Dag allemaal,
Hopelijk kan hier iemand mij helpen?!?
Ik heb een Twingo 1.2 8v uit 1994.
Hij start en loopt perfect, alleen als hij warm is, en stationair draait, dat pruttelt hij bij de uitlaat, alsof hij op 3.5 cilinder loopt. Je hoort dan een onregelmatig "plof" - geluid.
Hij heeft soms ook de neiging om af te slaan.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Bougies, verdeelkap, rotor, bougiekabels, luchtfilter vervangen.
Kleppen zijn gesteld
Met scoop uitgelezen, alles loopt prima, in de electronica (bovengenoemde) geen fouten te merken
Emissies zijn goed
Heeft iemand nog een idee waar ik naar zou kunnen kijken, of ervaring hiermee??
Laat het dan svp weten, ik heb er nu al meer dan 20 uur ingestopt, en het lijkt maar niet te lukken.
Alvast bedankt!
Diegene met de gouden tip krijgt een krat bier van mij!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
JAH, stationaire stelmotor wil niet meer meewerken.
Dommelsch graag, en afleveren in Berkel-Enschot mogelijk ??????
Groeten Marcel
Volgens de Renault dealer (het was ook zijn eerste idee) is de stelmotor juist OK, daarom de rest vervangen.
Enig idee hoe ik de stelmotor kan kontroleren (deze zit achter de luchtfilter, toch?)
groetjes
Ingrid
PS: Aflevern OK indien het de oplossing was!
18 jaar
een stelmotor hoeft niet altijd een fout in de electronica te geven, testen kun je hem bijna niet, je kunt wel controleren of hij gangbaar is, en eventueel uitwisselen met een ( sloop ) exemplaar.
Groeten Marcel
P.S. Ik weet niet precies wat voor type je erop hebt zitten, maar heb je er een met een asje, en daarin ( op de kop van het asje ) een schakelaar, dan zou je hem bij stationair (warm ) moeten kunnen zien bijregelen, vooral als je zelf wat gas bijgeeft met de hand, en dan loslaat, zodat de gashendel tegen deze as aanvalt, zal het asje in eerste instantie helemaal inschuiven, dan een stuk terugpakken, totdat hij een stabiel toerental gevonden heeft.
Afgaande op het feit wat je zegt dat uitlaatemissies gewoon goed zijn, denk ik dat je luchtvolumemeter en dergelijke uit kunt sluiten, daar hij op deze storingen een te rijk/arm mengsel gaat geven wat dus de uitlaatgassen nadeling beïnvloedt. de meest voor de hand liggende storing is in dit geval dus een falende stationairregeling.
Je kan um ook even schoonmaken met remreiniger en dan istie ook weer perfect.
Sytze
sytze, we delen die krat wel he, enne, dit keer dus echt bier
Ja drommels daar zeg je wat: lekker Amstel!
Ouderwets lekker, hehehe
jij speelt vals Sytze
we hadden het over BIER, en niet over slootwater
Nee jij bent eerlijk! Ik vraag wel om een kratje halfom! Worstje derbij en klaar zij gij!
ps. dat rijmt.
neijei dan moeten we ook nog frieske curry hebben, dat maakt het feest compleet
Nou vooruit dan maar weer. Je bent ook een echt feestbeest!
[quote=hellbat]jij speelt vals Sytze
we hadden het over BIER, en niet over slootwater[/quote]
alles wat schuimt is nog geen bier...... :)
paul,
Ach Paul, het gaat maar om 1 ding......zo snel mogelijk in een andere staat geraken. Maar uh, wellicht off topic?
Goede morgen, typisch man, uren lang over bier lullen, en de vrouw met hun probleem laten staan.....:-)
Nu is het dan gratis glasje melk (nog te vroeg voor bier, toch?)
Ik heb gisteren avond tot 1 uur nog aan dat pokkeding gewerkt. De luchtfilter losgehaald, en in het plastic gedeelte zit een schakelaar, die los gehaald, goed met contactspray ingespoten, in de hoop dat de stelmotor ook gereinigd gaat worden.
De auto pruttelt maar door.....
Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de stelmotor kom en hoe ik hem met remreiniger schoon kan maken?
Alvast bedankt!
18 jaar
[quote=ingrid]Goede morgen, typisch man, uren lang over bier lullen, en de vrouw met hun probleem laten staan.....:-)
Nu is het dan gratis glasje melk (nog te vroeg voor bier, toch?)
Ik heb gisteren avond tot 1 uur nog aan dat pokkeding gewerkt. De luchtfilter losgehaald, en in het plastic gedeelte zit een schakelaar, die los gehaald, goed met contactspray ingespoten, in de hoop dat de stelmotor ook gereinigd gaat worden.
De auto pruttelt maar door.....
Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de stelmotor kom en hoe ik hem met remreiniger schoon kan maken?
Alvast bedankt![/quote]
Heren moeten jullie het nou weer van een vrouw horen (je weet toch dat vrouwen altijd gelijk hebben)
quote
zo zie je maar weer, uiteindelijk heeft de vrouw de man toch weer nodig..... [url=http://imageshack.us][img]http://img156.imageshack.us/img156/89/ic...[/img][/url]
Leg jij Ingrid dan es ff uit waar haar stappenmotortje zich bevind. Jij kunt altijd zo goed met vrouwen overweg............
Ik denk trouwens dat er iets anders aan de hand is, Heb zo het idee dat er een uitlaatkleppie een ietsiepietsie lekt. Typisch Renault kwaaltje wanneer klepstellen te lang wordt uitgesteld. Maar dat moet te horen zijn in de uitlaat monding wanneer de motor warm is. Ook als je de hand voor de uitlaat houdt moet je duidlijk het overslaan voelen in de vorm van luchtdruk. Dat kun je alvast zelf controleren Ingrid.
Sytze
Ik denk niet,maar weet zeker dat er een lekke klep zit.
Compressie meten dan weet je het
Sukses COR
18 jaar
Hoi allemaal, tot dusver bedankt voor alle tips. Ik ben stout geweest en heb zelf gekeken wat ik kan doen (ben trouwens niet technisch, alleen veel van mijn vader geleerd, die was monteur)
heb vandaag het luchtfilterhuis gedemonteerd, de injector eruit gehaald, en de 2 motortjes op de zijkant, alles schoongemaakt, en teruggezet. Het gepruttel was ineens over.....
dacht ik.
NU start die pokketwingo bijna helemaal niet meer.
Dus moet ik de kenners weer lastig vallen:
Wat zijn de 2 kleine motoren rechts onder de injector, de voorste met een pin die eruit steekt, en de achterste, die je over een klein rechthoekig blokje legt, die een klep bedient. Dit heb ik allemaal met remreiniger, en daarna met contactspray gereinigd. Was dit de fout de ik gedaan heb? moet je die dingen gewoon terug schuiven, of moet dat op een bepaalde manier?
Dan terugkomend naar jullie mening; weet iemand hoe ik een lekke klep kan maken/ wat ik het beste hieraan kan doen?
alvast bedankt voor jullie reacties.
groet,
Ingrid
18 jaar
Moooge ingrid.
een lekke klep is maar op 1 manier te maken, en dat is door de kop te demonteren. Voordat je dit doet zou ik in elk geval de compressie meten, om te zien of dit daadwerkelijk het geval is.
De twee motortjes kan ik je even niet bij helpen, dan zou ik weer even zo'n ding moeten zien, dat is alweer even geleden dat ik zo'n ding onder handen heb gehad.
De motor is bij enige kans toch niet een keer te heet geworden he ???????
De kans bestaat dan namelijk dat de kop wat krom is getrokken, doordat de motor aan de distributiezijde aan de kop is opgehangen. Meestal gaat dit echter ook gepaard met waterlekkage.
Groeten Marcel
Welnee man! Gewoon Renault kwaaltje wanneer klepstellen achterwege word gelaten. 1 kleppie wat lekt, ben er van overtuigd. Maar idd, koppie mot gelicht worden. Beter is om nu eerst maar es een technisch bekwaam persoon te zoeken die je verder helpt, ook meteen met de chaos die je nu zelf hebt aangericht. Is de snelste wijze om nu spijkers met koppen te slaan.
Sytze
misschien heb je ergens een schuurtje ineen vacuum slang dat pruttelen hoort bij een lek vacuum slangetje
bier hoef ik niet mag je zelf opdrinken
18 jaar
Jammer dat ze alleen bier geeft aan degene met de goede oplossing, bergeijk is ook maar een halfuurtje.
Groeten Marcel
Ja jammer!
Dag Heren,
Klootje is de winnaar, jammer dat hij geen bier lust. Misschien een avondje stappen met mijn schoonmoeder (ze is 75, maar nog lekker actief....)
Maar even zonder geintjes:
De boosdoender is de rembekrachtiger. Er loopt een vacuumslang van de rembekrachtiger naar de eerste cilinder. Als je het slangetje loshaalt bij de remb., en hem dicht knijpt, dan loopt de motor ineens zonder pruttelen.
Met Dank aan Garage Jan Schellens te Eersel. Daar kom ik al jaren, en daar zal ik ook jaren nog blijven komen. Gewoon een goede vakman!
Iedereen bedankt voor de reacties, en (hopelijk niet...:-)) tot horens
groetjes
Ingrid
18 jaar
een fles champagne ben ik ook blij mee
18 jaar
Met Dank aan Garage Jan Schellens te Eersel. Daar kom ik al jaren, en daar zal ik ook jaren nog blijven komen. Gewoon een goede vakman!
quote
hoezo, met dank aan garage jan schellens....? KOOTJE WAS TOCH DE WINNAAR...?
paul,
Zou Garage Jan Schellens te Eersel ook raad weten met napruttelende forumleden?
Oeps, nou moet ik ook naar Eersel...
18 jaar
[quote=ingrid]Dag Heren,
Met Dank aan Garage Jan Schellens te Eersel. Daar kom ik al jaren, en daar zal ik ook jaren nog blijven komen. Gewoon een goede vakman!
Iedereen bedankt voor de reacties, en (hopelijk niet...:-)) tot horens
groetjes
Ingrid[/quote]
Ik snap het even niet helemaal, eerst heb je er dagen zelf aan gesleuteld, en nu kom je plots al jaren bij een garage die naar nu blijkt geweldig is, maar het eerst helemaal niet kon vinden.........
had het gewoon aan mij gevraagd voordat je begon te prullen had je een hoop ergenis en tijd gescheeld Ingrid ; - )
waarschijnlijk heeft je auto als deze een kat heeft ook gestonken naar rotte eieren had dit vermeld dan had je waarschijnlijk veel eerder de oplossing gevonden
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar