RW-motor gaat niet naar nul stand, interval werkt ook niet.
Garage in Frankrijk zei dat rw-motor vervangen moest worden. Zo gezegd zo gedaan maar helaas, er is niets veranderd. Kennelijk hebben ze maar iets gezegd om er vanaf te zijn! De 0-stand wordt geregeld door een sleepcontact in het mechanisme van de rw-motor. De schakeling is me niet helemaal duidelijk, kan iemand mij daar aan helpen?
Ik vermoed een defect relais, maar welk relais. Het komt voor dat een relais wel klikt maar tòch, door veroudering, geen of onvoldoende stroom doorlaat.
Weet iemand welk relais ik moet hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je hem uit zet stopt hij meteen willekeurig op de ruit ?
Heb je al gemeten welke signalen je in de stekker hebt van de ruitenwissermotor ?
Het relais zit op de printplaat van de zekeringkast onder de motorkap.
Alle zekeringen zijn heel ?
Ruitensproeier werkt wel ?
Ja, stopt op willekeurig punt, nieuwe Valeo motor doet precies hetzelfde.
Er is één contact in de contrastekker (dus vanaf draadboom) dat een plus krijgt via het contact. Ik neem aan dat dat het signaal is dat nodig is om de nul-stand te activeren.
Enkelvoudig wissen door handel eenmalig met de hand te bewegen werkt ook niet.
Wèl hoor ik dan 'n relais (wit relais, zie foto) reageren maar dat zit onder de stuurkolom, naast het knipperlicht relais.
Er zit een zekeringkast onder de motorkap direct naast de accu met enkele zware zekeringen maar een relais heb ik (nog?) niet gezien. Misschien is die aan het oog onttrokken en kan een spiegeltje helpen.
Testen van 'nul-signaal'-draad moet waarschijnlijk met aangesloten stekkers gebeuren? Zekeringen van wisser en sproeier in orde. Ruitensproeier werkt normaal.
De foto's tonen relais/zekeringkast onder de stuurkolom en het witte relais in detail.
De auto is helaas weer onderweg maar het moet nog wel opgelost worden.
3 jaar
Welke signalen krijg je op de voet van het relais , 30 is 12v constant , 87/87a is uitgang naar rwm.
85 en 86 zijn de gestuurde plus en massa van het relais , is 30 12v aanwezig.
Zoals gezegd was de auto al weer onderweg maar vanavond laatste stop in NL in richting Frankrijk. Daarom weinig tijd voor uitgebreide analyse maar wel gelegenheid gehad om Hella relais te vinden met nummer 5WG 003 620-09. Alles functioneert weer. Zie schema hieronder
3 jaar
Met dank voor de assistentie uiteraard!
3 jaar
Voor de duidelijkheid:
Het originele Cartier relais op de foto heb ik vervangen door het genoemde Hella relais en de interval en ruststand van de ruitenwissers zijn weer in orde.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar