close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Renault Megane 2001 motorstoring bij lage toeren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Beste Forum,

Een probleem: mijn Renaul Megane, 1.6L 16V uit 2001 (1e model, 2e type) met 130.000 km op de teller heeft het volgende probleem:

Als de motor warm is, na ca. 5 minuten, of wat langer, dan kan het gebeuren dat als ik hele lage toeren rij (b.v. 50 km in de stad in de 4e versnelling, heel weinig gas, of 80-90 op de snelweg in de 5e versnelling) dat de motor begint de sputteren, ik kan dan niet optrekken, de motor houdt in. Op de snelweg kan ik dan snel terugschakelen en toeren maken, dan is de motor even wat rauw, en gaat het probleem weer weg. Maar als dit in de stad gebeurt, met veel stoplichten, of in de file, dan slaat de motor af, en gaat het stop lampje branden. Motor start dan even later wel weer maar is dan in de war, loopt onregelmatig en gaat hoge toeren maken, of slaat weer af. Lastig om dan weer weg te rijden, plus een rij toeterende auto's achter mij in de spits.

In februari is dit begonnen en werd toen een groot probleem, en toen is de stappenmotor schoongemaakt bij een garage in de buurt (geen Renault), daarna was het weg. Het probleem komt nu weer terug, stotteren/inhouden gebeurt nu heel af en toe, sinds een paar weken ca. 1 keer per week, en vanochtend sloeg de motor weer af voor een stoplicht.

Er zitten sinds oktober nieuwe bougies in, en een nieuwe accu (44AH). En al eerder is de boordcomputer vervangen (5 jaar geleden), en diverse sensors die problemen gaven. Benzine is nu al een paar keer Shell V-power, dat lijkt wat soepeler te rijden, maar probleem is er ook bij gebruik van "normale" benzine.

Ik had vorige winter ook motorproblemen, anders dan deze keer (motor sloeg af voor stoplicht en ging niet meer aan, pas na heel lang starten, met veel rook en lawaai), toen is het gashuis schoongemaakt, en was dit probleem weer weg.


Is het de stappenmotor? Ik begrijp dat deze de stand van de gasschuif doorgeeft aan de computer. Of een bobine, of slechte bougies? Accu te laag vermogen? Gashuis weer vervuild?

Herkent iemand dit probleem?

Alvast bedankt voor de reacties.

met vriendelijke groet,

Jeroen

Geplaatst door

Raabje2 (80)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klinkt meer naar valse lucht, bv. door een scheur in een vacuümslang of een lekke rembekrachtiger.

Heino4267 645

9 jaar

Hallo Hein,

Bedankt voor de tip. Waar zitten deze slangen? Is dat een beetje gemakkelijk te vinden onder de motorkap?

Raabje2 80

9 jaar

Probleem is nog niet teruggekomen. Ik rijd nu wel anders, langer doortrekken, en hoge toeren blijven draaien, dus bij 50-60 in de derde versnelling blijven, bij 80 in de 4e versnelling. Normaal zou ik doorschakelen. Op de snelweg als de motor goed warm is rijd ik dan weer wat lagere toeren. Als er dan wat zou gebeuren, dan kan ik naar de vluchtstrook uitwijken. Wel heel irritant om zo te moeten rijden. Bij elk stoplicht ben ik toch allert op het uitvallen van de motor.

Zou het de injectie kunnen zijn? Helpt het om injector cleaner bij de brandstof (nu Shell V-power) te gooien?

Ik weet wel dat ik nooit meer een Franse auto koop... Ik heb deze auto nu 10 jaar, en hij heeft al heel wat kuren gehad.

edit: in dit bericht herken ik mijn probleem, en lees ik dat het de brandstofpomp was.

http://www.pistonheads.com/gassing/topic...

Misschien krijgt de motor bij het acceleren vanuit lage toeren te weinig brandstof (nu nog heel af en toe)?

Raabje2 80

9 jaar

Probleem is nog niet teruggekomen, ik heb vorige week een flesje STP brandstof systeem reiniger in de tank gegooid, en BP Ultimate getankt. Ik blijft nog wel veel toeren maken met de motor, is misschien een vorm van bijgeloof

Raabje2 80

9 jaar

Ik vraag me nog steeds af of er toch niet 1 of meer penbobines aan het overlijden zijn. Die dingen zijn bekende probleemmakers, zelfs bij de latere modellen. Het eerste merk je dat als de motor koppel moet leveren. Dus b.v. Als je in een hoge versnelling rijdt bij lage toeren en dan gas geeft.

sgm 0

9 jaar

Wordt een bobine storing aangegeven bij het uitlezen van de computer? Ik heb mijn auto naar een algemene garage gebracht toen deze klacht voor het eerst begon, en toen is de auto nagekeken en de stappenmotor "schoongemaakt". Lijkt me dat toen ook de bobine's zijn nagekeken.... Ik wil ze wel preventief vervangen als dit niet te duur is. Er zijn al eerder een paar bobine's vervangen.

Ik zal eens checken op de snelweg, kijken of ik het probleem kan opwekken, lage toeren in hoge versnelling en dan flink gas geven.

Raabje2 80

9 jaar

Volgens mij worden herhaalde misfires wel herkend. Maar hoe en wat precies bij deze auto weet ik niet. De herkenning is op basis van de krukassensor, waarbij het ontbreken van versnelling bij een arbeidsslag wordt gedetecteerd. Dus als een injector faalt, dan geeft het dezelfde melding als een ontstekingsprobleem.
Als er al eerder "een paar" vervangen zijn, dan weet ik eigenlijk al genoeg...
Vervang ook meteen de bougies mee als ze niet al te nieuw zijn. Want die kunnen deel van het probleem zijn en kosten weinig. Helaas zijn de bobines wel een euro of 60 per stuk.
Zelf raad ik aan om originele bobines te kopen. Heb slechte ervaringen met vervangende uit de autohandel, ook al waren ze van een gerenommeerd merk. Prijsverschil is ook niet heel groot.

sgm 0

9 jaar

Probleem zoals bovenaan beschreven is niet meer teruggekomen, ik heb sinds het probleem alleen nog maar BP Ultimate getankt, dat lijkt te helpen. Ik denk dat de benzine toevoer vervuilt was.

Een paar weken terug weer andere problemen, bij koude motor starten op 3 cilinders, en dan bij gas geven sloeg de 4e aan na een tijdje. En daarbij ook op een ochtend toen alles heel vochtig was buiten dat de motor afsloeg, eerst aan het eind van de straat, en daarna bij een stoplicht, een minuut of 5 later.

Gashuis is hierna opnieuw schoongemaakt door de garage, en het probleem is nog niet terug gekomen. Bij uitlezen gaf de stappenmotor een foutcode aan (intermitterend?). Stappenmotor maakt ook zoemend geluid, gaat misschien binnenkort stuk... Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn van het probleem van een half jaar geleden.

Raabje2 80

9 jaar

probleem bleef tijdje weg, maar kwam weet terug in andere vorm, afslaan bij koppeling intrappen. Vorige keer leek het meer op benzine toevoer niet goed.

nu is stappenmotor en zijn 4 bobines vervangen

Raabje2 80

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.