Renault MEGANE: Remdruk valt weg

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K H8, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 66

Nadat er nieuwe schijven/ blokken voor zijn gemonteerd werd de remdruk minder na een paar weken. Het rempedaal lag op gegeven moment onderin en kon pompend enigzins remmen. Remmen opnieuw laten ontluchten maar probleem diende zich weer aan na een paar weken. Daarna hoofdremcilinder laten vervangen......... Maar zonder resultaat.
Na een paar weken werd de remdruk minder en er begon zelfs een lampje te branden van eps/ abs. Auto uit laten lezen maar geen foutcode geconstateerd. Alles is droog en er lekt niets. Hoop dat iemand kan helpen, aangezien de remmen toch redelijk essentieel zijn voor een auto.
Alvast bedankt! Peter

Pjotr76

Geplaatst door Pjotr76 , lid sinds 4 jaar geleden

21 Reacties

kaleido 1 PRO, 4 jaar geleden

Is er dan ook remolie weg , als je remmen het begeven ?
Je zegt dat alles droog is ?

Pjotr76, 4 jaar geleden

Er is geen remolie verdwenen...blijft staan op hetzelfde niveau. vandaag weer bij garage gehad aangezien het pedaal weer bijna helemaal onderin lag. Kon weer niets vinden aan lekkage en heeft de remmen weer ontlucht.
Mijn garage dacht aan een abs pomp, aangezien de hoofdremcilinder al vervangen is...blijft vreemd.

patrick_r PRO, 4 jaar geleden

kijk eens goed naar je abs unit, er kan namelijk water/vocht vanuit de paravan op de unit lopen,hierdoor gaat de unit zelf defect en heb je dit probleem ook .

Pjotr76, 4 jaar geleden

Deze tip heb ik ook van de Renault dealer gehad, maar alles is droog ook geen "bloemkolen" oid. Getest en naar de stekker gekeken. Alles is/lijkt als nieuw en water loopt weg zoals t hoort. Toch bedankt!

ofstone, 4 jaar geleden

Als het abs lampje gaat branden, moet er een foutcode zijn. Is hij met Renault apparatuur uitgelezen, of met universeel apparatuur?
Universeel apparatuur laat niet altijd alle foutcodes zien.
Die foutcode is mogelijk toch een aanwijzing wat er mis is.

Pjotr76, 4 jaar geleden

Auto is met universele apparatuur uitgelezen. Toen geen foutcode geconstateerd maar wel gereset. In al de tijd(4 mnd) dat we met het remprobleem zitten is het lampje 1 maal gaan branden.

ofstone, 4 jaar geleden

Wat ik vreemd vind in dit verhaal is dat het kennelijk best even duurt (Een paar weken) voordat het rempedaal onderin blijft.
Het lijkt dus dat het pedaal dus verder zakt, naarmate de remvoering afslijt.
Lijkt dat de hoofdremcylinder op een of andere manier niet helemaal vrijkomt.
Mogelijk zorgd de rembooster of bijvoorbeeld de remschakelaar er voor dat hij niet goed vrijkomt.

Pjotr76, 4 jaar geleden

Is raar inderdaad, wel vreemd dat dit het geval zowel met de nieuwe als met de oude hoofremcilinder en dat het pedaal weer helemaal omhoog komt als het systeem ontlucht is.

ofstone, 4 jaar geleden

Als je pedaal niet helemaal terug omhoog komt, dan kan er geen remolie vanuit het reservoir instromen.
Je zal dus moeten uitzoeken waarom je pedaal niet helemaal terug naar boven gaat.
Je hoofdremcylinder is uitgesloten, want die is al vervangen. Blijft over je rembooster, of iets aan het pedaal zelf. Is er wel genoeg vrije slag?

Pjotr76, 4 jaar geleden

Het rempedaal komt wel terug omhoog....maar de remdruk wordt gewoon minder naar mate de tijd verstrijkt. De vrije slag wordt steeds groter. Sorry voor evt. verwarring

ofstone, 4 jaar geleden

Als de vrije slag steeds groter wordt, is dus de vraag die ik eerder gesteld heb belangrijk. Namelijk of er lucht in het systeem komt, of dat de hoofdremcylinder niet helemaal terug komt. Dat laatste kan nog steeds ondanks dat het pedaal omhoog komt.
Weet je welke methode ze gebruiken om te ontluchten, en komt er ook uit alle remmen lucht uit?

Pjotr76, 4 jaar geleden

De auto is zowel met hand als met een apparaat ontlucht. Ga even navragen of er uit alle kanten lucht komt. Bedankt voor je reactie

Pjotr76, 4 jaar geleden

Volgens mijn garage komt er uit alle remmen lucht.....heb ook nog even de remvloeistof getest voor de zekerheid, die is 100%.

ofstone, 4 jaar geleden

Als er overal lucht uit komt, begint het toch wel richting de abs module te gaan, zeker omdat de Renault dealer aangeeft dat dat de oorzaak kan zijn.
Als bijvoorbeeld de achterrem het probleem zou zijn, dan krijg je waarschijnlijk maar in 1 circuit lucht.
Ik zou wel verwachten dat als er lucht in de abs module kan, er ook remvloeistof uit kan komen. De remdruk is immers veel groter dan de onderdruk die even ontstaat bij loslaten rem.

Maar ja, op de gok nu de abs vervangen zonder duidelijke aanwijzingen dat die ook schuldig is is ook nogal wat.

Berthdi, 2 jaar geleden

Hallo, is het probleem inmiddels opgelost?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Megane van 2012.

Pjotr76, 2 jaar geleden

Het probleem is idd opgelost. De abs pomp is vervangen en de auto remt weer perfect. Doordat het water niet goed wegliep via de parafen is er water in de abs unit gelopen. Probeer aan een gereviseerde te komen, scheelt een stuk in prijs. Succes

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Beter was geweest als je meteen de oplossing had gepost , maar toch mooi dat je antwoord geeft op de vraag , bedankt..

Berthdi, 2 jaar geleden

Bedankt, woensdag gaat hij naar de garage. Hou jullie op de hoogte.

Berthdi, 2 jaar geleden

Even een update, omdat de remklauw rechtsachter weer vol lucht zat net als de eerste keer is de remklauw vervangen door een gebruikt exemplaar om het eea uit te sluiten. Ik rij nu twee weken met deze remklauw en rempedaal nog steeds netjes bovenin. Afwachten of het goed blijft.

Berthdi, 2 jaar geleden

Nog steeds geen lucht in systeem en pedaal nog mooi bovenin. Ga er vanuit dat probleem opgelost is.

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Opgelost lijkt me.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.