close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE 1.6 16 V: Reageerd niet soepel op gaspedaal

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M, Motorinhoud (cc): 1600

We hebben een Megane 2 van eind 2007 met een K4M blok (1.6 16V) reeds 2 jaar zonder gekke problemen maar met één vervelende eigenschap.

Ik weet niet of je het bokken, of stoten moet noemen..ik zal het proberen uit te leggen.

Als je rijd en je laat je gas helemaal los dan voel je dat ook echt met een schokje, zodra je weer gas geeft dan pakt het gas niet soepel op maar met een stootje. Dit gedrag word alleen vertoont als het gas echt “los” gaat...dus gaspedaal naar “0” en weer gas geeft vanaf deze stand.

Als ik op de cc rijd en geef vol gas dan gaat dit heel soepel, ook het gas loslaten gaat soepel.

Wat is al gecontroleerd:
Motorsteunen
Bougies zijn vernieuwd
Pen bobines zijn verwisseld geweest met die van mijn clio (zelfde type bobines)
Gasklephuis schoongemaakt en voorzien van nieuwe ring
Resonantie doos (na gasklephuis) schoongemaakt, hier zat wel wat olie in
Nieuwe pakking tussen kleppendeksel en die zelfde Resonantie box.
Motorsteunen zijn gecontroleerd

Niets zorgt voor verbetering.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is ergens een vacuumlek , alleen als ik vanaf stationair gas geeft hoor ik een lichte sis…. Maar ik kan niet plaatsten waar deze vandaan komt.

Ik heb dit al eens aan een Renault garage voorgelegd, die sis komt volens hen gewoon uit het gasklephuis en die schok en stoot zou wel vaker voorkomen bij dit type….dus accepteren

Heeft iemand een idee en/of kan iemand met het zelfde blok bevestigen dat het heel normaal is een een sisje te horen met dit blok (mijn clio uit 2001 heeft dat niet...maar heeft een oudere K4M zonder versteller) en of dit vervelende gedrag typerend is voor dit model.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

TomMich (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat is het toerental stationair bij koude en warme motor.

7seconds 0

6 jaar

Bij een koude start is het 1000rpm en als hij warm is ongeveer 700rpm

TomMich 0

6 jaar

Ik heb een scenic van 2004 , k4m , deze doet dat ook , je ziet ook de versnellingspook bewegen als dit gebeurt , doet het al zolang ik de auto heb , 5 jaar , wat je ook doet , gaat niet weg.
Rustig met het gaspedaal is het enige dat helpt is mijn ervaring.
Sisje zal ik eens naar luisteren maar is mij nooit opgevallen.

Wat je als laatste redmiddel zou kunnen proberen, is om een tank of 3 hoogwaardiger benzine (98) te tanken en op te rijden. Bij mijn Laguna maakte dat destijds echt verschil.

Heino4267 645

6 jaar

@Kaleido Heeft je Scenic ook die verstelbare nokkenaspoeli? DAt de pook een beetje heen en weer gaat is volgens mij een renault dingetje. Ik heb ook nog een Clio met een K4M blok, die pook gaat ook een klein beetje mee als het gas los gaat maar rijd verder soepel.

@Heino, ik heb al eens geprobeerd op 98 te rijden maar dat gaf hier helaas geen verschil. Ik heb ook een paar keer injector reiniger geprobeerd maar dat af ook geen verschil.

TomMich 0

6 jaar

Ja , mijn motor heeft ook de auto. nokkenaspoeli , en inderdaad bij mijn auto helpt 98 en injectorcleaner ook niet.
Ik heb het geaccepteerd , misschien kom ik er per ongeluk een keer achter , dan laat ik het je weten.

Hallo,
wij hebben een Megane3 1.6 16v grand tour uit 2010 en ongeveer dezelfde problemen. Vooral bij het wegrijden en van 1 naar 2 is de gasresponse soms wat vertraagd om er vervolgens abrupt in te komen. Kort gezegd of hij slaat (bijna)af of je rijdt met 2500 toeren weg. Erg oncomfortabel. Bij de hogere verzetten is dit makkelijker op te vangen door iets gas te blijven geven. Tevens is er soms bij rond de 70km/h in de 5e versnelling een golvende beweging in het toerental te voelen terwijl je het pedaal stil houdt. Verder rijdt hij prima en best zuinig 6.5L/100KM.

JHW83 0

6 jaar

@kaleido 1 , accepteren zeiden ze bij de renault garage ook al. Liever niet :-)

@JHW83, met overschakelen heb ik eigenlijk gen problemen met de toeren. Meer dat het wel wat lastig is om soepel te rijden door het manier van gas oppakken. Maar niet dat ik veel gas moet geven om op toeren te blijven.

Als ik naar jou probleem kijk zou ik hier ook een eigen post van maken.

TomMich 0

6 jaar

Mijn vaste garage heeft m nogmaals doorgespit maar nergens wat kunnen vinden, dure onderdelen vervangen zonder foutmeldingen is ook onzin. Hij doet veel in Renault maar heeft er verder geen klachten over gehad bij andere klanten, hooguit dat de 1.4 Tce veel "moderner" rijdt. Mijn probleem is het echter niet meer want heb hem inmiddels na 5 jaar trouwe dienst elders ingeruild.

JHW83 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.