hallo ik heb een scenic uit 2002 met een 1.9 dci motor en +-185.000km gelopen,ik heb hem nog geen jaar maar er is al veel aan vernieuwd koppeling compleet,groote beurd motorisch,enz.
nu heb ik het probleem dat hij binnen de 1500km 1 liter olie verbruikt.
Nu is er bij de laatste beurt 5w40 syntetic olie op gekomen sinds dit is hij op 800km 1 liter olie gaan verbruiken,
na informatie heb ik zelf 10w40 syntetic olie er op gedaan en filter vernieuwd,nu is hij dus iets minder gaan gebruiken maar 1liter binnen 1500km is erg veel vind ik.
wat of waar kan dit aan liggen hij houd ook in bij 3500 toeren.normaal begind hij ook pas te trekken na 3500toeren na mijn mening veel te laat voor een turbo diesel.bij koude start rookt hij zeer zeer veel en bij acceleratie ook dikke pluim.
Je begrijpt dat ik er erg flauw van de auto ben.
gr omer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kritisch vebruik ligt bij 1 liter op 1000.
Dus dit verbruik is toelaatbaar.
Neemt niet weg dat het wel een beetje veel is, maar ik denk dat je er mee zult moeten leren leven.
CITAAAT:
"wat of waar kan dit aan liggen hij houd ook in bij 3500 toeren dan begind hij ook pas te trekken na mijn mening veel te laat voor een turbo diesel.bij koude start rookt hij zeer zeer veel en bij acceleratie ook dikke pluim."
EINDE CITAAT.
Hier geef en vraag je zoveel info in 1 zin dat ik even niet weet wat je bedoelt.
Probeer het nog eens.
nou als hij normaal goed rijd trekt hij pas rond de 3500 toeren,is dat niet wat laat voor een diesel?
dus dit olie verbruik is normaal voor een dci motor?
kan het geen kwaad voor de motor.
gr omer
16 jaar
Het is niet normaal, zoveel olie verbruik.
Eerlijk gezegd ken ik het ook niet zo bij de dci.
Er word al snel gezegd , het is normaal.
Ik denk dat het eerlijk gezegd op een revisie uit gaat draaien.
De boel moet los om er achter te komen wat het is.
Of hij zuigt de olie via de turbo naar binnen.
16 jaar
Ik zeg niet dat het normaal is, maar om nou meteen het hele blok uit elkaar te trekken terwijl een motor best oud kan worden met een hoger olieverbruik.
Persoonlijk zou ik het verbruik kritisch in de gaten houden.Heel regelmatig peilen en het verbruik bijhouden.
Als het verbruik snel naar de 1 liter op 1000 gaat kun je altijd nog actie ondernemen.
Wat de oorzaak is,is zo moeilijk te zeggen.
Kan slijtage zijn aan draaiende delen, zuigerveren, klepsteelpakkingen etc.etc. zijn.
Olie via de turbo naar binnenzuigen kan ook.
Deze een keer van binnen controleren op lekkage zou ik wel aanbevelen.
Sterkte,
Koos.
ik denk dat tie olie via de turbo aanzuigt, dit is een euvel wat wel vaker voorkomt aan deze dci.
Het is wel abnormaal, zoveel olie verbruik.
Het hele motorblok vervuild ermee.
16 jaar
[quote=primera p11]ik denk dat tie olie via de turbo aanzuigt, dit is een euvel wat wel vaker voorkomt aan deze dci.
Het is wel abnormaal, zoveel olie verbruik.
Het hele motorblok vervuild ermee.[/quote]
Het probleem is dat je dit vooraf niet met zekerheid zeggen kunt... Je kunt wel domweg zeggen dat het niet normaal is, maar het repareren voor niet meer kosten dan nodig is dat is een ander verhaal..
Niemand kan je zeggen of hij het bij de turbo doet of ergens in het blok... En ga jij nu maar eens een turbo vervangen met de mededeling: waarschijnlijk is het nu over..
Natuurlijk kun je dit niet vooraf zeggen.
ik noe alleen op wat regelmatig aan deze motoren voorkomt, dan is het een kwestie van checken bij een garage.
En kom, het is abnormaal zoveel olie verbruik, dat ding staat ontzettend te walmen bij de start.
met een dergelijk olie verbruik versmeer je de hele boel.
En degene die met droge ogen zeggen dat dit normaal, sorry, maar hebben geen verstand van auto's.
16 jaar
Er is ook nergens in dit topic te lezen dat dit normaal is! Er staat alleen dat een verbruik van 1 l op 1500 km volgens de normen van Renault toelaatbaar is. (Het max toelaatbare verbruik staat in het instructieboekje)
Dit neemt niet weg dat het verstandig is om te (laten) achterhalen wat de oorzaak van het olievebruik is.
Mijn ervaring met de dci is dat deze bij zo'n 1800 toeren goed begint te trekken, 3500 is echt te laat.
Bekijk de link over olieverbruik: http://www.elf.nl/lub/lubNederland.nsf/V...
mvg,
Hans.
Ik kan me enigszins voorstellen dat een olie producent gaat zeggen dat olie verbruik tegenwoordig normaal is, hij preekt immers voor eigen parochie.
Ik denk dat de aanmaak toleranties tegenwoordig wat ruimer liggen en dat er minder gemeten word teneinde de kosten van het produceren te verlagen.
En dat er dan in samenspraak met een olie leverancier gekeken word of dit op te vangen is door een bepaalde olie soort.
Vandaar ook de verschillen in het olie verbruik tussen de verschillende series.
Dezelfde motoren, maar verschil in olie verbruik, dit duid toch op aanmaak toleranties die verschillen.
Minder meten is gewoon meer verdienen.
16 jaar
door een compressie test en een lektest kom je eenvoudig te weten wat de staat van de motor is.
blijkt de tests goed te zijn zal het toch de turbo zijn
Is er nog wat aktie ondernomen ondertussen met de auto?
[quote=8je]Er staat alleen dat een verbruik van 1 l op 1500 km volgens de normen van Renault toelaatbaar is. (Het max toelaatbare verbruik staat in het instructieboekje)[/quote]
door iets in een onderhoudsboekje te vermelden, wordt het ineens acceptabel.........?
Nee. Dat zeg ik niet, ik geef alleen aan welke normen de fabrikanten hanteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar