Hallo,
Ik heb hier een Laguna bj 2000 2.0 RXE automaat.
Het volgende probleem doet zich voor, als je wegrijdt begint de auto te schudden(de auto zelf) bij een snelheid vanaf 45 km/h dit duurt tot ongeveer 75 km/h. De wielen zijn nagekeken en zijn recht de banden zijn nieuw en goed. De auto is bij de dealer geweest voor een diagnose. Daar werd gesteld dat er speling op de aandrijfas zit aan de ingaande kant van de bak. Er werd bij verteld dat het probleem wel in de bak zou zitten en kreeg gelijk de prijs van een ruilbak. Maar speling van de aandrijfas werd niets meer verteld. Het is toch zo dat wanneer je aandrijfas een probleem veroorzaakt dat deze meteen begint als je wegrijdt?
De bak heb ik laten testen bij een specialist en deze gaf wel aan dat er waarschijnlijk een probleem is met de bak maar dat zou te maken kunnen hebben met olie niveau dus daar gaat de auto nog een keer naar toe omdat deze dan koud moet zijn. Het schudden van de auto niet.
Iemand die dit eerder heeft meegemaakt of suggesties heeft dan hoor ik die graag.
km stand auto 172000
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo ruud
staat je auto nog steeds bij de garage of heb je hem in je bezit ?
zoek een groot parkeer terrein
ga langzaam rijden maar maak zeer scherpe bochten
Mocht het zo zijn dat je ratelen hoort of een tikkend geluid zijn je aandrijfassen (homokineten) verrot
de olie in je versnellingsbak wordt minimaal warm dus afkoelen daarvoor is eigenlijk niet nodig als ze dat bedoelen om te controleren
ik suggereer hiermee dat niet je bak maar de homokineten op zijn daarmee bedoel ik de waarde assen in je bak komen zitten drie nokken met naaldlagers
deze zijn dusdanig versleten dat ze teveel speling hebben en dus dat rammelen veroorzaken
grt jens
[quote=jensofzo]de olie in je versnellingsbak wordt minimaal warm dus afkoelen daarvoor is eigenlijk niet nodig als ze dat bedoelen om te controleren[/quote]
Wat noem je minimaal ? temperatuur ATF-olie in de bak kan ruim oplopen richting de 125 / max 140 graden....
Gr. paul
In de versnellingsbak ??
140 graden ?
dat lijkt me erg veel dat zou heten dat er echt iets met je versnellingsbak aan de hand is want zo heet mag dat niet worden
een normale temperatuur bij de 50 tot 60 graden zou goed zijn
bij 140 graden verbrand je olie gewoon
14 jaar
Hallo,
De auto staat thuis en zal nog eens proberen of ik iets hoor tijdens het sturen alhoewel we dit gister ook uitgebreid getest hebben.
En olie van de bak wordt idd heel erg heet sowieso boven de 100 graden is vrij normaal.
14 jaar
dat die olie zo heet wordt is echt niet normaal tenminste niet tot die temperatuur
vergelijk het met je patatpan ofzo als je deze continu op 140 graden laat dan zal der weinig overblijven voor goede smering in je bak want je olie wordt met deze temeratuur echt dikke stroop tot de olie op is
zelfs 100 graden is teveel voor deze olie en zeker in je versnellingsbak
die mag niet zo heet worden
coofieceit van je bak olie 75w/30 transmission oil geeft al aan dat deze olie niet geschikt is voor hogere temperaturen als boven de 75 graden
heb je wel de goede olie in je transmissie ?
zo niet dan heb je echt kans dat je hele versnellingsbak het op den duur gaat begeven
kijk dat goed na
want zo heet moet je versnellingsbak niet worden
14 jaar
De meeste ATF-olieen kunnen en mogen worden belast tot max 150 graden zonder dat hier toe schade aan de bak ontstaat....
Gr.paul
Ben gister bij een specialist geweest in reviseren van versnellingsbakken en deze zei me al dat ze de olie niet bijvullen wanneer de bak niet onder de 80 graden is.
Er is een behoorlijke test rit gemaakt waar de temp van de olie erg opgedreven is om te kijken hoe de bak zich gedraagt.
Het advies was om de auto een dag vooraf neer te zetten en de volgende dag de olie te verversen, aan de gebruikte olie kunnen deze mensen ook veel aflezen(hoeveelheid troebelheid etc).
Daar hebben we nog even gewacht totdat de bak onder de 80 graden zou zijn maar dat ging vrij lang duren.
14 jaar
[quote=P. Kelder]De meeste ATF-olieen kunnen en mogen worden belast tot max 150 graden zonder dat hier toe schade aan de bak ontstaat....
Gr.paul[/quote]
Mogen belast worden is wat anders dan continu een belasting van 140/150 graden het is een maximum wat deze transmissie olie kan hebben
dat wil niet zeggen dat deze continu op 140/150 graden belast moet worden
een versnellingsbak mag in principe niet boven de 80 /90 graden worden want dan is er meer aan de hand
(wrijvingswarmte slijtage warmte en ga zo maar door
de atf schrijft een maximum voor maar geen continu belasting
ze gaan er ook niet van uit dat de temperatuur oploopt tot 140 graden want das simpelweg teveel voor een versnellingsbak
je olie gaat aankoeken en dik worden ook al is atf belastbaar tot 150 graden
ga je erboven is het eveneens mis
lees de verpakking van atf flued
je olie hoort een geluidsdemping ,koeling en smering te hebben boven de 150 graden is alles van deze eigenschappen verdwenen en als je de olie verbrand door ernstige slijtage kan je zeggen mijn bak wordt 150 /140 graden dus dat gaat vast wel goed
niet dus
olieen hebben een levensduur
ga er niet vanuit dat olie eindeloos goed blijft deze heeft ook verversing nodig
een normale bak heeft na een grote rit van 100 km met een snelheid van 130 tot 140 een temeratuur tot 80 graden en niet hoger
alles wat je boven die temperatuur krijgt wijst op of dus die slijtage
verkeerde olie
of olie die te vervuild is anders wordt je olie niet zo warm
14 jaar
Jens
Wil alleen maar even aangeven dat de temperatuur velemalen hoger wordt dan jij je voorstelt, dan jij verteld.
De temperatuur van een automaatbak is sterk afhankelijk van hoe de bak belast wordt (slip)
Gr. paul
ik ga ervan uit dat het hier niet gaat om een automaat bak idd
want deze heeft idd een hogere temperatuur ,maar ook een heel ander soort olie
14 jaar
Het gaat hier om een Automaatbak, Zie koptekst........
Gr. paul
[quote=P. Kelder]Jens
Wil alleen maar even aangeven dat de temperatuur velemalen hoger wordt dan jij je voorstelt, dan jij verteld.
De temperatuur van een automaatbak is sterk afhankelijk van hoe de bak belast wordt (slip)
Gr. paul[/quote]
Juist en zoals er gister meegereden is heeft de bak behoorlijk zijn best moeten doen en is de temp erg hoog opgelopen maar dat heeft wel geleid tot de diagnose dat het schudden niet uit de bak kan komen.
En dat was nu het probleem het schudden van de hele auto bij een snelheid van 45 km/h tot 75 km/h
14 jaar
ik blijf er vooralsnog vanuit gaan dat het schudden van je homokineten komt
en niet van je versnellingsbak ook al is deze veels te warm
14 jaar
We gaan het nog eens proberen maar dan meer gericht op de homokineten, antwoord volgt
gr Ruud
14 jaar
even buiten om
heer kelder als dat zo is wat je schrijft breng je onze productie ernstig in gevaar als het om olieen gaat en andere biologische smeermiddelen
de producten schrijven een maximum voor geen toelaatbare waarde een belasting in de olie industrie bestaat niet en wij produceren langer als een auto bestaat
olie en dergelijke asl dezen waarvoor ze BESTEMD zijn mogen de hitte overwaarde niet overschrijden en zeker niet de hittebestendigheid overschreiden
alle olie die gewonnen worden hebben een bepaalde waarde
ga er niet vanuit als ze zeggen de olie kan een hitte hebben van 140 graden dat ze dat ook aan kunnen
het is een maximum eroverheen betekend letsel
of het mens auto machine of wat dan ook is
14 jaar
nog iets anders
hoe staat het met de druk op je bak
ten opzichte van de normale druk die je bak beheerst
want die is ook te meten
als er verstoppingen zijn in doorvoer uitgangen en invoeringangen van de olie dan heb je echter een ander probleem
olie waarvoor deze bedoeld is moet zijn circuit compleet en vrij kunnen doorlopen
zoniet
is het een een oorzaak dat je bak veels te warm wordt
ik blijf er dan ook bij
80 to 90 graden lijkt me waarschijnlijker voor je bak als 140 graden
ik hoop dat de echte experts me hierin steunen en voor u de problemen hanteerbaarder worden zodat ze opgelost worden
ik ben benieuwd
mochten echt de homokineten van uw auto zodanig versleten zijn dat ze aan vervanging toe zijn
let dan op dat je bij herstel al je oude olie uit je bak laat lopen en aan de hand van je kenteken de goede olie opde bak zet die ervoor bestemd is (automaat/handgeschakeld)
zelfs de olie van een automaatbak heeft zijn waarde (handleidinglezen) alleen die wordt hier niet geproduceerd die komt uit engeland
ik bedoel als je de olie af laat vloeien dat je er echt tijd voor neemt dat alle oude rotzooi eruit komt
blijven er restanten over in je bak zoals dikke klodders oud olie
vuil heb je nog steeds een priobleem
vraag je dealer waarmee je je bak kan spoelen want die optie bestaat en dan je bak opnieu8w vullen
vooralsnog ik geloof nog steeds dat je homokineten de oorzaak zijn
grt jens
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar