Renault Megane: Noodloop automatische transmissie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v RXE

Beste,

enkele dagen geleden heeft ons moeder een 2de handse Renault Megane RXE 1.6 16v Automaat met 96.000km op de teller gekocht.
Gisteren is er mij opgevallen dat de automaat in noodloop ging na een tijdje rijden. Na enkele keren "testen" is het mij opgevallen dat het enkel gebeurd wanneer ik snel accelereer, bijvoorbeeld wanneer ik een oprit oprijd op een autosnelweg om de snelheid te kunnen matchen met de andere auto's.

Wanneer men zachtjes accelereer dan gebeurd dat niet. En rijdt je rustig 120km/h tegen +-2800 toeren ipv 3600. Nu heb ik gelezen dat normaal gezien om de 60.000km de automaat olie best vervangen wordt. Maar dit niet in het handleiding staat dat het moet. In het onderhoudsboekje staat ook nergens dat er automaat olie is vervangen.
Ik lees hier en daar op het net dat het een sensor fout kan zijn, oliedruk te laag, vuile connectoren, kleppen of vuile olie. Een revisie van de versnellingsbak zou te vroeg zijn met deze km stand, toch?

Iemand soms een idee dat de meest relevante oorzaak kan zijn? Wat veel kosten wil ik er niet meer aan doen, aangezien het om een bijna 12 jaar oude auto gaat.
Alvast bedankt voor de reacties.

thepretorian

Geplaatst door thepretorian , lid sinds 10 jaar geleden

21 Reacties

sgm, 10 jaar geleden

Leuk, een auto met een verborgen gebrek. Jammer dat het bij de proefrit niet naar boven is gekomen.
Ik zou eerst de storing eens laten uitlezen. Dan kun je daarna nog beslissen wat je doet. Want als er iets ernstigs aan de hand is, kun je beter proberen de koop terug te draaien voordat je zelf dingen hebt gedaan.

thepretorian, 10 jaar geleden

Tijdens de testrit is het inderdaad niet naar boven gekomen. Nochtans, had ik een zware voet gebruikt. Verkoop terugdraaien zal helaas niet lukken, aangezien het van een particulier is gekocht. Daarop is er geen garantie of terugwerkende kracht op.

sgm, 10 jaar geleden

Ook bij particulier heb je rechten. Zeker als de verkopende partij er redelijkerwijs weet van kan hebben. Dat neemt niet weg dat het een stuk minder makkelijk is dan bij een professionele verkoper. De vraag is alleen of je als koper voldaan hebt aan de onderzoeksplicht. Als je niet eens flink op het gas hebt gestaan, zal het juridisch gezien moeilijk worden.
Ik zou de zaak eens laten uitlezen om te kijken of er een storing is opgeslagen. Als je dan een indicatie hebt van de kosten, kun je altijd nog kijken wat je doet. Bijvoorbeeld eens gaan praten met de verkopende partij. Want ik kan me niet voorstellen dat die niet wisten dat er wat aan de hand was met de auto.

thepretorian, 10 jaar geleden

Ik laat de auto morgen eens bij een Renault dealer uitlezen en laat het hier weten.

De auto was wel uitgeschreven van de DIV en had geen verzekering of iets. Dus ver kon konden we daarmee niet echt rijden. De verkoper had gewoon tijdelijk zijn platen op de auto gehangen voor de testrit. In ieder geval als we ons rechten als particulier willen uitoefenen, zal het denk ik een lange lijdensweg worden alvorens resultaat zien.

RPJdeWeert, 10 jaar geleden

Vraagje: Op het moment dat hij in noodloop gaat, doet de toerenteller het dan wel? Welke lampjes gaan er branden? Blijft hij in de 3e trap staan?

thepretorian, 10 jaar geleden

De toerenteller doet het, er komt een oranje waarschuwingslampje aan met AUTO en dan een afbeelding van een automaat. Inderdaad de automaat blijft in 3de trap staan.

abc PRO, 10 jaar geleden

waarschijnlijk storing df 049 .
schrijf/vraag morgen de storingscode even en plaats die hier

thepretorian, 10 jaar geleden

Deze ochtend was het geen pretje toen ik de auto naar een erkende dealer wou brengen. Ik had gemerkt dat er olieplekken waren op de grond. Even de auto bij een VW dealer binnengebracht omdat ik die mensen daar heel goed kent. Eerste diagnose is: waterpomp defect, bijna geen koelvloeistof meer, nochtans geeft de meter op de dashboard normale waardes aan. Deze auto wordt meer en meer een dure grap (waterpomp 250eur ex btw?).

Eerst waterpomp laten herstellen en dan pas naar de erkende Renault dealer gaan voor uitlezen en de rest van de automaat.

sgm, 10 jaar geleden

Het lijkt wel een broertje van deze: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Zit de waterpomp op de distributieriem? Die kan gezien de leeftijd van de auto ook weer aan de beurt zijn. Kan die gelijk mee, dat is uiteindelijk goedkoper.
Wel heel vervelend dat je zo veel kosten hebt aan die oude auto. Die is duidelijk verkocht vanwege gebreken.

thepretorian, 10 jaar geleden

Daar ben ik niet zo zeker van, ik hoor wel geklik gisteren en vandaag. Maar hoorde dit niet toen ik eergisteren toen ik de auto van de VW dealer ben gaan halen voor een klein onderhoud.

thepretorian, 10 jaar geleden

Beste,

de waterpomp is na 2 weken toch vervangen, eerst leek het een gemakkelijke klus, maar uiteindelijk hebben ze er toch wel wat tijd moeten in steken.
De automaat olie zag er goed uit(op niveau, proper, etc). Maar toch gaat het over naar noodloop soms. De auto is nog niet uitgelezen geweest door Renault (nog geen tijd gehad).

primera p11, 10 jaar geleden

Terug brengen en geld terug vragen,je bent gewoon belazerd.
Verkopende partij wist allang wat er mee was.
Zelf ben je ook onderzoeksplichtig,geen vloeistoffen beken blijkbaar,kun je een hoop aan aflezen.

thepretorian, 10 jaar geleden

Geld terugvragen is moeilijk, geen idee hoe het zit in NL. Maar in BE heb je bij een particulier verkoop niet echt zoveel rechten.

3. U Werd het slachtoffer van bedriegerij...
En wat als ondanks al uw voorzorgen toch zou blijken dat u er bent opgelegd?
Als de kwade trouw bewijsbaar is, kan de verkoop geannuleerd worden, maar het is allesbehalve makkelijk om kwade trouw te bewijzen. KWADE TROUW is opzettelijke misleiding van de koper door de verkoper. Wend u tot de verzoeningscommissie die een onderzoek zal instellen. De commissie kan u een minnelijke schikking voorstellen wat u verdere gerechtelijke stappen kan besparen. Als deze schikking u niet bevalt of niet aanvaard wordt door de verkoper, moet u zich wel tot het gerecht wenden, wat expertise- en dossierkosten, honoraria voor de advocaat en een lange, heel lange wachttijd impliceert!

Er was bij afleveren en test rit geen enkel problemen met lekkage of dergelijks. Na dat de auto bij de garage een onderhoudt heeft gehad, begaf het waterpomp de volgende dag. Deze is na een goede week hersteld en nu nog enkel de automaat in orde krijgen.
Zo te zien is dat toch wel een "bekend" probleem bij Renault automaten, PMV, spoelen of sensor zou de boosdoener kunnen zijn wanneer je het allemaal leest op forums. Morgen gaan we eens langs bij een Renault dealer om de foutcode uit te lezen en een bestek te laten maken. Heb er in ieder geval geen goede gevoel bij(qua prijs).

P. Kelder PRO, 10 jaar geleden

[quote=thepretorian]Geld terugvragen is moeilijk, geen idee hoe het zit in NL. Maar in BE heb je bij een particulier verkoop niet echt zoveel rechten[/quote]
In Nederland is deze materie niet anders geregeld. Het wordt een ander verhaal indien kan worden aangetoond dat er een vorm van opzet in het spel is.
Dit soort zaken vergeren veelal langlopende procedures met alle juridische kosten die daar nogeens bijkomen, hier wordt je niet vrolijk van.......

[b]Dan is er nog een niet onbelangrijk punt:[/b]

De consument heeft zelf ook een onderzoekplicht. Hij of zij had het voertuig voor aankoop kunnen laten keuren.
ANWB, Dekra, merkendealers kunnen in Nederland dit soort keuringen op aanvraag uitvoeren.

Mocht er tijdens de keuring mankementen, gebreken naar voren komen krijg je als consument dit zwart op wit op papier en kan een onderhandeling met de verkopende partij plaatsvinden,
cq worden onderhandeld over de vraagprijs.

Heel veel kopers die het e.a verzuimen worden zo slachtoffer van de nalatigheid van zichzelf..................

Gr. paul

Heino4267, 10 jaar geleden

Gewoon je verlies nemen, het verhalen op een particuliere verkoper wordt een moeilijke zaak.

Volgens mij ben je voor de rest tevreden met de auto.
Op dit forum staat wel e.e.a. over Renault automatische versnellingsbakken.
Met 100.000 km is zeker niet gezegd dat de bak versleten is.
Wat vaak wordt gedaan is:
- bakolie met filter verversen
- regelblok schoonmaken en evt. voorzien van 1 of meerdere nieuwe elektrokleppen.

Je moet zelf kijken of je hiervoor naar Renault gaat of naar een goede automatische versnellingsbakken-specialist.
Uit topics op dit forum blijkt dat Renault al gauw zegt: "nieuwe versnellingsbak mijnheer"!

primera p11, 10 jaar geleden

We spreken hier over een auto van 12 jaar oud.
Een paar regelkleppen vervangen en de olie verversen en een diagnose stellen komt maar zo op 1000 euro.
En dan moe tje maar hopen dat tie goed is,want als je mechanische slijtage hebt in de bak draait het daarna alsnog op revisie uit.
Dit is iets wat de verkopende partij allang wist.
Heeft de boel gereset en in de verkoop gegooid.
Hopende dat het probleem zich niet voordeed.
kortom,helaas pindakaas.

abc PRO, 10 jaar geleden

zorg nou eerst eens voor een storingscode dan kunnen we daarmee verder.

thepretorian, 10 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=thepretorian]Geld terugvragen is moeilijk, geen idee hoe het zit in NL. Maar in BE heb je bij een particulier verkoop niet echt zoveel rechten[/quote]
In Nederland is deze materie niet anders geregeld. Het wordt een ander verhaal indien kan worden aangetoond dat er een vorm van opzet in het spel is.
Dit soort zaken vergeren veelal langlopende procedures met alle juridische kosten die daar nogeens bijkomen, hier wordt je niet vrolijk van.......

[b]Dan is er nog een niet onbelangrijk punt:[/b]

De consument heeft zelf ook een onderzoekplicht. Hij of zij had het voertuig voor aankoop kunnen laten keuren.
ANWB, Dekra, merkendealers kunnen in Nederland dit soort keuringen op aanvraag uitvoeren.

Mocht er tijdens de keuring mankementen, gebreken naar voren komen krijg je als consument dit zwart op wit op papier en kan een onderhandeling met de verkopende partij plaatsvinden,
cq worden onderhandeld over de vraagprijs.

Heel veel kopers die het e.a verzuimen worden zo slachtoffer van de nalatigheid van zichzelf..................

Gr. paul[/quote]
In BE is het niet verplicht dat de verkoper de auto keurt voor "verkoop" (een checklist van zo'n 60 onderdelen ofzo). Aangezien de eigenaar de auto had uitgeschreven en zijn verzekering weigerde om de nummerplaten van zijn huidige auto voor 1-2 dagen op deze Renault te laten gebruiken was er niet echt veel opties.
Gelukkig was de aankoopprijs niet duur, anders zat ik hier niet zo 'vredig' op mijn stoel. De auto is dan door ons zelf laten keuren bij de DIV en daar was de auto zonder enige problemen door geraakt.

[quote=Heino4267]Gewoon je verlies nemen, het verhalen op een particuliere verkoper wordt een moeilijke zaak.

Volgens mij ben je voor de rest tevreden met de auto.
Op dit forum staat wel e.e.a. over Renault automatische versnellingsbakken.
Met 100.000 km is zeker niet gezegd dat de bak versleten is.
Wat vaak wordt gedaan is:
- bakolie met filter verversen
- regelblok schoonmaken en evt. voorzien van 1 of meerdere nieuwe elektrokleppen.

Je moet zelf kijken of je hiervoor naar Renault gaat of naar een goede automatische versnellingsbakken-specialist.
Uit topics op dit forum blijkt dat Renault al gauw zegt: "nieuwe versnellingsbak mijnheer"![/quote]
Zo denk ik er ook over, om nu in opspraak te komen omdat er "kleine" mankementen zijn die voordien niet opgemerkt waren zowel door mij als door de DIV keuring is vrij wel onbegonnen werk.
De automaat is momenteel de enige probleem, voor de rest(natuurlijk nog kleine mankementen voor een auto van deze leeftijd) is de auto piekfijn in orde en full option. Een automaatbak zou normaal gezien toch zo'n 160.000km zonder grote problemen moeten kunnen werken, of ben ik hier verkeerd?

[quote=primera p11]We spreken hier over een auto van 12 jaar oud.
Een paar regelkleppen vervangen en de olie verversen en een diagnose stellen komt maar zo op 1000 euro.
En dan moe tje maar hopen dat tie goed is,want als je mechanische slijtage hebt in de bak draait het daarna alsnog op revisie uit.
Dit is iets wat de verkopende partij allang wist.
Heeft de boel gereset en in de verkoop gegooid.
Hopende dat het probleem zich niet voordeed.
kortom,helaas pindakaas.[/quote]
We zijn vandaag bij de Renault Dealer geweest en ze hebben een diagnose gedaan aangezien er niets te zien was in de "logboek". Volgens de garage is het iets met de vermogen/druk en zou er kleppen vervangen moeten worden, een spoel en de automaat blok reinigen ofzo. Hij is er zelf een toertje mee gaan rijden terwijl zijn ThoughBook pc verbonden was met de auto. Dit allemaal zou volgens de garage "maar" 580EUR kosten. Volgens de dealer zag olie enzo alles er nog goed uit. Dus hopen we dat met 580EUR de automaat probleem opgelost geraakt.

[quote=abc]zorg nou eerst eens voor een storingscode dan kunnen we daarmee verder.[/quote]
Helaas heeft de dealer ons geen storingscode kunnen geven. Hij zag er iig niet zo vriendelijk uit toen wij daar aankwamen. Hij was wel zo vriendelijk geweest om de autoradio code op te zoeken zodat we de radio terug konden gebruiken.

Heino4267, 10 jaar geleden

"en zou er kleppen vervangen moeten worden, een spoel en de automaat blok reinigen ofzo"
=
regelblok schoonmaken en evt. voorzien van 1 of meerdere nieuwe elektrokleppen.

thepretorian, 10 jaar geleden

Even een update, de auto is terug van de dealer en voor zover ik het weet krijgen we de noodloop niet meer.
Ze hebben de regel blok gereinigd en kleppen vervangen.

Heino4267, 10 jaar geleden

Nou hopen dat het definitief is opgelost.
Heb je de radiocode ergens genoteerd? Dat ga je later nog eens nodig hebben.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.