De multibelt klappert behoorlijk bij stationair draaien. Ik heb de stuurpomp vervangen maar dat heeft geen effect. De spanrol is met een veer en volgens mij zonder demper. Wat kan dit klapperen veroorzaken?
Geplaatst door RoelAkkerman (0) , lid sinds 10 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
kaleido 1 (1900) PRO, 10 jaar geleden
Een slechte riem , veerspanning van spanrol te laag , indien aanwezig , vrijloop van de dynamo defect.
Waarom heb je stuurpomp vervangen ?
RoelAkkerman (0), 10 jaar geleden
De stuurpomp had een tikkend geluid. Daarmee vermoedde ik een zwaar punt in het ronddraaien met als gevolg een klapperende riem.
Is je voorstel om de riem te vervangen en de spanrol en de vrijloop van de dynamo?
P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden
[quote=RoelAkkerman]Is je voorstel om de riem te vervangen en de spanrol en de vrijloop van de dynamo?[/quote]
Laat een juiste diagnose stellen. Zoals het nu lijkt te gaan valt er iets te besparen door niet lukraak te gaan vervangen.
Vaak wordt het klapperen veroorzaakt door een vastzittende vrijlooprol aan de dynamo...
Om dit vast te stellen laat er iemand naar kijken met verstand van zaken.
Gr. paul
RoelAkkerman (0), 10 jaar geleden
Dank iedereen voor de reactie. Ik mis alleen de info hoe je de diagnose uitvoerd van een spanrol, of vrijloop. Het antwoord van Paul is; Laat iemand met verstand er naar kijken. Volgens mij is het idee van een forum dat die juist dat beantwoord. Anders is elk antwoord breng de auto naar de garage.
P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden
[quote=RoelAkkerman]Anders is elk antwoord breng de auto naar de garage.[/quote]
Natuurlijk kun je een heleboel zelf, soms houd het ergens op door gebrek aan kennis en de niet voorhanden hebbende gereedschappen.
Wij helpen voor zover we mensen kunnen helpen.
Gr. paul
kaleido 1 (1900) PRO, 10 jaar geleden
Mijn voorstel is , niet domweg dingen te vervangen , maar om de oorzaak te vinden , dus riem demonteren en de diverse componenten controleren op juiste werking.
Speling spanning van spanrol controleren.
Multiriem op slijtage /droogtescheuren.
Vrijloop van de dynamo , speling /juiste werking.
En wat er verder door de riem wordt aangedreven , poulie airco bv.
Heino4267 (240), 10 jaar geleden
De vrijloop van de dynamo kan je zelf eenvoudig testen: als je de riem op de poelie laat zitten, moet de as van de dynamo naar de ene kant wel kunnen bewegen in de poelie en naar de andere kant niet ....