auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: oplopende temperatuur

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Bij een snelheid boven 80 km/u loopt de temperatuur van de motor heel hoog op.
De kachel wordt ook niet warm

De thermostaat heb ik reeds vervangen.

Bij stationair draaien blijft de temparatuurwijzer mooi in het midden.


Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van de hoge temperatuur?

Geplaatst door

ebak (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt mij dat je ergens een obstakel of versmalling in je koelwater omloop hebt.

Als ie stationair loopt zou het dan kunnen zijn dat ie niet zo'n last heeft van deze weerstand, omdat de snelheid van de wateromloop niet hoog is.

Als ie meer toeren maakt, wordt ie warmer, en stroomt het water sneller. Dan heeft ie natuurlijk wel meer last van de verhoogde weerstand.

je zegt dat de kachel niet warm wordt: welke kachel, de interieur verwarming, of de radiateur?

en check zowieso eens of je nergens knikken in je slangen hebt...

Thermostaat heb je vervangen zeg je: is die nieuw of komt ie uit een sloop auto? heb je hem gecheckt door hem in een kop met water te dompelen dat net van de kook af is?

elsteff1385 0

16 jaar

Misschien wel gewoon je waterpomp.

Jaha 0

16 jaar

Duidt inderdaad op een defecte waterpomp.
Door gebrek aan circulatie wordt de vloeistof in het blok niet voldoende gekoeld en gaat koken.
De plek waar de temperatuursensor zit blijft daarentegen koeler, vandaar dat de meter niet oploopt.
Tevens wordt er geen of weinig hete koelvloeistof door de kachelradiateur gespoeld zodat deze niet goed opwarmt om het interieur te verwarmen.
Uitbouwen en vervangen.
Groeten,
Koos.

Bedankt allemaal voor de gegeven oplossingen.

Ik ga de waterpomp vervangen! De thermostaat was nieuw, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik hoop dat het probleem verholpen is na de nieuwe waterpomp.

Weet iemand toevallig ook of een waterpomp makkelijk uit te bouwen is bij een Renault Scenic? En is een waterpomp van de sloop een goed idee?

ebak 0

16 jaar

Een nieuwe is beter zo duur zijn ze niet.. Dan kun je weer flink wat km er tegen aan 200.000 gemiddeld als ik het goed heb. Je pomp zit ( meestal ) bij je distributie riem. Das geen kleine klus... want je distributieriem moet er af dan. Kijk eens of je koelvloeistof goed rondpompt door stationair te laten draaien en voelen of het door je radiateur rond gaat van je bovenste slang tot de onderste slang totdat je ven inslaat. Maar welke kachel word niet warm je interieur kachel of je radiateur...????

vertel eens meer over het type motor en bouwjaar van de motor...
is het een 8 klepper of 16 klepper?
8 klepper is zelf wel te doen.
staat de motor op 2 rubbers of hangt hij aan de bijrijderskant in een rubber? is het het eerste dan heb je een 8 klepper..

biged1971 0
badge

16 jaar

[quote=markievandetuftufclub]Een nieuwe is beter zo duur zijn ze niet.. Dan kun je weer flink wat km er tegen aan 200.000 gemiddeld als ik het goed heb. Je pomp zit ( meestal ) bij je distributie riem. Das geen kleine klus... want je distributieriem moet er af dan. Kijk eens of je koelvloeistof goed rondpompt door stationair te laten draaien en voelen of het door je radiateur rond gaat van je bovenste slang tot de onderste slang totdat je ven inslaat. Maar welke kachel word niet warm je interieur kachel of je radiateur...????[/quote]
Je hebt toch maar 1 kachel?
Lijkt me duidelijk wat de heer Den Bak bedoeld.
Als het in dit geval een distributie aangedreven pomp is dan is het aan te raden om ook gelijk je distributieset te vervangen.
Kun je daar ook weer een poos mee vooruit.

[quote=kosopoel]Als het in dit geval een distributie aangedreven pomp is dan is het aan te raden om ook gelijk je distributieset te vervangen.
Kun je daar ook weer een poos mee vooruit.[/quote]
Dat is inderdaad beter ja........

Hartelijk dank voor alle reacties!!

Het probleem is opgelost!.

De waterpomp was helemaal kapot gedraaid. Het lager van de spanrol was ook helemaal kapot.

Wellicht was dit de oorzaak van het stuk draaien van de waterpomp.

Erik

ebak 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.