auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Rammelend geluid voor links bij gasgeven in scherpe bocht

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2RN

Ik heb met het volgende probleem met de Clio van mijn schoondochter.
Als je gas geeft in een scherpe bocht naar rechts (b.v. bij het uitrijden uit een rotonde) hoor je een sterk rammelend/kloppend geluid voor links. Bij rechtuit rijden is alles normaal.
Ik was ervan overtuigd dat de homokineet links aan de wielzijde stuk was en heb daarom de complete aandrijfas verwisseld door een gereviseerde uit de vakhandel (GKN). Tot mijn verbazing is het probleem niet verholpen. Ik had vooraf ook al de draagarmrubbers vervangen omdat die slecht waren. Heeft iemand een suggestie. Zelf zie ik de volgende opties:
- Wiellager (hoewel dit normaal anders, namelijk malend klinkt)
- Misschien is de nieuwe homokineet ook stuk (lijkt me sterk)
- Homokineet aan de rechter zijde?
- Differentieel?
- Fusékogel (hoewel geen speling voelbaar)
- Bovenste veerpootlager?

Eigenlijk ben ik aan het einde van mijn Latijn. Mijn vaste garagist, waar ik alle onderdelen koop, heeft met de auto gereden en weet het ook niet. Hij suggereerde om de auto eens op brug in de 4e versnelling met de wielen vrij te laten lopen en dan te luisteren. Dit wil ik zaterdag gaan doen, maar vrees dat ik niets zal horen omdat de aandrijflijn dan niet belast is. Heeft iemand een tip hoe ik het probleem kan lokaliseren zonder de hele auto te vernieuwen?

Geplaatst door

beckertje2 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als hij rechts af lawaai heeft is het vaak ook de rechter homokineet (deze draaicirkel is kleiner), maar ik heb al eens een nieuwe gehad die ook niet goed was.

Maar geluiden zijn voor ons heel slecht te lokaliseren van achter de PC.

berendonck 0
badge

16 jaar

Hallo Berendonck,
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk. Geluiden kun je achter de PC niet goed overbrengen en al helemaal niet beoordelen. Ik heb de zaterdag de auto op de brug gehad en de wielen laten lopen in verschillende versnellingen en met ingeslagen wielen. Maar ik ben niet wijzer geworden. Donderdag gaat de auto naar de garage om een diagnose te stellen. Zodra ik iets weet, meld ik me terug.
groet,

Harry

beckertje2 0

16 jaar

Wat bij dit bouwjaar voorkomt is dat de voorste uitlaatpijp in een bocht tegen de onderste motorsteun aankomt ivm het kantelen van de motor in bochten.Wat je doet is een extra steun monteren op de uitlaatpijp met een uitlaatrubber en deze aan het subframe vastzetten.Dit voorkomt dat de uitlaatpijp tegen de steun aankomt.Ik hoor wel hoe het afloopt.

ksie2 0
badge

16 jaar

Ksie2,
Bedankt voor je reactie. Wat je schrijft heb ik ook geconstateerd, maar ik twijfel of dit het geluid is dat ik hoor. Bedankt voor de oplossing. Hoe maak je de uitlaatrubber aan de uitlat vast? Ik neem aan door middel van een extra te plaatsen beugel die je om de pijp plaatst?
Maar zoals reeds gezegd. Ik betwijfel of dit het het geluid dat ik bedoel, het lijkt echt van de linker wielophanging/aandrijfas te komen.

beckertje2 0

16 jaar

Hallo Monteurs,
Deze week me de auto in de garage geweest. Ze hebben er goed naar gekeken en ermee gereden, maar eigenlijk weten ze het ook niet. Ze geven het volgende advies: "Kijk eens naar de andere (rechter) aandrijfas, misschien dat het geluid toch van de andere kant komt. Een anders zou het het differentieel kunnen zijn.

Nu heb ik de volgende vraag:
Als ik de aandrijfas heb uitgebouwd en ze zit in de bankschroef. Kan ik dan voelen of ze stuk is? Of als ik de hoes losmaak en het vet verwijder is er dan altijd een beschadiging te zien als de aandrijfas geluid maakt?

Een collega van mij vertelde dat hij een keer een defect aandrijfas had, maar eer was aan de binnenkant helemaal niets te zien.

groetjes,

Harry

beckertje2 0

16 jaar

Een aandige indicatie om te bepalen welke aandrijfas het geluid veroorzaakt is om te kijken of de hoes wielzijde reeds is vervangen.
Is dit het geval dan heb je grote kans dat deze as het geluid veroorzaakt.Dit omdat het vervangen van een hoes meestal gebeurt nadat al te veel slijtage aan de koppeling is ontstaan.Overigens zie ik geen directe noodzaak een as te vervangen als deze geluid maakt in de bocht en bij rechtuit rijden geen problemen geeft. Een as uit elkaar halen om te inspekteren heeft naar mijn mening geen zin.

vletter 0
badge

16 jaar

@Vletter,

Bedankt voor je reactie. Beide hoezen zijn nog de originele hoezen. Overigens heb ik ook al overwogen om helemaal niets te doen, maar hij maakt behoorlijk lawaai in de bocht en mijn schoondochter wil er zo niet meer mee rijden. Het geluid moet toch ergens vandaan komen.
Maandag avnond ga ik eerst nog een keer de tip na die ksie2 gaf en kijken of de uitlaat niet aan de motorsteun komt.
Iedereen bedankt. Ik meld me terug als er nieuws is.
Groetjes,

Harry

beckertje2 0

16 jaar

Bingo, de oplossing!

Vandaag de auto weer op de brug gehad. ksie2 heeft de juiste oplossing aangedragen! De uitlaat blijkt inderdaad aan de motorsteun de komen. We hebben de uitlaat met een koperdraad wat aan de kant getrokken en het geluid was weg. Het bleek zelf dat de oplossing, die ksie2 had aangedragen, er heeft gezeten. De rubber zit er namelijk nog. Waarschijnlijk zijn we de rest verloren. Wat ons nu nog rest is om het wat deglijker steun te maken.

Iedereen bedankt voor het meedeken en ksie2 bedankt voor de tip!

Groetjes,

Harry

beckertje2 0

16 jaar

Kijk zo hoort het!!

bedankt HARRY

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.