Renault Clio: Olieverbruik

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2 L 16V

Cliotje (90.000Km gelopen ) vebruikt 1L olie op 3000 Km.
Mijn oude R19 (260000 Km) deed hier 20.000 Km over.
Ligt dit aan de 8 kleppen meer?
Rijdt verder prima.

toonmar

Geplaatst door toonmar (60) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

olie verbruik ligt niet aan je hoeveelheid kleppen maar aan een lekkage....... controleer uitwendig eens op een lekkage ( je keerringen, stop, filter) en inwendig kan ook mogelijk lekken ( kijken of je koelvloeistof schoon is geen olie laag erop)....

biged1971 (0) PRO, 16 jaar geleden

mocht je uitwendig niets zien dan zou het kunnen zijn dat de zuigerveren niet meer goed afdichten is een bekend probleem bij deze motoren..

Ful (0), 16 jaar geleden

Ik ben ook met dit probleem bezig: een Kangoo 1.2 16V is rond km stand 70.000 km te veel olie gaan gebruiken; ongeveer 1 op 5 a 7.000 km.
Mijn ervaring is dat in het algemeen de Renault 16V-motoren absoluut geen olieverbruikers zijn, dwz niet meer verbruiken dan 1 liter op 20.000 km, maar vaak zelfs minder.
Dus met de 1.2 16V's is structureel (of een serie van die motoren) iets aan de hand: maar WAT ?

Kennelijk heb jij ervaring biged1971, daarom wat vragen:

1. Wordt dit olieverbruik erger of blijft dit op lange termijn stabiel ?
2. Wat is de oplossing, of wat zegt de importeur hiervan, wat is concreet het advies van de importeur en is hier sprake van garantie/coulance?
3. Er zit nu een 5W olie in. Er mag ook een 10W olie in, zou dit helpen ?

Vraag aan Toonmar:

1. Is jouw olieverbruik ondertussen hetzelfde gebleven of minder/meer geworden?
2. Wat voor olie gebruik jij ?
Of ben je misschien overstapt op een synthetische olie.

Overigens:

1. In AMT las ik al weer een tijdje geleden het verhaal van iemand met een BMW-motorfiets met zijspan, op lPG (!). Hij had er dunne synthetische olie in gedaan en gelijk was er een zwaar olieverbruik.
2. Op www.mykangoo.de kom je dit probleem ook weer bij een 1.2 16V ook tegen; 1 op 2500 km, ook op synthetische olie.
3. Een Renault dealer heeft even geleden het kleppendeksel vervangen want dit zou inwendige olielekkage kunnen veroorzaken. Echter het olieverbuik is hetzelfde gebleven.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

biged1971 (0) PRO, 16 jaar geleden

compressie meten , ga eens langs de dealer en laat er eens naar kijken , wordt meestal niet erger
dikkerre olie kan je proberen

Ful (0), 16 jaar geleden

Tja, het volgende probleem laat zich raden; de compressie zal wel ietsje minder zijn en dan krijg je meteen de volgende vraag: is 'ietsje minder' compressie nog binnen de grenzen/toelaatbaar ?

Eigenlijk heb ik zelfs het vermoeden dat dit olieverbruik - 5 a 7 000 km- (nog?) niet ernstig genoeg is om daar op het compressietest-kaartje iets van terug te zien.

Boged19871, heb je al meegemaakt dat er om deze reden een motor uit elkaar gehaalt is ?
Of kan je er verder nog iets concreets over vertellen ?
Of ligt het allemaal te gevoelig ?

Hartelijk dank.

toonmar (60), 16 jaar geleden

Biged, Ful e.a.;
Heb nu 13000 km gereden met de Clio.Olieverbruik is constant 1L op 3000 Km. Loopt en trekt goed.Geen blauwe walm achter me. Koelvloeistof glashelder.
Voor mij altijd dealer onderhouden,dus vul ik maar braaf volsynt olie bij. Wordt wat prijzig ! Is overstappen op 15/W40 verstandig ?
Werd mij ook veteld dat het bijvoegen van Forte de zuigerveren los kan maken waardoor het olieverbruik fors afneemt
Waar of flauwekul ?
B.v.d voor jullie reacties.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

kleppendeksel pakking vervangen omdat dat inwendige olielekkage veroorzaakt het zal toch wel uitwendige lekkage zijn neem ik aan

toonmar (60), 16 jaar geleden

Robby;
Motor is branschoon.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ja maar jij schrijft kleppendeksel vervangen om inwendige lekkage te voorkomen[quote=toonmar]Robby;
Motor is branschoon.[/quote]

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

welke olie heb je er nu inzitten 5w40 10w40 of 15w40....? net wat bigged1971 zegt dikkere olie zou je kunnen proberen dan heb je kans dat het olieverbruik afneemt.....

A110 (0), 16 jaar geleden

Heb dit probleem ook gehad met een 1.6 16V in een megane.

Ben toen naar binnen gegaan met een endoscoop om het inwendige van de motor te bekijken. Toen schrok ik van de koolafzetting op de kleppen en cilinderwand.
Bij deze auto heb ik een lektest gedaan en bij 1 cilinder (weet niet meer welke) had ik een lek in het inlaatkanaal. Dit was dus de oorzaak van de koolafzetting waardoor de kleppen niet meer goed dicht konden.

Deze motor hebben we behandeld met samenwerking met onze adviseur van Forte en na de behandeling zijn we weer een lektest gaan doen en ben ik weer gaan kijken met de endoscoop en kwam tot de conclusie dat de motor weer brandschoon was en de lektest perfect.
Dus heeft het zin? ja in mijn ogen wel. Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander ervan om deze middelen in de motor of brandstof te gooien maar de praktijk wijst het uit.

Het olieverbruik was inderdaad ook afgenomen.

Hopelijk heb je hier wat aan en kunnen jullie er wat mee.

Jeroen

Oja, wij doen 10W40 olie in deze motoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.