Renault MEGANE SCENIC: Raamopener werkt omgekeerd

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M T7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 83

Raam links achter werkte niet.
Na onderzoek bleek het glijblokje waarmee het mechanisme aan het raam zit bleek stuk, dit vervangen.
Sindsdien werkt de raam bediening omgekeerd: Druk op knop naar beneden, raam omhoog.
Trek knop omhoog, raam naar beneden.
Van alles geprobeerd zonder resultaat. Uiteindelijk maar 2 draden, 1 en 2 op de stekker naar de Temic module, gewisseld.
Dit zoals beschreven in topic "Renault Grand Scenic 2004: bedradingsschema raammotor".
Nu werkt het raam wel de goede kant op, maar net als voorheen, als ik dat bij het afsluiten van de auto met een dubbele klik op de sleutel of op het portierknopje de auto afsluit opent de achterruit opent i.p.v. te sluiten.
Ik denk zelf dat het wisselen van de twee stuurdraden niet de juiste oplossing is.
Iedere hint of oplossing zal zeer welkom zijn.
Julien

Julien19

Geplaatst door Julien19 , lid sinds 3 jaar geleden

10 Reacties

ronny503, 2 jaar geleden

Als de bediening voor het vervangen van het glijblokje wel naar behoren functioneerde dan is het omwisselen van de draden wel de makkelijkste maar niet de juiste oplossing. Ik heb meer het idee dat er met het monteren van het glijblokje iets niet helemaal goed is gegaan waardoor de aansturing van het mechanisme in de war is geraakt.

ofstone, 2 jaar geleden

Inderdaad, als de staalkabel van het raammechanisme los is geweest om dat blokje te vervangen is het daar fout gegaan, en kun je het daar ook het beste oplossen.

Julien19, 2 jaar geleden

Bedankt voor jullie suggesties, ik zal morgen het raam mechanisme uit de deur halen en de kabel nog eens extra checken.
Dit had ik namelijk al gedaan, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien.
Ik hoop en laat jullie snel weten hoe het is gelopen.
Bedankttt

Julien19, 2 jaar geleden

Alles opnieuw gedemonteerd en nagekeken, het glijblokje, draai mechanisme en kabels kunnen volgens mij enkel en alleen maar op één manier worden gemonteerd.
Ik ben van mening dat hier geen fout kan worden gemaakt.
Ik heb nog twee andere raamopeners getest op deze 6 (5 gebruikt) polige stekker en deze werken ook andersom. Bij tweemaal kort achter mekaar indrukken van de sluitknop op de afstandsbediening gaat de raamopener open i.pl.v. dicht.
Wie heeft een oplossing?

RPJdeWeert, 2 jaar geleden

De 2 schroeven van de motorbehuizing losdraaien, motorbehuizing 180 graden draaien en weer monteren?

Julien19, 2 jaar geleden

Beste RPJ,
hartstikke bedankt, Lijkt mij wel de enige mechanische oplossing.
Ik denk dat je de 4 torx schroeven (geen twee) bedoeld waarmee de motorbehuizing vast zit aan de zwarte plastic behuizing van de overbrenging.
Is dat zo, laat maar even weten.

Julien19, 2 jaar geleden

De 2 schroeven van de motorbehuizing losdraaien, motorbehuizing 180 graden draaien en weer monteren?
? Kan iemand mij bevestigen dat hier de 4 Torx (T20) moertjes bedoeld worden?
Deze verbinden de metalen motorbehuizing aan de zwarte plastic behuizing van de overbrenging.
Graag even zekerheid, dat ik het goed begrepen heb.

RPJdeWeert, 2 jaar geleden

Je hebt gelijk, het zijn er 4. Even een filmpje gekeken om mijn geheugen op te frissen...

Julien19, 2 jaar geleden

Geweldig, man je hebt mij SUPERRRRRRRRR geholpen.
Ik weet niet hoe ik je moet danken, als je een vrouw gaf ik je zo een dikke kus.
De 4 torx (T20) boutjes losgemaakt, de metalen motorbehuizing 180 graden gedraaid.
Dan alles weer in mekaar geschoven en de boutjes terug vast gezet, klaar is kees.
Ongelofelijk maar alles werkt voor 100%: het raam loopt nu de juiste kant op. Na initialiseren van de module, één langere klik naar beneden, raam open. Eén langere klik omhoog en het raam gaat dicht.
Met dubbele klik afsluiten, gaat dit raam ook dicht. Echte comfort module werkt 100%.
Zelfs niet te vergeten, de anti pinch functie werkt voortreffelijk.
Eerst dacht ik wat kan dat helpen de motorbehuizing een halve slag draaien.
Daarna even goed nagedacht en conclusie: ja dit is het.
In het motorhuis zitten de magneten met 2-polen (noord en zuid),.
Wanneer wij die ompolen (180 gr draaien), draait ook het magnetisch veld om.
Hierdoor ook de draairichting van de motor, dit is dè oplossing.
Hierbij wil ik nogmaals mijn aller grootste dank uitbrengen aan RPJ de Weert die mij eindelijk op het juiste pad heeft gezet.
Alle lof en eer aan jouw en super, super, super, bedankt.

RPJdeWeert, 2 jaar geleden

Graag gedaan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.