close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Scenic 1.6 16v, 2002, kan regelmatig geen gas meer geven.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo, ik zit in Frankrijk met een auto waarbij het gas regelmatig wegvalt als de motor warm is. Er gaat dan geen lampje branden op het dashboard en de ANWB heeft onderweg de boel uitgelezen en zag ook geen storing in de inspuiting. Het gas valt weg en reageert dan ook niet meer op het pedaal. Het enige wat ik kan doen is contact uit en opnieuw starten. Daan gaat het weer even goed. Heel lastig als je met de vouwwagen op de snelweg tegen een berg op moet rijden. Het betreft een gaspedaal met een kabel naar een gaspedaalweerstand onder de motorkap en een gemotoriseerde smoorklep. Smoorklep heb ik gereinigd. De gaspedaalweerstand heb ik inmiddels iets naar voren in de motorruimte verplaatst, daar is het misschien iets koeler en ik heb het idee dat dit iets geholpen heeft, maar daar kan ik me ook in vergissen. Zou het de BDP sensor kunnen zijn? Is inmiddels besteld via de campingbaas.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst door

Peterhattem (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Grote kans dat de gaspedaalpositiesensor (gaspedaalweerstand) kapot is. Heb dit laatst ook gehad, met hetzelfde type auto.

RPJdeWeert 0

9 jaar

beter is uitlezen dan zomaar van alles vervangen op de gok

willyvan 15
badge

9 jaar

Bij het weigeren van de bdp sensor slaat meestal de motor af.
Waar zit je in zuid frankrijk ? er zal toch wel een renault garage in de buurt zitten.

Bedankt voor de info. Een Renaultdealer opzoeken is niet zo'n probleem, maar de monteur duidelijk maken dat het probleem na een half uur optreedt en hij dus een half uur moet gaan rijden, met mijn gebrekkige Frans, is wel lastig. Zou het ook kunnen zijn dat de bedrading van de smoorklep gestoord wordt door bekabeling van andere componenten? Dit gebeurde ook wel eens bij bepaalde types Renault met de bedrading van de gaspedaal weerstand. Nieuwe BDP sensor zit er inmiddels in, we kijken morgen verder. Was sowieso geen overbodige luxe, want niet willen aanslaan was ook al wel eens een probleem.

Peterhattem 0

9 jaar

Ik heb de auto naar huis laten transporteren door de ANWB. In Frankrijk waren de garages en sloperijen niet echt behulpzaam. Na de vakantie is het een paar maanden goed gegaan, maar onlangs begon het gedoe weer. Na ongeveer een half uur rijden houdt de motor in op het moment dat ik gas wil geven. Het enige dat ik dan kan doen is rustig rijden met zo weinig mogelijk gas. De garage waar ik hem vorige week naar toe heb gebracht heeft hem uit laten lezen met de Clip, geloof ik. Ik had van te voren de accu losgehaald en het enige dat er te vinden was, was een storing in de gaspedaalweerstand. Deze is vervangen, maar het heeft niet geholpen. Ook brandt er nog steeds geen storingslampje. Iemand nog een idee? Er zijn voor de vakantie 4 nieuwe bougies in gegaan van de automaterialenzaak en 2 bobines van de automaterialenzaak. 2 andere bobines komen bij de dealer vandaan.

Peterhattem 0

9 jaar

Jammer dat je de accu losgehaald hebt, dan "vergeet" de motor-computer een hoop en kan er niets uitkomen met uitlezen.
Ik ben bang dat de hele ofening nog maar een keer gedaan moet worden, zonder de accu los te halen en liefst zonder de motor uit te zetten.
Dus proefrijden, storing opwekken en dan naar de dealer om uit te lezen of gelijk de diagnose apparatuur erin en dan proefrijden.

oldford 0
badge

9 jaar

Vandaag is de auto naar de Renaultdealer geweest. Ook daar is niets uitgekomen. Er was niet voldoende tijd om de monteur met de auto te laten rijden. Er is mij wel gevraagd of ik een keer verkeerde brandstof heb getankt. Dit is niet het geval. Ze vermoeden dat er iets met het smoorklephuis aan de hand is. Dat die begint te klemmen als hij warm wordt. Of iets met de stekker van het smoorklephuis. Begint er al bij iemand iets te dagen?

Peterhattem 0

9 jaar

Vandaag is de auto naar de Renaultdealer geweest. Ook daar is niets uitgekomen. Er was niet voldoende tijd om de monteur met de auto te laten rijden. Er is mij wel gevraagd of ik een keer verkeerde brandstof heb getankt. Dit is niet het geval. Ze vermoeden dat er iets met het smoorklephuis aan de hand is. Dat die begint te klemmen als hij warm wordt. Of iets met de stekker van het smoorklephuis. Begint er al bij iemand iets te dagen?

Peterhattem 0

9 jaar

heb dat al eerder op een forum gelezen dat als de smoorklep heet wordt, deze gaat klemmen in de behuizing en slechts gedeeltelijk open kan. Na afkoeling is het probleem weer voorbij. Ik zou het gasklephuis demonteren, goed schoonmaken en kijken of de as van de smoorklep lekker beweegt (moet een fractie speling hebben in de behuizing).
Eventueel goed warm maken met een föhn en kijken of je het verschijnsel kan oproepen.

7seconds 0

9 jaar

Bedankt voor de info. Ik hoopte al op zo'n soort reactie. Staat mij dat ik hier wel eens van gehoord had, maar dan bij kuststof smoorkleppen. Maar zou er geen storing in moeten zitten? Er zal toch een verschil zijn in percentage van aansturing en percentage van opening?

Peterhattem 0

9 jaar

Bedankt voor de info. Ik hoopte al op zo'n soort reactie. Staat mij dat ik hier wel eens van gehoord had, maar dan bij kuststof smoorkleppen. Maar zou er geen storing in moeten zitten? Er zal toch een verschil zijn in percentage van aansturing en percentage van opening?

Peterhattem 0

9 jaar

ja is logisch inderdaad, dat verschil zou ie eigenlijk moeten detecteren. Je kan eens contact kunnen opnemen met ecu repair helmond, zij kunnen in ieder geval voor weinig geld diagnose stellen.

7seconds 0

9 jaar

Een half jaar geleden de brandstofpomp in de tank vervangen. Het bleek onvoldoende druk te zijn. Deze week begon het probleem weer. Nogmaals een andere pomp gemonteerd, hoewel het natuurlijk wel vreemd is dat dezelfde storing weer optreedt. Wij hebben nog wel eens de gewoonte om de tank ver leeg te rijden. Zou het daar aan kunnen liggen? Rotzooi in het systeem of zo?

Peterhattem 0

8 jaar

Ik waag nog maar eens een poging; zou het kunnen zijn dat de motor inwendig vervuild is, injectoren of kleppen? Het probleem doet zich voor pas na een half uur rijden. Voor die tijd loopt hij prima, als het probleem begint kan ik op een gegeven moment niet meer weg komen bij de stoplichten, auto valt dood maar slaat meestal niet af. Onbelast kan ik wel gasgeven. Verkeerde bougies? Iets met het slangetje van het dampvat? Inlaatspruitstuk gescheurd en gaat vervormen bij warme motor? De auto slaat ook niet meer zo snel aan als vroeger en loopt even een paar seconden niet zo fijn, bij koude motor. Zeg het maar.

Peterhattem 0

7 jaar

Oja, nog vergeten te vermelden; er zitten geen storingen in het systeem! Blijft ook vreemd dat de keren dat ik de brandstofpomp heb vervangen, het probleem weg was. Afgelopen zomer weer naar Frankrijk, zonder problemen. Na de vakantie nam mijn zoon de auto mee en die had moeite om vanuit Duitsland weer thuis te komen.

Peterhattem 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.