Een tijdje geleden gebeurde het zo nu een dan dat het stationair toerental wat te laag leek. Het interieur begint dan wat meer te trillen, plus de motor loopt wat langzamer lijkt het.
Wanneer je de motor uitzette en weer startte kon het zomaar weer over zijn.
Na verloop van tijd werd het interval steeds korter, en nu is het probleem er constant.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar zo nu een dan hoor ik een alarm, 5 of 6 korte piepjes achter elkaar. Zonder dat er een lampje gaat branden en zonder melding op het display.
Over een week gaat de auto naar de dealer , maar ze zeggen nu al tegen me dat een alarm altijd gepaard gaat met een lampje of melding in display.
Dat is bij mij niet het geval.
We hebben naar de motorsteunen gekeken, maar die lijken goed
Wie weet het?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem kan een kapotte verstuiver zijn. Laten uitlezen bij de dealer. Wanneer de brandstof terugvoer van een van de verstuiver een vreemde waarde aangeeft kan dit een indicatie zijn.
Onze Clio had toen we hem net kochten wel eens het probleem dat als je hem net gestart had dat het toerental terug viel, ik was dus ook bang voor de verstuivers.
Ik heb eerst nog wat anders probleem en vooralsnog lijkt het probleem weg, de auto start ook sneller dan in het begin. Hetgeen ik geprobeerd heb is Wynn's High Pressure 3. Dit heb ik nu 2x gedaan en als we straks op vakantie gaan gaat er nog een fles in de tank.
Deze verstuivers van de Delphi systemen van Renault zijn heel erg gevoelig voor vervuiling lijkt het. Volgens mij is het een algemeen Delphi probleem. Een collega van mij heeft vergelijkbare problemen met een Mondeo gehad, ook een Delphi systeem, en daar heeft injector reiniger ook geholpen terwijl de dealer al vertelde dat de verstuivers vervangen moesten worden.
16 jaar
De verstuivers zijn 15000 km geleden vervangen. Bij 70.000km!!!. Met coulance mocht ik nog 1200 euri neertellen. Dus ik neem aan dat dat het niet is.
16 jaar
ze zouden kunnen nakijken of de codes van de verstuivers goed ingelezen zijn. Het is een lange code en je kan natuurlijk makkelijk een tikfout maken.
Vraagje voor de echte Renault experts, moet je gewoon 3 keer goed kijken of de code klopt of zit er nog ergens een checksum in verwerkt?
16 jaar
Hallo Griemer,
Die piepjes die je hoort, kan ik niet echt verklaren, tenzij je een handenvrij kaart hebt... Dan zou het kunnen dat je batterijtjes bijna ontladen zijn, maar dan krijg je de melding "kaart niet herkend" op je instumentenpaneel.
Het "te lage toerental" wordt wel degelijk veroorzaakt door een defecte motorsteun. In de wagen lijkt de motor te traag te draaien en je voelt de vibraties doordringen in het interieur. Op het zicht lijkt er niks mis mee, maar de rubber massa in de motorophanging zakt door, waardoor de motortrillingen niet meer gefilterd worden. Vervang de bovenste motorsteun aan distributiezijde en je probleem is opgelost!
Dit is geen moeilijk werkje, kostprijs 100 ongeveer. Succes!
P.S. Je kan het testen. Neem plaats in je auto en laat iemand ,ter hoogte van de steun, het motorblok achteruit duwen of vooruit trekken. Is het dan beter, dan weet je het zeker.
Indien de motorsteunen van dezelfde soort zijn als een laguna (Dikke rubberbol) dan kun je niet zien dat deze kapot is. Dit is een dubbelwandige die in het midden gevuld is met olie. Is de binnenwand gescheurd dan is de olie over twee kamers verdeeld en de werking nihil. Deze bollen kunnen bij de dealer 140 euro kosten, in ieder geval voor een laguna. Ik weet natuurlijk niet of de ophanhing in een clio overeenkomt met die van een Laguna.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar