemand toch een oplossing heeft maar over mijn probleem heen heeft gelezen.

Bij voorbaat dank,

mvg,

Henri Amand

Henri Amand 0

17 jaar

als je de motor uitzet valt er klep dicht in het huis waar je luchtinlaatslang naar toe gaat,zeg maar een soort gasklephuis,als dit huis vervuild is door roet en troep,dan wil de klep nog wel eens blijven plakken,kun je starten wat je wilt,maar hij loopt niet. ik zou dit eens controleren.

cielie 0

17 jaar

Maar als je storingslampje brandt zou ik hem eerst even laten uitlezen.

sjaak r 0
badge

17 jaar

[quote=sjaak r]Maar als je storingslampje brandt zou ik hem eerst even laten uitlezen.[/quote]
wat nu als dat storingslampje *gevolg* is van een storing elders (bijv. die klep)
De tip v/d klep heeft Henri nu. Als hij slim is controleert hij dat eerst even. Kost niks.

AS1 230

17 jaar

ben het wel eens over die klep, al vaker mee gemaakt maar nog nooit dat daar het storingslampje van gaat branden.

sjaak r 0
badge

17 jaar

Thanks. Ga morgen, als het weer licht is, op zoek naar die klep en zal het laten weten of dat helpt.

Voor de zekerheid nog even gekeken naar het storingslampje. Ik wist namelijk zeker dat ik hem na het uitvallen heb zien branden maar wist even niet zeker of ik hem op andere momenten ook nog zie. Dat kan ik bij deze bevestigen. Als ik de sleutel in het contact stop begint het voorgloeien, als dat klaar is geeft het dashboard aan "OK" waarna er een piepje komt en daarna krijg ik de "electronica storing" melding in het digitale dashboard.

Laat morgen weten hoe het met de klep afloopt.

groeten

Henri Amand 0

17 jaar

Goedendag,

Vandaag naar de klep "gekeken". Daar kan je niet makkelijk bij dus ik kwam op het idee om een paar klappen op de luchtfilter te geven en het daarna nog eens te proberen.

Wonder boven wonder, de auto starte !! Het lampje van de "electronica storing" brande echter nog wel dus maar meteen ingestapt en naar de dealer gereden om hem uit te laten lezen.

Daar kwamen de volgende dingen uit:

cuircuit kodesignaal - Startonderbreking is wellicht wat mee. (wist overigens niet dat ik die had...) Het is me al eens gebeurd dat ik de auto niet in kwam omdat de afstand bediening niet werkte dus ik ga er meteen maar nieuwe batterijen in zetten.

circuit gloeibougies - Dat zou niet een storing moeten zijn waardoor de auto helemaal niet start maar alleen lastiger aanslaat. Nadeel van deze storing is meteen dat alle storingen die daarna komen niet worden opgeslagen dus zorgt dat er voor dat er verder niets te zien is.

En nog wat "minder belangrijke" storingen - buitentemperatuursensor, laadstroom, cuircuit oliedruksensor en de oliepeilzender maar als ik het goed begreep zal dat geen storing geven die de auto niet laat starten.

Bij thuiskomst zelf dus even gekeken in hoeverre de gloeibougies zelf te vervangen zijn en wat blijkt, een van de draadjes van de gloeibougies zit helemaal los ! Klemmetje weer op de gloeibougie geduwt en hopelijk is daarmee die storing verklaard.

Het electronica storings lampje brand op dit moment overigens niet. Ik neem even aan dat ze dat bij Renault "gereset" hebben. Ik heb even het draadje van de gloeibougies ook weer los gehaalt om te zien of de auto daarmee inderdaad niet start, dat is helaas niet het geval (anders was mijn probleem gevonden)

Aldus, op dit moment loopt de auto weer en ziet het er naar uit dat ik zal moeten wachten op de volgende storing voordat we kunnen achterhalen wat wel of niet het probleem zou kunnen zijn... wellicht de sleutel, daar gaan vandaag nog nieuwe batterijen in. Of de gloeibougies vervangen dienen te worden, dat weet ik nu dus ook niet.... En het zou dus heel goed kunnen zijn dat het toch die klep is en dat het storingslampje ging branden vanwege het los zittende draaidje.... iemand enig idee hoe lang die gloeibougies normaal mee gaan ? Mits ik me niet vergis zitten ze er nu een 40.000km in.

groeten

Henri Amand 0

16 jaar

Goedendag,

wederom "hetzelfde" probleem. Niet veel gereden met de auto maar vanochtend starte ik, ik rijd weg en nog geen 50 meter verderop slaat de motor opeens uit om niet meer aan te slaan en wederom brand het "electronica storing" lampje.

Nu weet ik in ieder geval zeker dat het rode lampje in het dashboard niet versneld gaat knipperen (wel de batterijen van de sleutel vervangen overigens) dus dat zou een indicatie moeten zijn dat het in ieder geval de sleutel niet is ? (zou ook niet weten waarom de motor wel 50 meter loopt als er iets mis is met de sleutel)

Iemand enig idee ?

Mocht ik nog wat te melden hebben, dan plaats ik het hier weer.

mvg

Henri Amand

Henri Amand 0

16 jaar

laat de retour opbrengst ff meten van de verstuivers

abc 0
badge

16 jaar

of toch weer die BDP sensor..

kawaZ750 0
badge

16 jaar

[quote=kawaZ750]of toch weer die BDP sensor..[/quote]
het zal niet voor het eerst zijn...

AS1 230

16 jaar

Kawa, had dat maar eerder gezegd :-) Als iemand me gemeld had dat er een redelijke kans was dat dat ding stuk was, dan had ik die zelf vervangen.....

Van het weekend dus de auto bij de dealer neergezet om hem te laten doormeten. Ik kwam daar vanmiddag weer aan (had nog niks van ze gehoord) en kreeg te horen dat de auto klaar stond. Bij aankomst werd mij verteld dat ze de BDP sensor hadden schoongemaakt en dat het werd aangeraden om hem toch maar te laten vervangen.

Beetje jammer dat ze er niet meteen voor gebeld hadden, dan hadden ze er meteen een nieuwe in kunnen zetten en de moeite van schoonmaken kunnen besparen maar nu maar een afspraak gemaakt om het aanstaande vrijdag alsnog te laten vervangen. Wetende dat die dingen een zwakke plek zijn in deze auto's rijd ik liever rond met een nieuwe dan met een schoongemaakte. Gaat wel 120 euro kosten en zelf vervangen is natuurlijk een stuk goedkoper maar voor wat hoort wat denk ik dan maar.

Aldus, het ziet er naar uit dat het probleem met een schoongemaakte BDP sensor opgelost zou moeten zijn en er gaat dus deze week nog een nieuwe ingezet worden. Mocht ik dan nog problemen ondervinden laat ik het hier wel weer weten (eventueel voor mensen in de toekomst met dezelfde problemen)

Allen dank voor de reacties ! Groeten

Henri Amand 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.