Renault clio: ontluchten van een diesel

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

een week geleden heeft mn radiateur het begeven omdat de zijkant gesprongen is.
nu denk ik dat er lucht in het systeem heeft gezeten maar inmiddels heb ik een nieuwe geplaatst en krijg ik m niet goed ontlucht.
ik kan namelijk de ontluchting van de verwarming niet vinden.ik zie bij de kachel wel een dopje wat ik eraf kan draaien maar dan saat de motor af.
wat ik overigens ook vreemd vind om toch te kijken of ik m kan ontluchten heb ik mn theromstaat eruit gehaald voor een snelle doorstroming en mn reservoir open gelaten maar hij blijft borrelen.
zou dit duiden op een slechte koppakking er zit geen water bij mn olie en mn uitlaatgassen zijn droog.
met vriendelijke groet.

ronald d

Geplaatst door ronald d (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Zjonnie (0) PRO, 16 jaar geleden

ben dan geen automontuer wel vrachtwagen, maar bij ons gaat t gooit vol, kachel vol op warm en laten draaien met dop eraf...

AS1 (105), 16 jaar geleden

Als hij blijft borrelen kun je er wel op rekenen dat de koppakking lek is. Goed mogelijk dat jouw radiateur ontploft is door veel te hoge druk door de uitlaatgassen in het koelwater. De slangen worden zeker ook keihard?
Als je ook koelwater verliest zou ik oppassen met verder rijden. Er kan water in de cilinder lopen als hij stilstaat. Bij de eerst volgende start kan dat schade veroorzaken.

Een garage kan met een snuffelaar kijken of er uitlaatgas vrijkomt in het expansievat.

ronald d (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1]Als hij blijft borrelen kun je er wel op rekenen dat de koppakking lek is. Goed mogelijk dat jouw radiateur ontploft is door veel te hoge druk door de uitlaatgassen in het koelwater. De slangen worden zeker ook keihard?
Als je ook koelwater verliest zou ik oppassen met verder rijden. Er kan water in de cilinder lopen als hij stilstaat. Bij de eerst volgende start kan dat schade veroorzaken.

Een garage kan met een snuffelaar kijken of er uitlaatgas vrijkomt in het expansievat.[/quote]
ben bij verschillende garages geweest maar die hadden geen snuffelaar.
heb nu de alternatieve methode gedaan met een koude start en een paar keer vol gas en toen hoorde ik het reservoir piepen.
heeft het zin om de kopbouten iets na te trekken omdat de koppakking niet zo heel lang geleden is vervangen.
stel dat ik de koppakking vervang is dit dan heel veel werk en moet de riem los .
met vriendelijke groet

ronald d (0), 16 jaar geleden

ik ben bij verschillende garages geweest maar die hadden geen snuffelaar en heb de alternatieve manier gedaan door een koude start en dan vol gas.
ik hoorde het reservoir piepen dus hoogst waarschijnlijk lekke koppakking.
heeft het zin om de koppakking na te trekken omdat hij niet zo heel lang geleden is vervangen.
en is het anders veel werk om de koppakking te vervangen en moet de distributieriem dan los.
met vriendelijke groet

AS1 (105), 16 jaar geleden

Tip: koop een vraagbaak van deze auto dan weet je hoe het een en ander zit.
Daar zullen de aanhaalvolgorde en aanhaalmomenten in staan. Je moet wel een momentsleutel hebben.

Als dat niet helpt dan moet de kop eraf. Je moet controleren of de vervorming van de kop niet de maximale waarde overstijgt. Goed mogelijk dat deze kop niet gevlakt mag worden. Is de vervorming te groot dan moet je in zo'n geval een andere kop opsnorren.
Disriem moet er uiteraard af. Kijk maar eens goed in de vraagbaak en of je het dan nog aandurft...

ronald d (0), 16 jaar geleden

heb al gezocht naar een vraagbaak maar heb die nog niet gevonden.
verder durf ik t wel aan alleen vraag ik me af of het de moeite is.
bedankt voor je goede tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.