Renault Clio: versleten veerpoten vervangen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16v

Hallo allen,

Een tijdje geleden dacht ik een probleem te hebben met een van de aandrijfassen. Hierdoor begon de auto te schudden. Nu wilde ik daar vandaag aan gaan werken, kom ik er achter dat de beide veerpoten versleten zijn.

Als de auto op de wielen staat, komt de plaat boven op de veerpoot ongeveer 8mm los van de carosserie. Als de auto op blokken staat kan ik de veer gewoon heen-en-weer bewegen. Ook hangen de stofhoezen van de schokdempers los. Je kan de drijfstang zien.

Dit kan niet goed zijn! Er zitten verlagingsveren onder, en ik denk dat door de hoge leeftijd de schokdempers/veerpoten versleten zijn.

Het probleem is nu dat ze los moeten. En dat gaat niet. De dingen zitten muurvast, en het imbusgat slijt uit als je er te veel kracht op zet. De auto op de wielen zetten heeft ook geen nut, de veerschotel en veer draaien dan met de moer mee.

Wie kan mij helepen en bevestigen dat de veerlagers (hopelijk) versleten zijn?
Er is eigenlijk wel haast bij want over drie dagen moet ik de weg weer op...

Groeten,

Wouter

wedelman

Geplaatst door wedelman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

timhoeks2 (0) PRO, 15 jaar geleden

hoeveel is je auto verlaagd? ik zou er even iemand met een klein beetje ervaring naar laten kijken...

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

wat jij beschrijft is normaal bij de clio

wedelman (0), 15 jaar geleden

Maar hoe krijg ik die veerpoten los zonder dat ik iets forceer? En is het alleen het veerpootlager of meer?

Auto heb ik gekocht met deze veren, ik denk zelf dat het ongeveer 4 cm is.

vletter (0) PRO, 15 jaar geleden

Die speling die je beschijft is inderdaad normaal bij deze Clio.Het lijkt heel erg maar dat is het niet.
Maar als je het toch uit elkaar wil halen en je hebt al geen grip meer met de imbus dan moet je de moer er voorzichtig afslijpen met een slijptol

wedelman (0), 15 jaar geleden

In mijn geval is het wel erg want de auto schudt als een malle!

Maar wat ik mij afvraag, waar komt de speling vandaan? Is het lager versleten of is het iets anders?

Uit de vraagbaak kan ik niet precies opmaken hoe de volgorde van onderdelen is. Zit er op de schokdemper nog een bout onder het lager of ligt het lagerdirect op de veerschotel?
En zit de bovenste veerpootbevestigingsmoer vast aan de 'schotel' of niet?

Ik krijg de veerpoten overigens met geen mogelijkheid los.

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

wanneer en omder welke omstandigheden schudt ie dan .schudden komt iig niet door de veerpoot lagers

wedelman (0), 15 jaar geleden

De auto schudt bij gasgeven. Meestal tussen de 80 en 120 km/h. De ene keer is het erger dan de andere keer.
Als ik de koppeling intrap is het weg. Heuvelaf ook, maar heuvelop is het des te heviger. Met andere woorden: alleen als er echt kracht op staat.
Ik heb de wielen al vervangen, dus een kromme velg/versleten band/ verdwenen loodje is uitgesloten.

Ik dacht eerst aan de rechter aandrijfas. Daar zit speling op. Die wilde ik dan ook vervangen tot ik die speling op de veerpoten zag.
Een andere optie zou de pendulesteun kunnen zijn, maar daar zit eigenlijk nouwelijks speling op.

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zou toch maar voor de as gaan

wedelman (0), 15 jaar geleden

Dan ga ik die morgen vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.