Renault Laguna: slecht aanslaan bij koude motor 1.8 16V 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Goedendag,

ik heb al bijna een jaar een probleem met mijn Laguna en ik kom er niet uit.

Als ik de auto wil starten met een koude motor duurt het lang voordat de motor aanslaat.
Hij lijkt wel aan te slaan, maar pakt het toerental pas na een aantal seconden op.
als je dan de motor meteen weer uitzet dan slaat de motor weer slecht aan. heeft de motor een paar minuten gelopen is de klacht weg en slaat hij direct aan. met warme motor slaat hij pook goed aan en na 1 a 2 uren ook nog, maar na meerdere uren (ongeveer 5 of meer) stil staan is de klacht er weer.
hij lijkt de ene keer wel slechter te starten dan de andere keer. het weer heeft hier geen invloed op.
toen ik de auto 2 jaar geleden kocht stond de auto al ruim 4 jaar stil, maar de auto heeft het eerste jaar geen problemen gehad.
accu is goed, start toerental lijkt ook goed.
ik heb de auto uitgelezen, maar er staan geen storingen in opgeslagen.
ik heb de gasklephuis schoongemaakt en de pakkingen vervangen en deze opnieuw ingeleerd met de clip.
hierbij heb ik ook het filter in de brandstofpomp gereinigd met remmenreiniger. de auto heeft het hierna een paar dagen een stuk beter gedaan, maar na een week was het wel weer het zelfde.
ook heb ik de krukas sensor, bougies en bobine's vervangen.
Hij slaat slecht aan met de beide sleutels.
temepratuur sensor gecontroleerd met de computer en deze geeft een juiste waarde aan.
ik heb onlangs de brandstofpomp in de tank vervangen omdat daar het filter ook inzit en het na het schoonmaken een stuk beter leek.
Na dit vervangen heeft de auto het weer ruim een week goed gedaan, maar nu is het weer slecht.
het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze pomp ook kapot is.
als je de auto een paar tellen start, dan stopt voordat hij aanslaat en na een paar minuten weer start slaat de motor direct aan. doe je dit aar wacht je dan een kwartier dan heeft de motor weer veel moeite met aanslaan. het maakt niet uit wat voor weer het is. hij deed het van de zomer ook toen het 30 graden was en nu het bijna vriest ook. droog of regen maakt ook geen verschil.
ik heb een aantal maanden geleden wel 2 keer een storing gehad in mijn gasklephuis, maar sinds het schoonmaken van het gasklephuis en het inspuiten van de stekker 4 maanden geleden heb ik hier geen last meer van gehad.

ik weet dat de auto geen nokkenas sensor heeft voor de bepaling van de 1ste cilinder, maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe de computer de 1ste cilinder bepaalt. kan iemand mij dit uitleggen?

heeft iemand een idee wat mijn klacht kan veroorzaken?
de auto is voorzien van een vialle LPI gassysteem

alvast Hartelijk bedankt.

p.s. Ik ben automonteur van beroep, alleen bij een duits merk en dit is een eigen auto.

suzukigek

Geplaatst door suzukigek (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Heino4267 (230), 10 jaar geleden

- rij je gastank leeg en ga voor proef een tijdje op benzine rijden, dan sluit je het gas-gedeelte als oorzaak uit (m.n. ongecontroleerd op 2 brandstoffen draaien tijdens starten)
- weet je zeker dat je bij een koude start benzinedruk hebt? Weggezakte benzine (richting tank) door een luchtlek of een slechte benzinepomp past bij de door jou genoemde verschijnselen. Ik zou m.n. dit punt onderzoeken.
- wellicht dat je tijdens de momenten waarvan je weet dat de motor dan absoluut niet wil aanslaan (koude start), iets in de inlaat kunt spuiten (carburateurreiniger of iets dergelijks waar de motor kort op kan lopen)? Als de motor dan kort loopt c.q. aanslaat, weet je dat het slechte starten met zekerheid een brandstofprobleem is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.