auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Scenic: Olie gebruik na een reparatie

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci

Ik heb het volgende aan de hand.

In februari 2010 heb ik een tweedehands Renault GrandScenic II van februari 2005 gekocht. Dit was een ex-lease auto. Hij had toen 148.531 km gereden. Ik heb dat jaar probleemloos gereden. Ik heb toen de normale dingen aan de auto gehad: een keer een koplamp, banden, enz, enz. De normale slijtage. Het enige wat buiten het normale viel was de kachelweerstand die kapot was.
In februari 2011 ben ik met de auto voor de jarlijke APK en grote beurt gegaan. De auto had toen 170.069 km gereden. Dus net geen 22.000 km per jaar. De grote beurt was beduidend duurder dan geplanned, want de remschijven en blokken voor moetsen vervangen worden, de spiraal veer rechtsachter was gebroken en moest vervangen worden en de handremkabel rechts achter was gebasrsten en moest vervangen worden. Dit was uiteraard even slikken, maar ne wat rondvragen en uitleg kon ik dit accpeteren als reparaties ten gevolge van de kilometer slijtage.
Twee weken later sta ik op een kruising stil omdat het koppelingspedaal op de bodemplaat ligt (170.375km). Na onderzoek blijkt dat de koppelingscylinder kapport is. De kostenraming komt uit op ruim XXXX euro, want: "als de bak dan toch open moet is het handig om meteen ook de koppelingsplaten te vervangen". Na wat rondkijken kom ik tot de conclusie dat XXXX aan de dure kant is. Die XXXX euro was opgebouwd uit een koppelingsset, hydraulisch lager, vliegwiel, krusas-keerring, de arbidsloon om dit alles te vervangen en natuurlijk de de- en montage van de versnellingsbak. De reactie van de garage hierop is dat dit dan ook een ruime schatting is om teleurstellingen te voorkomen en dat ze meestal goedkoper uitkomen. Nu komt het. Op het moment dat de auto klaar moest zijn, was deze niet klaar. De reden hiervoor was dat men tijdens het proefrijden er achter was gekomen dat de auto totaal niet naar behoren reed. Men moest de bak opnieuw open maken om e.e.a. te controleren. Het blijkt dat het vliegwiel niet correct was. E.e.a. werd opnieuw vervangen op kosten van de garage. Op zich natuurlijk correct, maar wel funest voor de XXXX euro, want goedkoper zou het daardoor niet meer worden.
Maar, nog steeds niets aan de hand.
Op 13 augustus (een half jaar later dus) met kilometerstand 180.313 (10.000 km later) begint de auto te klagen dat de olie bijgevuld moet worden. Ik heb toen 1 liter olie bijgevuld.
Op 19 september (een maand later) met kilometerstand 181.745 (1.400 km later) moet ik wederom olie bijvullen.

Ik heb vandaag de bodemplaat verwijdert en het lijkt erop dat de olie aan de voorkant (in de rijrichting) ergens bij een pakking lekt. Door de hoeveelheid olie die over de hele moter zat, was dit niet eenduidig aan te wijzen. Op de bodemplaat zijn duidelijke olieplassen zichtbaar. Op de motor is te zien dat de olie daar lekt en vervolgens zijn sporen op de rest van de auto nalaat.

Ik persoonlijk weiger te geloven dat ik in het eerste jaar ruim 20.000 km kan rijden zonder olie bij te vullen en dat ik dan opeens 1 liter olie per 1500 km moet gaan bijvullen.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat deze lekkage en de werkzaamheden van de koppelingscylinder (twee keer de bak gedemonteerd en gemonteerd) met elkaar te maken hebben? Kan ik de garage verwijten dat zij in februari hun werk niet goed gedaan hebben (en ik snap ook wel dat ze toen van die auto baalde en snel weg wilde hebben, maar dat is geen reden om het werk dan maar half te doen)? Kan ik eisen dat zij hun werk nu goed doen en dit op hun kosten herstellen?

Graag hoor ik jullie mening over dit.

Met vriendelijke groet,
Tom




[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u de nieuwe vraag retour krijgt....

Moderator Problemcar[/b]

Geplaatst door

Tom_Latten (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee een versnellingsbak rep(koppeling) staat los van de motor een lekkage kan altijd optreden bij deze km stand, reing de motor is goed en kijk waar deze lekt ( dus u kunt geen aanspraak maken op slechte rep)
succes

jan5047 0
badge

13 jaar

Het enige wat er mee te maken kan hebben is de krukaskeering die olie doorlaat naar de versnellingsbak, maar aangezien de keering toen vervangen is (mits goed) lijkt me dit het probleem niet. Het is verstandig om alle olielekkage aan de onderzijde goed te (laten) reinigen olie op pijl zetten en na een aantal dagen kijken of er olie lekkage neembaar is. Dat de motor wat zwetende olie lekkage heeft is normaal ik praat dus echt over ''Olielekkage'' Ik denk zelf dat de motor inwendig wat olie verbruikt (denk hierbij aan klephoedjes, zuigerveren niet ernstig) zet de olie op pijl en neem de km stand op en kijk hoeveel liter olie je op 1000km verbruikt hebt. Gebruik altijd 5w40 Vol syn Elf.

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Het lampje is een globale indicatie, peilen bij koude motor op vlakke vloer zonder dat motor gestart heeft. na het bijvullen wachten en opnieuw peilen, nooit boven het maximum vullen en ook niet onder het minimum laten komen. vergelijken onder gelijke omstandigheden geeft een goed inzicht op het verbruik.

Ik denk dat de krukas oliekeerring de oorzaak is,
Het valt niet mee om een nieuw geplaatste oliekeerring dicht te krijgen en dat komt omdat op de krukas een
groefje zit van de oude ring en als deze niet weggepolijst is lekt hij op die kleine groef.
Als het dat is wordt het op den duur beter, ik heb wel eens spul voor oudere auto's bij de olie gedaan en dat heeft wel geholpen.
Anders moet alles weer los, dat spul maakt het rubber wat soepeler, dat geldt ook voor de klepafdichtingen, die kunnen ook wel eens te hard worden.
Alles bij elkaar heeft U wel veel pech .

teunissen 0

13 jaar

Als je de scherpe kanten van de groef in krukas weghaalt, en je zorgt dat dat de keerring 2 mm terugblijft van de oorspronkelijke plaats heb 100% kans dat de keerring niet zal lekken op die groef.. Als de positie wegens ruimtegebrek niet gewijzigd kan worden, had ik altijd succes met het volgende. Ik haalde de veer uit de keerring en draaide die los bij zijn slotje, dan knipte ik 3 of 4 windingen van het vrouwtjes deel van de veer af, spande de veer een slag of drie en stopte het mannetjes deel op zijn plaats, door de iets grotere voorspanning was de keerring daarna in staat om de diepe plaatsen in de groef te bereiken.

Cor wat je beschrijft klopt wel, maar daar heeft Tom op dit moment weinig aan, ik zou zeggen op naar de garage die hem gerepareerd heeft als hij blijft lekken, maar als ze op de zelfde manier doen krijgen ze hem nooit dicht.
Ze hadden hem beter kunnen laten zitten.

teunissen 0

13 jaar

Jan ik wilde alleen aangeven dat het wel mee kan vallen. Ik ga ook liever niet voor dat spul. het spul komt ook op plaatsen waar ik het beslist niet zien wil.

Beste Mercury,

Ik kan helaas niet meer op eerdere berichten reageren. Voor al diegene die mij daarbij geholpen hebben. Mijn dank!

Voor nu: De auto staat op dit moment bij de garage. Hier was een los ziitende oliefilter gevonden. Daarnaast zouden ze de motor / onderzijde schoonspuiten om de lekkageplek te bepalen. Daarna zou ik een offerte krijgen over wat de kosten zouden gaan zijn. Tot nu (12.42 uur) heb ik nog geen bericht gehad van de garage.
Ik houd iedereen op de hoogte.

gr, Tom

Tom_Latten 0

13 jaar

@ Tom Latten: U kunt ALTIJD de oplossing melden bij uw berichten, ook al zijn deze gesloten. Rechts onder in elke topic bevindt zich dan nog de button "Rapporteren" en via die knop kunt u dan alsnog de oplossing melden bij het moderatorteam.
Deze oplossing zal dan later door het moderatorteam bij de betreffende topic geplaatst worden.

moderator 0
badge

13 jaar

[quote=Tom_Latten]Beste Mercury,

Ik kan helaas niet meer op eerdere berichten reageren. Voor al diegene die mij daarbij geholpen hebben. Mijn dank![/quote]
Tom

Je voorgaande, recente topics zijn inmiddels weer opengesteld mocht je daarin nog willen reageren is dat mogelijk.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.