Renault Megane: Renault Megane 2001 LPG G3 hapert af en toe

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Helaas heb ik een probleem met mijn gasinstallatie waar ik tot nu toe geen oplossing voor kan vinden. Zo nu en dan hapert mijn Megane als ik op LPG rijdt. Het is dan net alsof er geen brandstof de motor ingespoten wordt en een paar seconde later is al het vermogen weer terug en rijdt hij weer prima. Op benzine is er geen enkel probleem. Het lastige is dat het probleem niet constant optreedt. Om een zo goed mogelijke omschrijving te geven, zal ik de feiten even op een rijtje zetten.

Gegevens van het probleem
-Auto hapert met zeer wisselvallige intervallen. Meestal 1 a 2 keer per 50 kilometer, maar ik heb onlangs ook een trip naar Frankrijk gemaakt van 2000 km waarbij hij geen enkele keer gehapert heeft.
-Probleem speelt al ongeveer 30.000km en het wordt niet erger, maar ook niet minder erg
-Soms trekt de auto gafaseerd op, maar meestal gaat het gewoon soepel en kun je met vol vermogen optrekken.
-Stationair toerental schommelt tussen 700 en 750 toeren, zowel op gas als op benzine
-Lage toerentallen zorgen niet voor extra haperingen (bijv 40km/u in de 5e versnelling)
-Buiten de haperingen om heeft de auto geen verminderd vermogen op gas in vergelijking met benzine
-Bij snelheden boven de 160km/u lijkt het probleem niet voor te komen
-Bij warm weer (boven 15 graden) lijkt het probleem minder. Op wintersport kon ik vrijwel niet op gas rijden.
-Gastank maakt geluid. Het lijkt een beetje op een lage panfluit met het ritme van morse-code. Als hij stationair draait stopt het geluid af en toe alsof de tank zich verslikt.

Gegevens van de auto
-Renault Megane Hatchback RXI 1.6 16v uit 2001
-Vialle LPG G3 installatie (zonder verdamper)
-Huidige KM-stand 305.000 km

Wat ik al heb laten doen in de hoop een oplossing te vinden
-Gas uitstroompijpjes vervangen (25.000 km geleden)
-Injectieonderbreekrelais vervangen (25.000 km geleden)
-Nieuwe klepzittingen en kleppen gesteld, koprevisie en vier nieuwe bobines (25.000 km geleden)
-4 nieuwe LPG bougies, luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter (10.000 km geleden)
-Gascomputer opengemaakt en gecontroleerd op slechte verbindingen, niets gevonden
-Stroomkabels naar gastank nagemeten, geen problemen gevonden
-Alle elektrische verbindingen van de gasinstallatie gecontroleerd en ingespoten met contactspray
-Boordcomputer uitgelezen met laptop, maar geen foutcodes gevonden.

Helaas heeft geen van de vervangen onderdelen en controles een oplossing opgeleverd. Herkent iemand dit probleem en heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

tychobom (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lees met EOBD de zogenaamde "Long Term Fuel trim" uit na een lange rit op gas.
Deze moet rondom de 0% zitten. Boven de 10% wijkt het gas-mengsel te veel af en moet dan afgesteld worden.

oldford 0
badge

14 jaar

Is niet gewoon de pomp in de gastank versleten? Dat komt nog wel eens voor bij Vialle, zeker bij de wat oudere series.

sgm 0

14 jaar

Beiden bedankt voor de replies.

@oldford: ik ga eens kijken of er hier in Utrecht ergens een gasdealer zit die dat kan doen.

@sgm: dat was inderdaad ook mijn idee. Het vreemde vind ik dan dat het al 30.000 km is en wat ik hier op problemcar lees is dat zo'n pomp het dan wel een keer echt helemaal begeeft. Bovendien kan hij wel gewoon vol vermogen leveren.

tychobom 0

14 jaar

Het is alweer een tijd geleden dat ik het probleem gepost hebt, maar eindelijk is het opgelost.

In juli had ik een tussenoplossing waarvan ik even dacht dat het de uiteindelijke oplossing was. Mijn bougies zijn toen door de Renault dealer vervangen. Dat hielp een stuk en een paar honderd kilometer was het haperen helemaal weg. Daarna kwam het toch weer terug en vooral nu het net iets kouder begint te worden, werd rijden op gas echt een ramp.

Nu ben ik langs geweest bij Lunetten LPG inbouw. Zij hebben mijn auto gecheckt. Laptop eraan, multimeter op de pomp en toen bleek de pomp dus toch echt stuk te zijn. Blijkbaar heeft de kapotte pomp het gewoon nog 40.000km redelijk volgehouden en is ie nooit echt helemaal gestopt. Doordat de pomp te weinig druk leverde trok mijn auto zo nu en dan in fases op, net alsof je af en toe het gas loslaat. Daarnaast haperde hij regelmatig. Dat komt dus ook gewoon door te weinig gasdruk en daardoor raakt ook je benzine computer ontregeld.

Nu heb ik dus een nieuwe pomp en werkt alles weer prima. Als de eerste LPG garage gewoon goed zijn werk had gedaan, had ik dit al een jaar geleden geweten en had ik een hoop onderhoud bespaard, maar helaas. In ieder geval blij dat ze bij Lunetten LPG wel verstand van zaken hebben en dat het opgelost is.

tychobom 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.