De multibelt klappert behoorlijk bij stationair draaien. Ik heb de stuurpomp vervangen maar dat heeft geen effect. De spanrol is met een veer en volgens mij zonder demper. Wat kan dit klapperen veroorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een slechte riem , veerspanning van spanrol te laag , indien aanwezig , vrijloop van de dynamo defect.
Waarom heb je stuurpomp vervangen ?
De stuurpomp had een tikkend geluid. Daarmee vermoedde ik een zwaar punt in het ronddraaien met als gevolg een klapperende riem.
Is je voorstel om de riem te vervangen en de spanrol en de vrijloop van de dynamo?
10 jaar
[quote=RoelAkkerman]Is je voorstel om de riem te vervangen en de spanrol en de vrijloop van de dynamo?[/quote]
Laat een juiste diagnose stellen. Zoals het nu lijkt te gaan valt er iets te besparen door niet lukraak te gaan vervangen.
Vaak wordt het klapperen veroorzaakt door een vastzittende vrijlooprol aan de dynamo...
Om dit vast te stellen laat er iemand naar kijken met verstand van zaken.
Gr. paul
Dank iedereen voor de reactie. Ik mis alleen de info hoe je de diagnose uitvoerd van een spanrol, of vrijloop. Het antwoord van Paul is; Laat iemand met verstand er naar kijken. Volgens mij is het idee van een forum dat die juist dat beantwoord. Anders is elk antwoord breng de auto naar de garage.
10 jaar
[quote=RoelAkkerman]Anders is elk antwoord breng de auto naar de garage.[/quote]
Natuurlijk kun je een heleboel zelf, soms houd het ergens op door gebrek aan kennis en de niet voorhanden hebbende gereedschappen.
Wij helpen voor zover we mensen kunnen helpen.
Gr. paul
Mijn voorstel is , niet domweg dingen te vervangen , maar om de oorzaak te vinden , dus riem demonteren en de diverse componenten controleren op juiste werking.
Speling spanning van spanrol controleren.
Multiriem op slijtage /droogtescheuren.
Vrijloop van de dynamo , speling /juiste werking.
En wat er verder door de riem wordt aangedreven , poulie airco bv.
De vrijloop van de dynamo kan je zelf eenvoudig testen: als je de riem op de poelie laat zitten, moet de as van de dynamo naar de ene kant wel kunnen bewegen in de poelie en naar de andere kant niet ....
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar