close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Kangoo 2003: Renault kangoo koelwater lekkage karter is nat

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

11 dagen geleden 1,5 liter koelvloeistof bijgevuld omdat reservoir bijna leeg was. Vandaag was reservoir alweer leeg, motor bleef overigens wel goed op temperatuur, 11 dagen geleden werd motor wel te heet (niet aan de kook gegaan ofzo maar meter stond tegen max aan, aldus mijn vrouw).

Blik geworpen onder de motor en ik zie druppels hangen aan bouten van het karter, de druppels zijn volgens mij koelwater (koelwater is ook beetje vettig). Oliepeil is goed en ik heb geen schuimvorming onder de olie vuldop. Ook komt er geen witte rook uit de uitlaat.

Ik heb de auto sinds 2007 en ik heb het idee dat er voor die tijd iets in in het koelwater is gedaan om de boel af te dichten. Daar waar de lekkage uit het karter leek te komen dacht ik een pakking te zien die uit stak maar toen ik mijn vinger er langs haald viel het er zo af en was het een soort papperige kit substantie.

Iemand enig idee hoe nu verder ?

Hoe kan karter nat zijn en koelwater verbruik hoog?

Alvast bedankt voor het meedenken

Klik op de plaatjes voor een groter formaat !!!!

Geplaatst door

mako724 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De koelvloeistof kan uit de waterpomp lekken. Tussen het lager erin en de koelvloeistof afdichting keerring is aan de onderkant voorzien in een klein lek gaatje.. van daar kan de vloeistof langs de carter rand lopen.
Ik kan nog iets veel ergers bedenken. Als het oliepeil extreem hoog is.(ver boven het maximum, is er inwendige koelvloeistof lekkage. bv langs de onderste afdichting van de cilinderbussen....

[quote=cor van jaarsveld]De koelvloeistof kan uit de waterpomp lekken. Tussen het lager erin en de koelvloeistof afdichting keerring is aan de onderkant voorzien in een klein lek gaatje.. van daar kan de vloeistof langs de carter rand lopen.
Ik kan nog iets veel ergers bedenken. Als het oliepeil extreem hoog is.(ver boven het maximum, is er inwendige koelvloeistof lekkage. bv langs de onderste afdichting van de cilinderbussen....[/quote]
Hoi Cor bedankt voor het meedenken.

Olie niveau is gelukkig goed dus daar maak ik me geen zorgen om.

Dat van die waterpomp was ook iets waar ik aan dacht omdat 4 maanden geleden de distributieriem+waterpomp zijn vervangen. Auto verbruikt al sinds ik hem heb nagenoeg geen koelwater of olie dus ik kijk niet heel vaak naar reservoirs.

Wat me wel bevreemd is dat de hoeveelheid lekkage in korte tijd enorm veel groter is geworden. Stel dat vervangen distributieriem+waterpomp er lichte lekkage is ontstaan. Er zou dan in ca 4 maanden 1,5 liter zijn weggelekt, 11 dagen geleden gooi ik er 1,5 liter koelvloeistof bij en die is nu weer weg.

In hoeverre is het mogelijk dat de koppakking er uit is geklapt toen 11 dagen geleden de motor enige tijd behoorlijk heet is geweest. Ik zeg erg heet omdat ik er zelf niet bij was maar er geen waarschuwingslampjes zijn gaan branden. Mijn vrouw rijd max 10 minuten over de snelweg naar haar werk en wat ik begreep stond na 5 minuten de temperatuur meter recht omhoog terwijl hij normaal mooi horizontaal staat. Ik vraag me af hoe het anders mogelijk is dat lekkage zoveel groter is geworden.

Misschien dat ik toch met spiegeltje of telefooncamera zicht kan krijgen op die waterpomp? Ik zag wel dat druppels echt alleen aan karterpan deksel schroeven hangen en dat naar boven toe alles droog leek te zijn.

mako724 0

10 jaar

Het kan vriezen , of dooien...Stel dat de cilinderkop-pakking lek is gegaan?? De oorzaak ervan is te grote temperatuur verschillen in de cilinderkop door een plaatselijk gebrek aan koelvloeistof. Als je gaat repareren bedenk dan dat alleen het vervangen van de pakking en het eventueel vlak maken van de cilinderkop. nooit afdoende is... Ook de oorzaak van het koelvloeistof verlies moet gevonden worden,,,,,,,
De beste manier om de uitwisseling van koelvloeistofvloeistof en uitlaatgas vast te stellen is een variant op de zg cilinder-lektest. Door met gesloten kleppen lang genoeg minstens 6 bar lucht druk op elke cilinder te zetten, is dat vast te stellen.

Verwijder de bougie(s). Draai de motor rond tot de betreffende zuiger in het bdp staat. ein het einde van de compressie slag...(kleppen dicht en de zuiger drukt via de drijfstang loodrecht op de krukas.) Een oude bougie kan als hulp bieden door het hart er uit te halen en daarin een banden ventiel te plaatsen. Gewoon de druk van de compressor erop zetten is voldoende..Er zal wat druk verlies zijn via de zuigerveren, daarom de olie dop er af nemen. Als je het koelsysteem helemaal tot in de rand van de vuldop van het expansievat gevuld hebt??? zal elke verhoging van het niveau erin betekenen dat er een lek(je) is. Doe dit bij afgekoelde motor, ander wordt het volume van het koelsysteem misschien, tijdens het testen, groter of kleiner door temperatuur verandering...

Hoi Cor,

bedankt voor je tips helemaal helder !!!!

Ik ga vrijdag als ik een dag vrij ben toch maar even kijken of ik compressie kan laten meten.

Ik heb ook na een nacht stilstaan in de ochtend met starten eens goed gekeken of er witte rook uit de uitlaat kwam, dit was gelukkig niet het geval.

Nu hoorde ik ook dat je je dop van je koelvloeistof reservoir kan draaien, dan je motor kan starten en dan kijken of je bubbels ziet ontstaan in je koelvloeistof reservoir. Dit zou dan betekenen dat er ergens valse lucht wordt aangezogen ? Ik weet niet of dit een methode is die iets kan zeggen over de status van het koelsysteem?

Ik hoop nog steeds dat er gewoon ergens een klein lek zit in een slangetje ofzo. Omdat ik geen witte rook zie in de uitlaatgassen en motor olie peil gewoon goed is en geen sludge heeft lijkt me dit ook meest logisch.

mako724 0

10 jaar

Ok net toch maar even met draaien de motor in reservoir gekeken, geen bubbels. Na 5 minuten stationair draaien even flink gas geven maar ook nog geen bubbels.

Met draaiende motor nog even goed gekeken met een zaklamp en toen zag ik ineens thv de waterpomp nattigheid. Spoor gevolgd en dit kwam uiteindelijk onderaan bij karterpan uit. Ik ben er dus voor 95% zeker van dat het via de waterpomp lekt. Ik had deze sporen nog niet eerder gezien omdat ik de 2 keer eerder dat ik keek voor lekkage steeds een koude motor had en de motor daarvoor ook al paar uur niet had gedraaid. Ik vermoed dat de licht spoorvorming gewoon verdampt als je de warme motor uit zet en uurtje wacht.

Ik ga morgen de garage bellen want de waterpomp en distributie riem zijn eind juni vervangen het lijkt er op dat de pakking met montage niet goed heeft gezeten.

mako724 0

10 jaar

Ik kan me slecht voorstellen dat de garage de pomp niet korrect gemonteerd heeft...Als de koelvloeistof uit het gaatje van de pomp lekt, wil dat zeggen dat de keerring in de pomp iets mankeert....
Wat je schrijft over de controle methodes is correct.. als hij borrelt is er iets mis, als hij niet borrelt wil dat niet zeggen dat er niets mis is....
een compressietest is iets heel anders dan een cilinderlektest. De compressietest was vroeger een test waarbij je van een verder correct werkende motor ongeveer kon bepalen hoever bv de zuigers versleten waren..

Maar goed de lekkage is gelokaliseerd, dus de lektest is waarschijnlijk niet nodig...

Om exact de plaats van de lekkage vast te stellen, stuif je de droge omgeving van het lek in met bv talkpoeder. de plek waar daarna de poeder het eerste verkleurd is de plaats van de lekkage...

Alles kan de oorzaak zijn, pakking, scheurtje in het pomphuis, los zitten, stuk oude pakking laten zitten, Ik zou dat eerst vast willen stellen. vooral als blijkt dat de pakking wel netjes heel en vlak gemonteerd is...

kachelpijp bleek te lekken, is nu blikje womi stop radiateur lek ingegaan en dit moet binnen 2 weken voor afdichting zorgen anders moeten we alsnog de kachelpijp laten vervangen (ca 200 a 250 euro. Materiaal is niet zo duur alleen je komt er bijna niet bij en zal e.e.a. weg moet slopen, was wel 2 uurtjes werk minimaal.

Ik hou jullie op de hoogte, in ieder geval bedank voor het meedenken zover, heb wel weer veel geleerd waarvoor mijn dank!!!!!

mako724 0

10 jaar

Ik heb het je niet geadviseerd, n ik zal het ook nooit doen. Niet alleen het op het lek wordt een laagje afgezet, maar ook op het rasterwerk van de kachel en de gewone radiateur. De keerring van de waterpomp is ook geen liefhebber.....

pijp is in een half uurtje te vervangen en pijp zelf kost niet veel,maar vaak is het de rubber ring die voor de afsluiting zorgt van de pijp die lekt.

abc 0
badge

10 jaar

Lekkage lijkt verholpen met blikje womi. Bedankt allemaal voor het meedenken!!!!

mako724 0

10 jaar

Dan zullen we wel weer terug zien hier , met diverse andere vragen , die allemaal terug te voeren op deze womi reparatie.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.