close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Witte rook van Airco

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Een aantal weken geleden op de heenreis van onze vakantie stonden we flink vast in Parijs op de BP. Het was flink warm, dus de airco stond aan. Na ongeveer een uur file rijden, veel optrekken, stilstaan, zag ik witte rook aan de rechterkant van de auto. Eerst dacht ik dat het afkomstig was van een andere auto. Maar het viel me op dat elke keer als ik optrok er een hele grote witte rookwolk rechtsvoor alsmede ook wat rook aan de achterkant van de auto zag. Direct de weg afgegaan en de auto geparkeerd op een verkeersplein. Temperatuur van koelwater was goed, motor niet oververhit. De witte rook rook niet verbranderig, leek wel een beetje een plastic chemisch luchtje aan te zitten.

Toch naar een Renault dealer gereden na een uur stil gestaan te hebben. De witte rook heb ik niet meer gezien. De dealer zei dat het overdruk van de airco was en constateerde verder geen motorische problemen. Hij zei dat ik er gewoon mee verder kon rijden. Hier in Nederland ook naar de dealer geweest. Die zei dat het gewoon het afgevoerde water was wat op de afdekplaat boven de uitlaten aan de rechtervoorkant druppelde. Dat kon ik me nu weer niet voorstellen omdat het zulke grote witte rookwolken waren.

Kortom, ik weet niet wat voor een probleem ik nu precies gehad heb en of ik nog iets aan mijn airco moet laten doen.

Groet, Arthur

Geplaatst door

artcoco (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk aan de tweede constatering. Een airco produceert liters water wat onder de verdamper kan blijven staan. Bij het optrekken zal dit eruitklotsen, en als dit op de hete uitlaat terechtkomt zul je inderdaad een hele hoop witte damp zien.

Groeten marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Marcel,

Nu je dit zegt, schiet me nog wel iets anders te binnen. Nadat ik geparkeerd had en stilstond, de motor startte, kreeg ik bij het starten echt een grote witte rookwolk en dat bleef roken totdat ik de motor uitzette. En dan stopte het meteen. Bij het opnieuw starten rookte het weer.

Groet,
Arthur

artcoco 0

15 jaar

had die rook een zoetige geur ??????

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Moeilijk te zeggen, ik vond het een beetje naar plastic ruiken, had wel iets weg van zoet, maar nou ook weer niet zo erg als bij een suikerspinnenkraam. In ieder geval zeker niets branderigs.

Groet,
Arthur

artcoco 0

15 jaar

Als je aan je koelvloeistof ruikt, is dat dan ongeveer dezelfde geur ?????, niet echt zoet als een suikerspinnenkraam, waar wel een zweempje zoet te bekennen.

Ik denk dan dat je op een of andere manier toch last hebt gehad van een koelvloeistoflekkage richting cilinders.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Marcel,

Ik heb aan de koelvloeistof geroken en het was inderdaad diezelfde geur. Dus de conclusie is inderdaad dat het de koelvloeistof was. Maar dan rijst de vraag wat dat dan betekent? De rook zag ik met name aan de rechtervoorkant van de auto en kwam volgens mij dan vanuit de bijvuldop voor de koelvloeistof, alsmede ook gedeeltelijk uit de uitlaat.

Overigens heb ik nu schijnbaar nergens last van en lijkt alles normaal te functioneren. Is dit iets waarmee ik terug naar de dealer moet?

Groet,
Arthur

artcoco 0

15 jaar

Ikzelf zou het de komende tijd even goed in de gaten houden.

Gewoon goed de meters in de gaten houden, elke 2/3 dagen even de kap open, kijken of de vloeistoffen nog op peil staan, en je geen rare lekkage's ziet. Ook goed opletten of je geen olie op het koelwater gaat zien.

Indien alles oké blijft de komende weken, verder geen zorgen maken. Wat precies de oorzaak dan is geweest ???,
misschien een beginnende koppakking. maar dan zou ik me voorlopig verder geen zorgen maken. Jouw probleem ontstond onder extreme omstandigheden, en het kan goed zijn dat dit de enigste keer was.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Marcel,

Dank je wel voor je feedback, ik ga het in de gaten houden. Het gaat misschien iets te ver om met een volbeladen auto nog een keer naar Parijs te rijden op een hete dag om daar lekker in de file te gaan rijden. :-)

Groeten,
Arthur

artcoco 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.