Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Renault Clio 1.9d uit oktober 2000. De auto is tip top onderhouden door de dealer en heeft nu ongeveer 170.000 km op de teller.
Probleem: als de motor nog koud is, dan schudt hij hevig. Dit schudden gebeurt bij vlagen van ongeveer 3 seconden, daarna loopt hij weer een paar seconden goed, waarna hij weer begint te schudden. Dit gaat door totdat de motor wat warmer is (4 a 5 minuten), daarna loopt de motor perfect. Het schudden is zo hevig dat heel de auto begint mee te trillen.
De auto start overigens perfect, ik hoef nooit meer dan 1 keer voor te gloeien, en de motor slaat direct aan. Ook is er ruim voldoende vermogen en is de auto zeer zuinig. Kortom: hij lijkt helemaal in orde te zijn, op dat schudden na.
Wie weet raad? Of is dit gewoon het karakter van deze motor?
Geplaatst door Torino11657 (0) , lid sinds 20 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden
Kan een gloeibougie zijn die stuk is, deze cylinder zal dan de problemen geven tot deze ook normaal mee werkt.
Al laten uitlezen?
Cor
Torino11657 (0), 17 jaar geleden
Ik heb de auto nog niet laten uitlezen. Zelf denk ik niet aan een gloeibougie, omdat de auto wel direct start en pas enkele seconden na de start begint te schudden. Een kapotte gloeibougie zou ervoor zorgen dat de motor ook wat moeilijker start, toch?
sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden
Ik denk je vervroegingsklep stuk.
Torino11656 (0), 17 jaar geleden
[quote=sjaak r]Ik denk je vervroegingsklep stuk.[/quote]
Als ik soortgelijke problemen bekijk op deze site dan lijkt dit inderdaad waarschijnlijk. Je zou het kunnen testen door te kijken of die vervroegingsklep ratelt als je het contact aanzet, toch?
Puur uit interesse: wat is de functie van zo'n vervroegingsklep? (Ik ben niet erg thuis in dieselmotoren)
hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden
deze vervroegt het inspuittijdstip, omdat de diesel in een koude motor iets langer nodig heeft om tot ontbranding te komen.
succes Marcel
Torino11656 (0), 17 jaar geleden
Het probleem is opgelost!
Ik heb de auto naar een dieselspecialist gebracht en na enig zoekwerk bleek het de EGR-klep te zijn. Deze was een eigen leven gaan leiden waardoor er op ongewenste momenten uitlaatgassen in mijn inlaatkanaal kwamen. De EGR klep is buiten werking gesteld en het probleem was opgelost.
hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden
weer een afdop-voorstander.
i.e.g bedankt voor je reactie, heeft er een medeforumlid ook weer wat aan.
groeten Marcel