Renault Megane: Renault Megan scenic 1999 | startonderbreker zit vast

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16e

Hallo allemaal,

Ik omschrijf eerst even mijn auto probleem, wellicht kan iemand mij (verder) helpen.

Ik ben in het bezit van een Renault Megane Scenic van 1999 (kenteken XS-BF-94)
Auto heeft het prima gedaan in de afgelopen 3 jaar.
Maar na de vorst van vorige week was de accu net niet krachtig genoeg om door te starten.
Ik heb de accu eruit gehaald om in huis te kunnen opladen.
Omdat de auto, deze keer met volle accu, nog steeds niet wilde starten heb ik de ANWB gebeld.
De monteur constateerde direct dat de starteronderbreking nog actief was.
Na wat tips en trucs uit de ANWB handboekje en wat metingen met een laptop aan de auto kwamen wij tot de conclusie dat de startonderbreking unit de oorzaak is van het probleem.

Een Renault garage monteur uit Den Bosch bevestigde het ook na een kort uitleg aan de telefoon.
Ook weet ik dat het zinloos is om de auto naar een Renault garage te brengen ter reparatie.
De onderzoekskosten zullen al snel de autowaarde overschrijden aldus de monteur.

Inmiddels weet ik dat:
De FM sleutels in orde zijn. (geen IR)
De portieren kunnen (nog steeds)l op afstand met de sleutels geopend worden.
Alle portier ramen werken nog steeds (is kennelijk een aanduiding dat de ecu niet stuk is)
Het beruchte rode led lampje in de dashboard knippert langzaam als de auto gesloten is.
Het rode led lampje knippert snel zodra ik probeer de auto te starten.
De startmotor draait nu krachtig door maar door de blokkade op de benzinepomp start de auto niet.
Er is geen noodcode op te vragen voor een eenmalig rit naar de garage.

Ik heb nog wat verder gezocht op het internet.
En kennelijk is mijn laatste hoop het “resetten van de ECU”.
Een bedrijf in Geleen biedt deze optie aan, maar helaas zijn de kosten veel te hoog.

Mijn Vraag:
Heeft het zin en is het mogelijk om de ECU te demonteren uit mijn auto en deze te laten resetten?
Zoja weet iemand een vertrouwd adres en wat zijn ongeveer de kosten voor deze werkzaamheden?

Uiteraard is het een gok en de garantie is nul
Maar het is dit of de sloperij.

Uiteraard zijn ook alle andere tips van harte welkom.
Want het is erg frustrerend om te bedenken dat de auto nu klaar is voor de sloop alleen vanwege een lege accu.


Bij voorbaat dank,
RHellem

rhellem

Geplaatst door rhellem (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

kaleido 1 (1590) PRO, 9 jaar geleden

De boel resetten bij de dealer is 50 euro of daar omtrend , de auto is toch wel meer waard dan 50 euro ?

rhellem (0), 9 jaar geleden

Hallo Kaleido 1

Jazeker. 50 euro zou prachtig zijn.
Helaas krijg ik bedragen te horen vanaf 250 en hoger.

Heino4267 (215), 9 jaar geleden

Helaas en gelukkig, je bent verkeerd geïnformeerd.

Jij hebt de infrarood versie afstandsbediening en je startblokkering is nog steeds actief.
Je gaat naar de Renault dealer zonder auto maar met je auto- en identiteitspapieren. Van de dealer krijg je dan (uitleggen en vriendelijk vragen ...) de nood-startcode voor jouw auto EN de methode om die in te voeren (ik meen met de pedalen en een knopje of zoiets).
Je zet de auto op contact en voert de noodcode in, die de startblokkering uit zet (totdat het contact uit gaat). Je kunt dan starten en rijden naar de dealer.

- Als de auto nu start, ligt het inderdaad aan de startblokkering en je rijdt dan naar de dealer die de situatie analyseert en waarschijnlijk je sleutels (alle sleutels meenemen!!) opnieuw inleert op de auto. Je kunt dan gelijk vragen naar de noodcode van de autoradio en die code invoeren. Ook kan je zelf evt. je electrische ramen inleren (open, omhoog schokken en de knop 5 sec. vasthouden in de omhoog-positie).

- als de auto nu niet start, ligt het niet aan de startblokkering, maar is er (ook) een andere oorzaak.

Zoals je merkt, is het niet handig om de accu los te halen. NOOOOOIT meer doen! Laden in de auto ....

kaleido 1 (1590) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb een scenic gehad van dit type en die had echt geen infrarood cv.
Oude type met smalle koplampen maar met radiografische cv.
1999 was wel een overgangs jaar dus het zou kunnen wat je zegt Hein.

rhellem (0), 9 jaar geleden

Hallo Heino4267

Nee!! Ik heb GEEN infrarood versie afstandsbediening. Was het maar wel zo.
De sleutels die ik heb hebben kleine rode ledje die je aan ziet gaan (met je blote oog) als je op de knop drukt.
En deze zitten aan de bovenkant naast de drukknop, en niet aan de uiteinde naast het metaal van je sleutel.
Er is een PDF in omloop (RENAULT_IMMO_KEY_MEMENTO.PDF) en hieruit maak ik op dat ik RF sleutels heb.

Wat ik verder ook heb geprobeerd.

Gebeld met Renault en mijn verhaal verteld. Ik werd netjes doorverbonden met een garage monteur en die heeft geprobeerd de noodcode van mijn auto op te zoeken in hun systeem.
Type en kenteken doorgegeven.
Helaas. Kennelijk heb ik "net de verkeerde model"!?!?!

Er is een klein software programma in omloop op het internet.
Als je die opstart en een code invoert wat op een sticker in de sleutel zit, dan genereert die een noodcode.
sleutels opengemaakt.....helaas.. nada.. geen sticker.

Maar als ik de auto weer aan de praat krijg zal ik nooooooit meer de accu verwijderen.

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

bekend probleem ,de uch is omgesprongen van type 1 naar type 2 waardoor de sleutels niet meer herkend worden.
kwestie van even uitlezen en opnieuw programmeren.
dit komt vaker voor met de eerste type fm sleutels als het koud is zakt de spanning te ver en schakeld de uch zich zelf van 1 naar 2.
tijdelijke oplossing is dus opnieuw instellen mbv de clip (kost idd niet meer dan 50,- )
om te voorkomen dat het weer gebeurd moet je sleutels type 2 bestellen deze werken altijd.

rhellem (0), 9 jaar geleden

Hallo ABC,

Verwarrend!!
De Renault garage in Den Bosch zei dat er geen noodcode is voor mijn auto.

Heb jij het nu ook over een noodcode?

Een bedrag van 50 euro is iig zeker aannemelijker dan 250.

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

nee er is geen noodcode (niet 1 die jezelf in kunt voeren)
je moet de uch(centrale unit die het hele gebeuren regelt)opnieuw programmeren met een commando ,dit kan alleen met de diagnose computer.
hierdoor is de auto weer normaal te gebruiken tot het moment dat er weer een spontane omschakeling plaats vind door een spanningsdip(vaak na een nachtvorst)
ik heb er diverse bij die na omschakeling weer een jaar rijden tot de volgende winter ,maar ook die de zelfde week weer problemen hebben.
oplossing is dan dus een nieuwe sleutel te bestellen van het type 2.
sleutel moet dan niet op kenteken besteld worden want dan los je het probleem niet op,je krijgt dan eenzelfde type sleutel als je nu hebt een type 1.

rhellem (0), 9 jaar geleden

Hallo ABC,

jij heb het over een UCH. Wordt dit ook weleens ECU genoemd? (een unit ergens vindbaar onder de motorkap of dashboard - kastje zwart vermoedelijk met grote stekker).

Aansluitend wat meer info over mijn auto.
De |ANWB monteur constateerde direct dat de starteronderbreking nog actief was.
Hij heeft 2 meet apparaten (diagnose computer?) aangesloten aan mijn auto via een connector bij de zekeringen schuin onder het stuur.
hij kon WEL het uitlezen dat de startonderbreking actief was, maar hij kon niets wijzigen.
Dit had volgens de monteur te maken met de leeftijd vd auto.

Als de ANWB monteur geen wijzigingen kan aanbrengen in het systeem. Waar moet ik opletten als ik dit uitbesteed aan een ander garage?
Anders sta ik misschien wel bij de volgende garage na hetzelfde verhaal te luisteren.

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

kun je hem naar uden krijgen?
dit kan alleen met de clip (origineel renault diagnose computer)

rhellem (0), 9 jaar geleden

Hoi ABC,

Hoe graag ik het ook zou willen. Nee!
Enigste optie zou zijn een auto ambulance bestellen. Maar ik vrees dat dat te duur wordt.
UCH, sleutels en kopie kenteken opsturen? Of is dat te simpel bedacht?

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

dat is te simpel moet de auto hebben om te programmeren.
stuur me ff een pm

rhellem (0), 9 jaar geleden

gestuurd!

RPJdeWeert (0), 9 jaar geleden

Doet hij het met beide sleutels niet? Het probleem zou ook nog in de transponderlezer kunnen zitten, dit is een ring om het contactslot. Eenvoudig via de sloop te krijgen en te vervangen.

kaleido 1 (1590) PRO, 9 jaar geleden

Werkt niet Rob , komt meer bij kijken.

Heino4267 (215), 9 jaar geleden

Als het toch RF sleutels betreft, is er geen noodcode.
Sorry voor de door mij geschapen verwarring ...

rhellem (0), 9 jaar geleden

Beste mensen,

Bedankt voor het meedenken maar het PROBLEEM IS OPGELOST!
Alle eer wil ik hierbij toekennen aan ABC Professional.

Voor anderen met een gelijksoortig probleem leg ik graag uit hoe het is opgelost.
Eventuele aanvullingen moet ABC maar even zelf posten.

In mijn eerste post leg ik al uitgebreid uit wat er is gebeurd (eerst lezen) maar kort samengevat het volgende:
Accu was leeg dus twee dagen uit de auto gehaald om op te laden. (FOUT! Nooit moeten doen)
De UCH (centrale unit die het hele gebeuren regelt) krijgt onvoldoende stroom van zijn eigen backup batterij (of misschien ook deels door de kou).
De UCH is omgesprongen van type 1 naar type 2 (of was het andersom?) waardoor de sleutels niet meer herkend worden.
ANWB monteur heeft 2 verschillende meet apparaten (diagnose computer?) aangesloten aan mijn auto via een connector bij de zekeringen schuin onder het stuur.
hij kon WEL het uitlezen dat de startonderbreking actief was, maar hij kon niets wijzigen.
ABC heeft gereageerd op mijn post, en na wat vragen wilde hij een gok wagen door naar De Bosch te komen met zijn meet apparatuur en software.
En werkelijk waar, het opstarten van zijn laptop duurde langer dan het resetten. In no time was het "auto starten". Probleem Opgelost.
Sleutels inlezen is niet nodig, geen nodcode invoeren, auto start ook weer na een uur, helemaal weer de oude.
De kosten? Die laat ik ABC graag zelf melden als hij dat wil. Deze zijn denk ik deels afhankelijk van de afstand, de situatie en ook omdat hij zelf benieuwd was of het ging lukken.
Maar vergeleken met de prijsindicaties van een Renault garage in Den Bosch en twee a drie andere garages.....peanuts!!

Morgen meteen een nieuw accu halen voordat het weer gaat vriezen!

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet, RHellem

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

goed omschreven en bedankt voor de credits.
aanvulling is wel dat als het probleem vaker voorkomt er type 2 sleutels besteld moeten worden(dus niet op kenteken bestellen want dan krijg je weer type 1 sleutels) om het probleem permanent op te lossen.
maar met een beetje geluk ben je ervan af met een verse accu.
voor prijzen neem maar contact op via de website of e-mail, dit was een gevalletje "kijken of ik gelijk had" en als het mogelijk is helpen we graag mensen zonder ze het vel over de oren te trekken.nog bedankt voor het extraatje.
ik ga met een goed gevoel carnaval vieren.

Heino4267 (215), 9 jaar geleden

En als je morgen die accu vervangt: zorg dat je auto niet spanningsloos wordt bij het wisselen van de accu's, anders heb je weer het zelfde.
Dat kan door een starthulp aan te sluiten tijdens het wisselen van de accu's of desnoods met startkabels en een tweede auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.