close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: distributie

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

hallo heren pro's

Ik heb een clio 1.9d uit 94 Waarvan ik de distributie ongeveer 1500 km geleden heb vervangen. Deze maakt nu bij een start even een zingend fluitend geluid. Het is geen janken van een rol maar echt een fluiten. Als de motor warm is het weg en na een start verdwijnt het ook snel. Er werd mij al verteld dat dit slijtage in een lager van de pomp kan zijn. Wie heeft er een suggestie wat nog meer mogelijk kan zijn. De multirib is het niet en staat goed op spanning zonder te slippen. Het geluid komt zeer zeker vanuit de distributieriem.....

Geplaatst door

markievandetuftufclub (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is je waterpomp ook vervangen ??

kleijn 0

16 jaar

Waterpomp zit bij de F8Q op de multiriem.

Is het niet de multiriem die te slap staat en piept vanwege de hoge belasting van b.v. het dynamo ? Start hem anders eens koud zonder multiriem, kun je dat deel uitsluiten.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

ja oke misschien de dynamo die droog is even met wd40

kleijn 0

16 jaar

WD40 gebruik ik alleen maar om iets schoon te maken of als kruipolie. Niet gebruiken om iets te smeren daar is het veel te dun voor, spul verdampt direct.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

[quote=kleijn]is je waterpomp ook vervangen ??[/quote]
waterpomp niet gedaan is makkelijk bij te komen en staat idd op de multirib.... De dynamo heb ik een week daarna vervangen doordat een lager daarin kapot liep.... ik zal inderdaad de multirib eens losmaken en koud starten zonder de riem. Hij zou goed op spanning moeten staan.

kruipolie is geen smeermiddel maar je kunt het wel gebruiken zeg ook niet dat die het probleem moet smeren maar is die droog dan reageerd die er wil op maar goed iedere reactie is er een

kleijn 0

16 jaar

ik heb de multirib ff los gehaald en koud laten lopen maar daar ligt het niet aan En de dynamo ook nog een spriets wd40 gegeven ook niet ......... dus kom ik toch uit bij de lagers....

Ok, nog een andere vraag, zijn bij het vervangen van de distributie ook de spanrollen vervangen ?

pieterp9094 0
badge

16 jaar

ja een volledig kit riem + spanrollen en dan ook nog de keerringen dus dat is uit te sluiten. Het is alleen aanwezig 5 seconden tijdens de start...

Ok dat is dan in ieder geval in orde. Geluid is wel lastig natuurlijk, als het een harder metaalachtig geluid is zou ik me meer zorgen maken, bij een klein piepje na de start zou ik zeggen, laat het zo en hou het in de gaten of het erger wordt.

Wellicht dan toch iets in de dieselpomp, evt. lager zou dan kunnen dat dat slechter aan het worden is.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

zet eens een krijtstreep dwars over je krukas poelie en controleer na het starten of de streep nog gelijk is .is ie versprongen dan is je poellie kappot

abc 0
badge

16 jaar

[quote=abc]zet eens een krijtstreep dwars over je krukas poelie en controleer na het starten of de streep nog gelijk is .is ie versprongen dan is je poellie kappot[/quote]
ok in verhouding met de krukas ik ga dat proberen...

Is het niet gewoon de startmotor joh? Het lijkt zo raar om uit de riem te komen.....

Icedude 0
badge

16 jaar

neej want na het starten houd het een 5 seconden aan dan is mijn startmotor al uitgeschakeld en draait de motor al. Kheb ook geluisterd waar het vandaan komt echt ook uit de buurt van de riem dus dat kan ik uitsluiten. tgeluid is ook echt een fluiten

Hmm....ja want het rondsel kan ook nog nalopen hè eventjes.....maar dat manifesteerd zich niet in een echt fluitgeluid.......zou wel kunnen maar nu ben ik spijkers op laag water aan het zoeken.....

Icedude 0
badge

16 jaar

is ook moeilijk vanachter de computer te beschrijven en reageren ik waardeer de reactie al dus........ Het duurt te lang ook voor de rondsel.

de poelie zit vast g1 verspringen of wat de streep blijft recht..

hoe vast heb je de distr.riem gezet want als je hem maar een beetje te strak zet kan hij al gaan fluiten zit ik een spanrol op met indiecatie voor het strak zetten van de riem of is het een gewone rol met een grote ring en en moer er op.
-gewone rol met grote ring en moer= ring precies in het midden zetten en dan staat hij op spanning.
grt

r.verspaget 0
badge

16 jaar

een assymetrische spanrol met ring en moer. Ik heb hem door een pro laten spannen daarna voor een olie keerring zelf los heb gehad afgetekend over het hart van de as op de spanrol om dezelfde spanning aan te houden.... staat iets strakker als het midden naar ik meen. Maar dan zou het fluiten toch juist moeten beginnen of continieu aanhouden als de motor warm word en de kop gaat uitzetten?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.