Beste forumleden.
Snel even de geschiedenis.
Ik heb deze wagen twee maanden geleden aangekocht, tweedehands.
De verkoper vertelde me reeds dat de airconditioning niet werkte. Ik heb de wagen naar een Renaul-dealer gebracht en die vertelde me dat de ECU de airco niet meer aanstuurt.
Omdat ik het jammer vind en de onderdelen toch aanwezig zijn, ben ik bezig de zaak manueel om te bouwen.
Daarvoor heb ik een aparte schakelaar geplaatst op het dashboard, welke twee relais schakelt in de motorruimte.
Een eerste waarmee in de compressor start, en een tweede waarmee ik het relais voor de lage-snelheid ventilator wil starten.
Ik ben zelf koeltechnicus en heb het systeem getest op lekken (met stikstof) , vacuum getrokken en gevuld met freon tot de verdampingstemperatuur + 5° C. was.
Het gevolg is, dat ik een koele luchtstroom uit de ventilatiegaten krijg. Maar dat mag zo niet blijven. Ook de ventilator moet meelopen om de condensor te koelen.
Het knutselwerk is dus nog niet helemaal af.
Ik ben op zoek naar het relais dat de ventilator op halve kracht laat lopen. Het schema heb ik en het relais voor de volle kracht heb ik ook.
Kan iemand mij hier uit helpen ?
Ben hard op zoek naar het boek voor de werkplaats maar blijkbaar in het Nederlands niet zo snel vindbaar.
Mijn dank bij voorbaat !
Oswald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oswald
Dat jij als monteur niet op het idee komt dat een ECU ook goed is te herstellen.
Dit is de kortste weg.... www.actronics.eu
Gr. paul
Ik ben koeltechnicus maar geen automonteur.
Vandaar dat ik ook in eerste instantie naar de dealer ben geweest.
Maar die vertelde me dat een nieuwe sturing me 950 Euro zou kosten.
Meteen voor mij de reden om een alternatieve oplossing te zoeken !
Edit : Bij ACTRONICS mogen particulieren blijkbaar niet registreren. Jammer, een gemiste kans :/
10 jaar
Je garage wil dat vast wel voor je doen....
10 jaar
Waarom zeggen ze dat bij de dealer dan niet meteen ?
Ik kreeg alleen te horen : "Voor een wagen met 144.000 km. op de teller, zou ik die kost niet meer doen ..."
Ik heb eerder het idee dat er iets anders loos is. Want ze hebben ook relais aan het vervangen geweest.
De dag voordien kreeg ik telefoon dat ze de compressor via de computer hadden kunnen laten draaien.
Mij lijkt het allemaal een redelijk verwarrend verhaal. ALs die ECU een storing heeft, wordt dat dan niet op de één of
andere manier aan de chauffeur gemeld ? (een foutcode of lichtje zou handig zijn)
Maar goed, mijn vraag was gewoon waar het relais zit die de fan op halve snelheid laat lopen.
ALs ik die heb, werkt het boeltje gewoon ook, voor de prijs van een paar kilo fruit.
Misschien niet zoals Renault dat voor ogen had. Maar dat is een andere kwestie ;-)
10 jaar
Bij een mechanische airco , wordt de compressor gestuurd door een lage druk sensor.
De condensorfan wordt gestuurd door een hogedruk sensor.
Wat voor compressor zit er onder ? met een magneetkoppeling of een continue meelopende met regelstift ?
Met een magneetkoppeling is de ombouw mogelijk dmv de druksensoren.
Koudemiddel vulling wel op gewicht gedaan , verdampingstemperatuur zegt zo niks.
Zit er 1 ventilator op ? , deze wordt dan op 2 spanningen gestuurd laag voltage bv 10v , lage snelheid , 12v vol gas, zou een relais zoeken met ingebouwde weerstand voor lager voltage.
Electronika winkel bv.
De compressor werkt met een magneetkoppeling.
Bedankt Kaleido 1
Er zit één ventilator in, welke gestuurd wordt door twee relais, volgens het schema.
Eén die de ventilator meteen aan de positieve hangt, via zekering 50 A, en één relais die via een weerstand loopt.
Volgens de monteur van de dealer, is het de laagste stand die ik moet hebben.
Het relais voor de hoogste stand, heb ik reeds gevonden. Het is nu zoeken naar het exemplaar dat via een weerstand de spanning aanbiedt.
Zou ik die druksensoren gewoon op de bestaande vul- en meetpunten kunnen plaatsen ?
Want buiten aluminium buisjes en rubber flexibele leidingen is er geen staal of koper om op te hardsolderen...
10 jaar
Paul :
Mijn vermoeden bleek juist.
Ik heb daarstraks naar de dealer gebeld met de vraag of de ECU eventueel kon gereviseerd worden.
Ik heb de website van ACTRONICS doorgegeven.
Toen werd het eventjes stil, aan de andere kant.
Na een poosje gaf hij toe dat hij niet met 100 % zekerheid kon zeggen dat de ECU de schuldige is.
Ik heb dus 150 Euro betaald voor een bedenking, en dus geen echte diagnose.
Een mens wordt er wantrouwig van ...
10 jaar
OP het bestaande systeem zitten toch ook druksensoren , kun je deze niet gebruiken ?
De lagedruk schakeld ongeveer tussen 1.5 en 3 bar .
De hoge druk kun je zeker via de bestaande pakken , om de ventilator te schakelen wordt nu toch ook gedaan.
De druksensoren die in het systeem zitten, zijn geen "schakelaars" zoals ik ze ken, maar onderdeeltjes die
een variabele weerstand hebben, afhankelijk van de heersende druk.
Die weerstand wordt door de ECU geïnterpreteerd en gebruikt om te schakelen.
(Dat is wat men mij vertelde)
Ik zal dus op een andere manier moeten werken.
Bestaan er dan druksensoren die je op de vulnippels van het systeem kan plaatsen ?
10 jaar
[url=http://postimg.org/image/ekvvpu019/][img]http://s30.postimg.org/ekvvpu019/619245_...[/img][/url]
Dit is het schema van de airconditioning.
De legende volgt zo !
10 jaar
[url=http://postimg.org/image/nvgq1ngbj/][img]http://s27.postimg.org/nvgq1ngbj/619245_...[/img][/url]
10 jaar
Die ben ik nog niet tegen gekomen , er bestaan in de koeltechniek wel presstostaten , mechanisch , die je op de schraderventieltjes kunt draaien waar nu de bestaande drukgevers op zitten.
Ze zijn er in verschillende instelwaardes.
K12-1 en K12-2 zijn de relais voor de ventilator, waarbij K12-1 de lage snelheid is.
Heb net nog even gekeken. Op de hogedruk - zijde zit inderdaad een dubbele voeler. Voor zo ver ik kan zien, zou dat wel eens dezelfde schroefdraad kunnen zijn als een schräderventiel.
Ik ken de pressostaten die je op die schroefdraad kan schroeven. Dan heb ik een maak-contact nodig dat inschakelt als de druk te hoog oploopt. En daar dan de ventilator mee starten. K12-1 is inderdaad de lage snelheid. Dus die moet ik hebben om te schakelen.
Morgen maak ik een foto van de relaiskast. en ga (voorzichtig) experimenteren welk relais de lage snelheid schakelt.
(en meteen een tekening maken met de relais en hun functies. Al is het dan om anderen te helpen)
10 jaar
Ik hou jullie even op de hoogte van de werkzaamheden.
Ondertussen heb ik een pressostaat gevonden. (25 Euro bij de aircospecialist)
Men spreekt ook wel van een lage-, midden- en hogedrukschakelaar. Vandaar wel de naam trinary.
Wat doet nu deze pressostaat :
- Voorkomen dat de compressor kan lopen zonder freon. (Onder de 2 Bar geen contact naar compressor)
- Voorkomen dat de druk te hoog oploopt (Afschakeling van de compressor bij 25 Bar)
- Regelen van de ventilator achter de condensor. (Starten van de ventilator bij 16 Bar)
Ik heb dus de 'oude' voeler gedemonteerd en de nieuwe in de plaats gezet.
De bekabeling heb ik enerzijds tussen mijn relais voor de compressor aangesloten.
De twee andere kabeltjes voor de ventilatie liggen nog los.
Het is nu zoeken naar het relais dat de ventilator bedient op halve kracht....
Hieronder vindt u de pressostaat die ik vanochtend kocht.
Ik hou jullie op de hoogte !
[url=http://postimg.org/image/em13cxf6p/][img]http://s8.postimg.org/em13cxf6p/pressost...[/img][/url]
10 jaar
Oke oswald.
De lage druk schalkeld deze niet te vroeg uit , normaal is 1.5 bar uit 2.5-3 weer aan , je moet een werkgebied hebben.
De ventilator schakeling is deze niet te hoog gekozen , 16 bar komt overeen met 60 graden vloeistoftemperatuur, een bar of 6-7 lijkt me meer van toepassing en 10 bar hoge stand.
Afschakeldruk hoog 25 bar is 80 graden, voor 134 a is veel te hoog, 15 bar max
Dit zijn drukken die bv bij R507 horen.
Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten ?
Hoi Ferrie !
Pin me niet vast op de drukken, vermits ik deze heb afgelezen van een datasheet voor een gelijkaardige pressostaat.
Het onderdeel dat ik heb, is voor R134a. Het staat ook gedrukt op het metaal.
Ik vond van deze specifieke pressostaat geen datasheet, maar de verkoper verzekerde mij dat deze goed is.
Ik heb hem eventjes op stikstof gezet, om te zien welke nummers corresponderen met welke schakelaars.
Daarbij viel het me op dat hij inderdaad andere, lagere, schakelmomenten heeft dan die ik heb gezien.
Maar exact is niet af te lezen. De manometer op de stikstoffles loopt tot 60 bar en is dus niet echt betrouwbaar.
Wat iets erger is, is dat de schroefdraad wel heel erg veel lijkt op de schroefdraad van de andere drukmeter, maar niet past.
Een adapter ga ik niet kunnen vinden, vrees ik. Dus dat wordt morgen knutselen met de schroefdraad van de oude en zelf een verloopstukje maken.
Nog snel een vraag : Ik heb twee relais zitten voor de ventilator. (lage en hoge snelheid)
De bedoeling is toch dat bij gebruik AC, de ventilator steeds op lage snelheid loopt en pas bij hogere druk op de hoogste snelheid begint te lopen ?
Want daar ben ik nog niet helemaal uit.
Fijn dat u de werkzaamheden mee volgt. Ik begin stilaan licht te zien aan het eind van de tunnel ! ;-)
10 jaar
Wat is het flow verschil bij lage en hoge snelheid , dus de uiteindelijke pers/werkdruk , dat is de vraag , de ventilator heb je in principe alleen nodig als je langzaam rijd of stilstaat met de auto.
Bij 100 km/h is de rijwindkoelling vele malen hoger dan de ventilator kan koelen.
Dus ik zou beginnen met de hoge snelheid , kun je altijd nog terug , gewoon even meten.
Een testaansluiting van een Mazda mx5 kun je gebruiken om een verloop te maken , deze hebben namelijk niet de standaard koppeling , maar een schraderventiel met de afwijkende draad die jij nodig hebt.
Wat de flow is kan men niet weten, dit is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, hoe warmer het wordt hoe hoger de druk en vicé versa.
Immers is de druk altijd gerelateerd aan de omgevingstemperatuur.
Een trinary heeft altijd vier aansluitpunten, 2 voor de compressor en de andere twee voor de condensorventilator (lage/hoge) snelheid en dienen allemaal aangesloten te worden.
Het betreft een compressor met magneetkoppeling, dan is de vraag handmatig ofwel ecc?
Naar mijn gevoel ecc als ik dit verhaal goed heb gevolgd, bij een handmatige airco draait altijd de condensorventilator mee zodra de compressor draait en stopt niet, ook niet bij voldoende rijwind..integenstelling tot het andere principe airco.
Dan zit er nog verschil in compressoren, een handmatige compressor kan niet zelf zijn slagvolume bepalen, die draait op volle toeren, een variabele compressor kan dat wel.
Naar mijn mening, wil je dus een automatische airco die wordt geregeld door de ecu, ombouwen naar handmatige airco, terwijl de compressor zelf het slagvolume kan bepalen.?
Ben heel erg benieuwd.
Derhalve is het geen freon, maar koudemiddel...freon mag niet meer gebruikt worden, freon is een verkeerde benaming voor koudemiddel R143a.
ik heb ervaring met wat jij van plan bent,en bij mij werkte het prima,20 minuten,daarna liep de kompressor vast.
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar de oorzaak,als de ECU de a/c niet meer aanstuurd,kan het net zo makkelijk een defecte drukopnemer zijn,en sta je voor jan met de korte achternaam te prutsen.
Overigens,Freon is de merknaam van DuPont voor het koudemiddel wat door hen geleverd wordt.in de meeste auto's zit R-134a,vroeger was dat R-12,wat sinds 1996 niet meer gebruikt mag worden.De "R" staat in dit geval voor de afkorting "refrigerant",oftewel koudemiddel in het engels.Nogmaals,in geval van een storing in je airco,zal de ECU niet schakelen.
10 jaar
Hobby-monteur : ik ben 55 en ik noem dat nog steeds freon. Niet helemaal correct, ik weet het :-)
Maar een vastgelopen compressor heeft niet veel uitstaans met het ombouwen van het systeem.
Je schakeld gewoon het systeem anders. En dat "weet" de compressor niet.
Dat is echt puur toeval. Waarschijnlijk niet genoeg olie in het koelmiddel gehad ?
10 jaar
Betekent het dat als het werkt zoals jij het nu in elkaar knutselt dat je dan elke keer met een schakelaar op het dashboard in en uit gaat schakelen.
Of werkt het op dezelfde manier als voorheen,airco aanzettten en met de draaiknoppen de temp regelen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het slimmer was om de ECU te laten repareren,mits dat het was.
Het kan maar zo te weinig koelmiddel zijn waarom die niet schakelt.
En een dealer doet geen zaken met bedrijven die reviseren/repareren.
Een dealer vervangt.
Een dealer kijkt dan ook niet ver genoeg in het systeem om een goede diagnose te kunnen stellen.
Kijk,een compressor aansturen lukt best als je alle veiligheden overbrugt door er direct 12 volt op te zetten.
Maar dat is niet de reden waarom die niet draait.
Ik had de auto naar een airco specialist gebracht en die laten kijken,kijken toch net iets verder dan een dealer.
En mocht dan de ECU kapot zijn,dan stuurt die de ECU wel op.
En dat is wat hobby monteur bedoelt.
Je bent nu van alles aan het knutselen en aan het overbruggen of anders aansturen,straks draait het en loopt de boel alsnog in elkaar.
Om bijv de doodeenvoudige reden dat er te weinig koelmiddel inzit.
10 jaar
[quote=primera p11]Je bent nu van alles aan het knutselen en aan het overbruggen of anders aansturen,straks draait het en loopt de boel alsnog in elkaar[/quote]
Men is nooit te oud om een nieuwe ervaring op te doen ;)
Gr. Paul
[quote=zwartje007]Je schakeld gewoon het systeem anders. En dat "weet" de compressor niet.[/quote]
Klopt, dat weet de compressor idd niet.
Maar zoals ik al had vermeld, is er een verschil in compressoren die via een magnetische koppeling werken zowel met een vaste en variabele opbrengst met interne regeling.
Kort samen gevat, jouw bedoeling zoals jij denkt dat het gaat werken is in praktijk mogelijk...vergeet echter niet de opbrengst regeling van de compressor.
De opbrengst regeling wordt niet geregeld door de pressostaat.
[quote=zwartje007]Dat is echt puur toeval. Waarschijnlijk niet genoeg olie in het koelmiddel gehad ?[/quote]
Er zit geen olie in het koelmiddel, koelmiddel transporteert de olie die aanwezig is in het systeem, indien er te weinig koudemiddel aanwezig is, is er ook te weinig transport van olie in het systeem.
Dit betekent dat de olie niet meer ververst word en zal op den duur gaan verbranden.
Theo,eigenlijk zeg je daarmee dat ondanks de magneetkoppeling in/uit schakelt een on/of schakeling is en dat de opbrengst variabel is door de pressostaat en regeling die in de pomp zit.
De pomp word ingeschakeld en dan bepaald de pressostaat de opbrengst van de pomp gerelateerd aan de drukken in het systeem en de ingestelde waarde?.
10 jaar
Nee, zeg ik helemaal niet..lees maar goed na.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar