Van de week hoorde ik een plof rechtsvoor onder de motorkap vandaan komen toen ik de airco inschakelde.
Er zit daar volgens mij een soort van aluminium vat me leidingen eraan direct van de pomp af.
Heb het gisteren nog eens geprobeerd en weer een korte PLOF, weet iemand wwat die evt kan zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat "vat" is inderdaad van de airco. Het is de filter/droger.
Eerst zou ik ff bij een specialist langs gaan om de drukken te controleren.
Zo weet je ook of je systeem voldoende gevuld is.
Pas dan kun je echt naar een oplossing gaan zoeken.
Geluid in het systeem kan veroorzaakt worden door "lucht" in het systeem.
Meestal een kwestie van leeghalen, goed vacumeren en dan opnieuw vullen.
Succes, Pascal
[quote=Pascal8382]Geluid in het systeem kan veroorzaakt worden door "lucht" in het systeem.[/quote]
Lucht in een aircosysteem??
17 jaar
Ja, lucht in een aircosysteem.
Ontluchten:
Afvoeren van niet condenseerbare gassen
die zich in het koelsysteem bevinden.
In verband met het risico van emissie van
koudemiddel, dient dit ontluchten met
speciale apparatuur te worden uitgevoerd,
waarbij de lucht zich zoveel mogelijk
scheidt van het koudemiddel.
Bron: STEK informatie, Baarn.
Bedankt voor de tips daar kan ik wat mee.
Ga morgen gelijk even langs de aircoboer, vanmiddag ploptie hij trouwens niet.
Mvg Ben
17 jaar
Een airco staat onder druk en verliest door de slangen geleidelijk iets van het koelmiddel. Komt er dan toch lucht binnen?
17 jaar
Als de binnendruk als de buitendruk hetzelfde is.
17 jaar
via de as van de compressor kan er lucht in het systeem komen.
om de as van de compressor zit een keering, als airco een tijdje niet gebruikt word dan word deze keering droog.
gevolg dat koudemiddel ontsnapt en bij het inschakelen van systeem na een tijdje word lucht via keering en as naar binnen gezogen.
airco minimaal iedere 14 dagen 10 minuten laten draaien voorkomt een hoop problemen.
iedere 2 jaar systeem opnieuw laten vullen(leegzuigen, vacuumeren, afpersen en hervullen).
groet Bart
[quote=autobedrijf van breugel]via de as van de compressor kan er lucht in het systeem komen.
om de as van de compressor zit een keering, als airco een tijdje niet gebruikt word dan word deze keering droog.
gevolg dat koudemiddel ontsnapt en bij het inschakelen van systeem na een tijdje word lucht via keering en as naar binnen gezogen.
airco minimaal iedere 14 dagen 10 minuten laten draaien voorkomt een hoop problemen.
iedere 2 jaar systeem opnieuw laten vullen(leegzuigen, vacuumeren, afpersen en hervullen).
groet Bart[/quote]
Dank voor de uitleg!
17 jaar
Even wat huiswerk, van STEK informatie, Baarn.
Lucht in het koelsysteem
Doordat de druk in de condensor de som
is van de condensatiedruk en van de in de
condensor aanwezige niet-condenseerbare
gassen, zoals bijvoorbeeld lucht of stikstof
moet de compressor bij aanwezigheid
van die vreemde gassen tegen een hogere
druk persen, hetgeen extra aandrijfenergie
vergt. De koelinstallatie moet daarom
vrij worden gehouden van vreemde gassen.
Doordat de druk in de condensor de som
is van de condensatiedruk en van de in de
condensor aanwezige niet-condenseerbare
gassen, zoals bijvoorbeeld lucht of stikstof
moet de compressor bij aanwezigheid
van die vreemde gassen tegen een hogere
druk persen, hetgeen extra aandrijfenergie
vergt. De koelinstallatie moet daarom
vrij worden gehouden van vreemde gassen.
Dampbelvorming
Dampbelvorming is de vorming van
dampbellen tijdens stroming van vloeistof
door leidingen, als gevolg van de stromingsweerstand.
Hierdoor zal direct een
deel van de vloeistof in damp overgaan.
Deze situatie wordt in de koudetechniek
aangeduid met flash gas. Dampbelvorming
kan ook ontstaan door drukverlaging
door hoogteverschil in verband met
stijgleidingen waarin vloeistof voorkomt.
Hierbij kan door een hoger gelegen
niveau een drukverlaging plaatsvinden die
dampbelvorming veroorzaakt.
Dat is dus die plof die ik weleens hoor, weer wat geleerd:)
Kost wel ff dik 150 euro om de boel leeg te laten halen en de rest wat erbij hoort:s
17 jaar
Lijkt dus op cavitatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie
17 jaar
Heb even navraag gedaan bij de dealer waar hij in onderhoud is geweest en nu blijkt dat de airco nog NOOIT een beurtje heeft gehad!
Laat het vandaag doen bij aircospecialist en laat ook gelijk de filterdroger vervangen(dat vat)gaat bij elkaar 110 euro kosten, lijkt met niet al te gek dacht ik zo:)
17 jaar
Airco is helemaal nagekeken, leeggehaald, filterdroger en orifice vervangen, gevacuumeerd en opnieuw gevuld en het interieurfilter wat pikzwart was en vol bladeren zat is vervangen.
Kostte me maar 140 euro!!
Er kwam 580 gr uit terwijl er dik 5 jaar geleden 650 gr ingegaan is, ook niet verkeerd geloof ik!
17 jaar
maar wat is eigenlijk "lucht" ? das toch niks meer dan een samenstelling van een aantal gassen?
[quote=timhoeks2]maar wat is eigenlijk "lucht" ? das toch niks meer dan een samenstelling van een aantal gassen?[/quote]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78 % uit stikstof en 21% uit zuurstof. Daarnaast bevat lucht sporen van edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0-7%), en koolzuurgas, dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen.
De STEK heeft het over lucht en stikstof. Dat moet dus eigenlijk zuurstof en stikstof zijn...
17 jaar
[quote=ejnn]Als de binnendruk als de buitendruk hetzelfde is.[/quote]
De druk in het airco systeem is onderdruk (vacuum) we spreken dan over een druk van bar(e) effectieve druk in het systeem die de manometer(s) aangeven.
Als de binnedruk bar(e) (effectieve druk) hetzelfde is als de buitendruk bar(a) absolute druk is het systeem leeg.
Vanzelfsprekend;)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar