Renault Megane: renault megane 2.0 97 lpg/g3 motor trilt-onregelmatig stationaor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

hi,

ik heb een renault megane 2.0 bj 97 met lpg g3 installatie. ik heb deze auto een week geleden gekocht(ik heb dus zelf de risico genomen)

eigenlijk is het een mooie auto qua opties. maar de motor valt niet mee. toen ik hem gekocht had, was er al problemen met motor zoals trillen en onregelmatig stationair lopen op benzine( op lpg-stationair viel mee). ik heb zelf de stappenmotor met remreiniger schoongemaakt en de slangetje van mapsensor vervangen. nadat ik dat gedaan heb, begon de auto op benzine stationair beter te lopen maar niet op lpg.dus het is een beetje andersom geworden. na al deze wijzigingen is er niks veranderd wat betreft zware trilling in de motor. het is een trilling alsof de motor op 3 cilinders loopt. in de eerste dagen brandde de stroringlampje van de motor. maar deze is geholpen door het vervangen van slangetje van mapsensor(danzij deze site:)).

ik heb op dit moment problemen met stationair lopen op lpg en trilling in de motor. de bobine en bougies zijn een maand geleden vervangen zegt de voormalige eigenaar. ik heb ze getest door de bougiekabels weg te halen om te zien of de cilinders wel vonk krijgen, niks mis mee.

maar als ik 's ochtends de auto start start hij in een keer op benzine dan kan ik hem niet op lpg schakelen omdat ie op lpg niet stationair loopt. dat kan ik pas doen als ik op snelweg ben. op snelweg met een regelmatige toer heb ik geen probleem. de trilling in de motor gaat dan ook weg. maar als ik bij een stoplicht ben moet ik hem overschakelen naar benzine zodat ie niet afslaat.

welke procedure kan ik nu volgen? zijn erg goedkope oplossingen om dit te fixen(wegen krappe budget)?..

ik heb de motorsteunen laten controleren. geen probleem gevonden. bougies zijn goed. kabels zijn nieuw maar de monteur heeft de advies gegeven om een nieuwe kabelste te kopen omdat er klein beetje lekkage is.. maar als ik zelf de kabels controleer zie ik geen problemen.

kunnen jullie misschien hiermee helpen?

waar kan het probleem liggen?

alvast bedankt voor reacties..

orhan_84

Geplaatst door orhan_84 , lid sinds 12 jaar geleden

12 Reacties

Heino4267, 12 jaar geleden

In dit forum is in soortgelijke gevallen (Renault loopt op benzine goed, maar op gas niet) het advies gegeven om een analyse te laten doen door een goede gasinbouwer, die het gassysteem goed kent dat in jouw auto zit.
Als je het precieze merk/type gasinstallatie vermeld en in welke omgeving je zoekt, zou je nog wel eens een goede tip kunnen krijgen.

orhan_84, 12 jaar geleden

ik snap wat je bedoelt maar voordat ik naar een gasinbouwer ga wil ik eerst van de trilling af zodat ik kan zien waar het probleem van stationair zit. want als ik naar een gasinbouwer rij, zal ik zeker te horen krijgen dat er meerdere onderdelen vervangen moeten worden. (volgens mijn ervaringen). om dit te voorkomen wil ik eerst de trilling oplossen. want dit probleem komt zowel op benzine als op lpg. dus het is niet afhaknelijk van het gassystem. het is alsof de motor op 3 cillinder loopt maar zodra hij warm is voelt je het erg weinig.

ik ga ieder geval dit weekend naar een locale garage om dit te laten zien.

pieterp9094 PRO, 12 jaar geleden

Deze motor is wel wat gevoelig w.b.t. de kleppen. Laat de klepspeling eens opmeten en checken of er geen klep verbrand is of krap staat. Vaak gaat zo'n auto eruit als er een koprevisie nodig is, ik hoop voor je dat het een ander probleem is. Als kleppen ok zijn dan graag bericht wat voor merk/type installatie het is .

orhan_84, 12 jaar geleden

hi pieter,

bedankt voor je advies. ik ga inderdaad dit weekend naar garage en zal ik jouw advies ook vragen. als je koprevisie zegt dan kom ik er duur uit inderdaad. maar ik hoop dat het aan een afstelling van gasinstallatie ligt.

ik zal jullie laten weten hoe het afloopt.

orhan_84, 12 jaar geleden

vorig weekend naar garage geweest, kleppen gecontroleerd-niks gevonden, cilinders doen het goed(geen compressieverlies, bougies omgeruild alle vier doet het goed. daarnaat bougies zijn ook schoongemaakt- geen resultaat.. de auto heeft van midden tot het einde een nieuwe uitlaat gekregen. tenminste is het geluid van de uitlaat opgelost maar ik heb nog steeds problemen bij stationair. als ik de auto sochtends start begint de koude motor te trillen. naarmate de motor warm wordt, neem de trilling gedeeltelijk af. maar niet helemaak. het is te zien als je naar de schakelpook kijkt. hij danst naar voren en achteren gewoon.

stationair draait de motor niet op lpg. ik moet zelf opleten en vooraf berekenen of ik moet stoppen en dan schakel ik hem over naar benzine zodat ik hem draaiend kan houden.. erg raar. en vervelend. bij de stoplichten( trillende man in de auto)..

please... wie heeft een goede advies voor mij? ik kanz elf een beetje de motor repareren. waar moet ik naar kijken?

bovendien heb ik gemerkt dat de auto niet veel kracht verloren heeft tegen al deze problemen. als ik vol gas geef, trekt ie lekker op maar trilling is wel aanwezig..

zo... ik hoor het van jullie...

met vriendelijk groet,

hubbers.g, 12 jaar geleden

Hallo
Ik heb exact ook dit probleem gehad met een megane 16 v16 op lpg g3,alles aan gedaan ook stappenmotor maar de motor bleef maar moeilijk lopen in hoofdzaak stationair zelfs de renault garage dacht dat de kleppen waren verbrand.
tot het moment kwam van het vervangen van de distributieriem 250000 km. vanaf dat moment liep de motor perfect als nieuw.
Bij navraag bleek dat de oude riem een tandje verkeerd had gelegen.

G.Hubbers

pieterp9094 PRO, 12 jaar geleden

Riem zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Anders nog een bougies nakijken en goed afstellen. Een nieuwe verdelerkap + set bougiekabels (als ik het goed heb zit die nog op dit type megane) kan vaak ook geen kwaad.

Voor het inhouden op LPG kun je het beste naar een LPG specialist gaan.

orhan_84, 12 jaar geleden

bedankt voor jullie reacties,

de verdelerkap en bougiekabels heb ik niet vervangen maar lijkt me een goede idee. zelfs de verdelerkap heb ik niet een gecontroleerd maar heeft deze auto i.p.v. verdelerkap een bobine ? of weet ik het niet goed?. distrubitie riem is 60000 km geleden vervangen. kan dat de boosdoener zijn?

de auto loopt -als ie maar warm is- goed stationair op BENZINE. op lpg loopt ie niet meer bij stationair. dat is gebeurd nadat ik de stappenmotor heb gereinigd en de slang van mapsensor heb vervangen. daarvoor liep de auto niet op benzine bij stationair. dus precies zelfde probleem maar andersom.. maar tril van de motor kan inderdaad afhankelijk zijn van de distrubitieriem. ik zal het even onderzoeken. en dan kom ik terug met het resultaat.

bedankt alvast,

pieterp9094 PRO, 12 jaar geleden

Ik zie net dat dit type al geen verdelerkap meer heeft maar twee bobines, ieder voor twee cilinders.

orhan_84, 12 jaar geleden

nog een toevoeging,

de auto heeft geen inhoudingen op lpg. hij loopt alleen niet goed stationair op lpg. voor de rest op snelweg en onderweg voel ik geen vermogenverlies of iets anders.. als ik hem stationair kan houden op lpg is het een succes voor mij...

orhan_84, 12 jaar geleden

hi,

ik ben dit weekend naar de garage geweest met de auto. voordat ik ging heb ik de injectiereiniger bij de benzinepomp gekocht gelijk erin gedaan en 40 liter getankt. op ebnzine met vlinke snelheden 10 min lang gereden(sportief). en daarna naar de garage gereden. sindsdien heb ik geen last meer met stationair op benzine. hij draait nu als een zonnetje op benzine . nu nog lpg. ik heb trouwens de uitlaat laten vervagen, een een goede hoedenplank op internet gevonden. maar ja deze is een renauult. problemen houden nooit op. gisteren is het gebleken dat hij enorme stuurbekrachtigingsoil verlies heeft. nieuwe slang kopen kon nergens vinden. deze week ga ik het doen maar voor de trilling nog steeds geen oplossing kunnen vinden.



ik zal jullie op de hoogte houden

c7rl, 12 jaar geleden

Hoi,

Met mijn vorige renault laguna uit 1995 2x hetzelfde probleem gehad met lpg g3 installatie (450.000km op lpg). Wanneer ik stationair op lpg wilde lopen sloeg hij af.

1. Bleek dat dit te maken had met de verdamper (membraam). Hij is eenmaal gereviseerd en later ging deze echt kapot (verloor ook koelvloeistof) en toen heb ik er en tweedehands op laten zetten (100 euro).

2. Compressie van de cilinderkop was niet goed meer.

laat even de verdamper controleren (sludge, membraam) en een compressie meting uitvoeren.

Laat even weten of het daarmee gefixet is, veel suc6.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.