Hallo,
Ik zit met een vrij serieus probleem met mijn 1998 megane.
En na +- 500 gelijke vragen over dit probleem te hebben gelezen heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Sinds eind deze zomer krijg ik de auto niet meer van de centrale deurvergrendeling doormidden van de afstandsbediening. Dus moet ik elke keer de deur openen door de sleutel in het contact te steken en de startonderbreker deactiveren doormiddel van de noodcode.
Dit was ik afgelopen week zo danig beu dat ik bij de dealer een nieuwe ontvanger ben gaan halen a 120 euro. Deze er gister in gezet (door de dealer zelf) en weer geprobeerd de sleutel de synchroniseren. Maar ook nu lukte dat niet. (Zowel mij, als de dealer niet).
Nu ben ik dus weer terug bij af, en ook ten einde raad, en hoop heel erg dat een van jullie hier een oplossing voor weet.
Handig om te weten:
- beide sleutels werken niet, een daarvan is nog geen half jaar oud. Beide sturen wel een infrarood signaal af (getest doormiddel van een camera)
- sleutels deden het al vrij slecht door de boel kapot ging, ontving alleen wanneer ik de sleutel tegen het raam aan drukte, weet niet of dit normaal is met een infrarood ontvanger?
- ik weet niet of hier een zekering tussen zit die het probleem kan veroorzaken, zo ja, waar zit deze? Heb alle zekeringen die ik kon vinden bekeken, maar allen zijn gewoon goed. Maar wellicht heb ik deze over het hoofd gezien?
Ik weet dat het een vraag is die al 100 keer is gesteld, maar geen van de oplossingen die daarop werden gegeven hebben voor mij gewerkt.
Ik hoor graag van jullie!
Groet,
Joren
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je meldt dat de ontvanger is vervangen.
Ik neem aan dat dat de infrarood ontvanger boven je binnenspiegel is. Was de connector van de ontvanger nog helemaal goed?
Je eerste probleem is dat de sleutels blijkbaar niet kunnen worden ingelezen op de computer. Bij mijn weten kan alleen de dealer dat, met zijn laptop. De dealer zal dat moeten oplossen, n.a.v. de communicatie (wel/niet) van zijn laptop met de auto-computer en de resultaten van die communicatie. Pas als de sleutels correct zijn ingelezen, kan e.e.a. gaan werken.
Als de sleutels zijn ingelezen, kan de dealer live op zijn op de auto aangesloten laptop zien of de auto het signaal van de infrarood sleutels ontvangt als je die gebruikt. Dan kan worden geëxperimenteerd met de afstand met afstand e.d. tijdens het bedienen van de sleutel.
Beste heino,
Aller eerst dank voor je reactie.
Ik moet even vermelden dat mijn kennis op het gebied van auto's vrij beperkt is.
Dus sorry voor je domme vraag, maar wat bedoel je precies met connector?
Ik heb namelijk een compleet nieuwe ontvanger erin gezet (dat printplaatje) en deze werkte dus ook niet.
Wat natuurljk zou kunnen is dat deze ook al kapot zou zijn en dus een dead-arrivle was.
Maar die kans acht ik vrij klein.
Ik vroeg me ook af wat je precies bedoeld met het inlezen. Dat is de sleutel toch al op het moment dat ik hem heb opgehaald? Of zou dit nog een keer moeten gebeuren, en maakt de dealer daar gewoon een mooi lul verhaal van dat ze alles moeten uitzoeken om daar zo weer 3 uur voor te berekenen a 100 euro per uur? (Na een aantal akkefietjes kijk ik bij hen nergens meer van op!)
11 jaar
Met de connector bedoel ik de stekker waarmee het printplaatje wordt aangesloten.
Die printplaatjes zijn overigens niet gecodeerd: het is gewoon een infrarood ontvanger die de digitale code die hij ontvangt, naar de boordcomputer zendt.
En nee, de sleutel is niet ingelezen op het moment dat je hem ophaalt.
Dan denk ik meteen dat je de fout te pakken hebt!
Elke sleutel moet worden ingeleerd op de auto: de sleutel zendt namelijk een code uit, waarvan de auto moet leren "ja, die code hoort bij mijn auto en die bevelen volg ik op".
Je moet dus beide sleutels door de dealer laten inleren op jouw auto. Hij doet dat met de Renault diagnosecomputer, ook wel "Clip" genoemd.
Dat is eigenlijk een werkje dat bij aflevering van de sleutel hoort en dat had de dealer moeten weten. Het is een werkje van niets, dus dat kost je ook niet de hoofdprijs.
Bij dat inleren kan de dealer meteen live meekijken in de computer hoe de auto reageert op de sleutel (dus of de code wel of niet wordt ontvangen) en wat dan evt. het euvel zou zijn waarom e.e.a. niet zou werken.
Weet je zeker dat het infrarood oog door een vrij stuk ruit kijkt?
Ik kan mij voorstellen dat als de ruit een keer is vervangen door een iets ander type (bv. warmtewerend i.p.v. gewoon), of het oog kijkt tegen een gestippeld stuk ruit aan, dat e.e.a. ongevoeliger wordt qua zien van het infrarood signaal.
11 jaar
Nee sorry ik heb het niet duidelijk geformuleerd. Sleutel is bij het ophalen gewoon in geleerd, althans ga ik vanuit. Heb de auto toen bij de garage gekocht met als voorwaarde dat er een tweede sleutel bij kwam.
Zo gezegd zo gedaan, week later auto opgehaald met een tweede sleutel, die het toen tot die tijd gewoon heeft gedaan.
Mijn vraag was eigenlijk of de sleutel dan weer opnieuw zou moeten worden ingeleerd. Dat die zichzelf zou hebben gereset als het ware.
Heb namelijk hiervoor een scenic gehad die op een gegeven moment niet van de startonderbreker af wou. Toen heb ik hem wel opnieuw laten inleren (ook gelijk een tweede sleutel er toen bij genomen).
Het verschil was wel dat ik toen wel gewoon de deuren kon openen en sluiten met de sleutel. Maar misschien verschilt het type ontvanger wel, dat weet ik niet namelijk. Dus dat deze een andere eigenschap hebben.
En met de sleutelheb ik op (bijna) alle mogelijk plaatsen geprobeerd verbinding te maken met oog, zowel in de auto als buiten de auto.
11 jaar
Dan moet je terug naar de garage: als zij de laptop aan je auto hangen, kunnen zij voor beide sleutels meteen zien of er iets wordt ontvangen (als dat niet zo is, moet in de auto met een spiegeltje worden uitgetest of het dan wel werkt omdat er dan geen ruit tussen zit) en of de ontvangen code verkeerd is (dan sleutel opnieuw inleren).
11 jaar
Ik ben inmiddels naar de dealer gegaan ermee. Sleutels gaven gewoon signaal, ontvanger was dus gewoon goed. Waarschijnlijk ligt het probleem in de bedrading.
Heeft iemand een electrisch schema van de ontvanger naar waar het naartoe gaat?
Zou heeeeeel erg chill zijn als iemand mij daaraan kan helpen.
11 jaar
niet toevallig dat ze niet meer werken na inbouw van een radio?
De beste kans op een elektrisch schema voor jouw auto heb je wellicht bij een Megane Forum. FF zoeke.
11 jaar
Nope..
11 jaar
Heb een tijdje gezocht, alleen niets gevonden. Hoopte dat 1 van jullie er toevallig 1 wist te vinden !
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar