auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Espace: Renault espace IV 2.0 turbo emissieprobleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: f4rt

Ik heb het volgende probleem.

Na het vervangen van een vastgelopen motor blijft de motor op een te rijk mengsel lopen.
(fast trim 0% slow -100%) emissie stand 128
Gasklephuis nagemeten geen probleem (wel lage waarden) nieuwe gepaatst.
MAP sensoren zijn goed. Bij het simuleren met een lager signaal worden de emissies goed. (fast trim 0% slow -20%)

Stand gasklep stationair tussen 17% en 20%.
stationair toerental 750 rpm.
Lambda stat tussen 0.8 en 0.94 volt.
Load bij stationair 36%.
Brandstofdruk 3.2 bar.

Wie heeft er nog een idee van wat het zijn kan?
Moet deze auto worden ingeleerd bij verplaatsen van onderdelen naar een nieuw blok?

Moet de gasklep worden ingeleerd?

Dirk

Geplaatst door

Dirk03 (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey,
Ik vind het een beetje ver gaan om zo met een oplossing te komen maar op je vraag of er het een en ander ingeleerd moet worden is ja. Het Smoorklephuis moet geinitialiseerd worden.
Mvg

Diag 0
badge

16 jaar

Dat dacht ik al.
Helaas kan ik over het initialiseren van het gasklephuis niet veel vinden in de dialogys.

Kan dit met een Launch?

Dirk

Dirk03 0
badge

16 jaar

Gasklep kan ingeleerd worden: contact op 10 sec, Starten en even laten draaien, contact af 10 sec.
Maar ik denk niet dat dat de reden is dat je mengsel te rijk staat. Is er geen injector die blijft lekken?
Heb bij een F4R (zonder t) wel al eens gehad dat er een injector constant aangestuurd bleef en daardoor begon de motor te "verzuipen" na even gedraaid te hebben. Oorzaak zat toen in het regelapparaat inspuiting. Wie weet...

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Probleem opgelost.

We hebben vandaag met de testkast van een collega de gasklep, tps sensor, etc geinitialiseerd.


Do auto starte direct.
Geen lange start met langdurig terugregelen van de fast trim naar -100 voor dat de motor 800 rpm wil gaan draaien.
Lambda ging binnen 15 seconden normaal staan pendelen.

Na dat we een tijdje hebben gereden en de speciale routines te hebben uitgevoerd loop de motor perfect.

(fast trim gemiddeld -5% slow +5%) emissie stand 130
Stand gasklep stationair tussen de 12% en 14%.
stationair toerental 750 rpm.
Lambda pendelt tussen 0.1 en 0.8 volt.

Rijdt als een zonnetje en geeft weer veel vermogen.

Zelfs bij optrekken in de 5de versnelling bij 30kmh geeft hij zonder haperen zijn vermogen af.

Ik hoop dat de cat het heeft overleefd.
De eerste km's was de lambdawaarde van de lambda achter de cat tussen de 0.7 en de 0.9 volt.

Nu na 30km staat deze op ongeveer 0.2 volt.
De uitlaat is nogsteeds zo zwart als bij een diesel.

Morgen nog een tweede testrit en dan de uitlaatgassen na meten.
Als deze goed zijn kan hij weg.

p.s.
De scoopbeelden van de injectoren gaven een goed beeld en de injectortest in het diagnoseprogramma gaf geen indicatie op injectorproblemen.

Bedankt,

Dirk

Dirk03 0
badge

16 jaar

Voltage van Lambdasonde na de kat is wel erg laag.
Dat geeft aan dat er een hoop Zuurstof in de gassen zit en mogelijk dat de kat zijn werk niet meer goed doet.

oldford 0
badge

16 jaar

kat waarschijnlijk vervuild door teveel brandstof, gewoon flinke proefrit maken, goed heet trappen ( wel normaal blijven doen), eventueel indien je een infraroodtemperatuurmeter tot je beschikking hebt, na een proefrit de temperatuur van de uitlaatpijp voor en na de kat meten.

NA de kat hoort hoger te liggen dan VOOR de kat, indien dat zo is, werkt hij wel, maar is de uitstoot nog te wijten aan vervuiling.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.