Beste allemaal,
Ik zit met een probleem met de wagen. Bij een koude start draait de motor op 3 cilinders, als ik ga rijden dipt de de motor zo ver in toeren dat hij uitslaat. Dit doet de auto ook als hij al is overgeschakeld op gas. Na 3 kilometer is het stotteren weg, en loop de motor heerlijk. Na veel bezoekjes aan de dealer, en veel uitgeven van geld, en het probleem nog niet is opgelost, hoop ik dat ik hier verder kom.
Het is een 1.8 16v met motorcode f4p 772. Ik heb hem helemaal laten checken elektronisch, en geen storing aanwezig. Nou heb ik al 100 km geleden deze onderdelen vervangen- bobines, bougies, olie 5w40, injectoren laten reinigen en controleren, nieuwe stekker aan het smoorkleppenhuis en het gassysteem laten afsluiten. Met al deze dingen is het probleem nog steeds niet opgelost.
Hoop jullie genoeg te hebben geïnformeerd, en is hier iemand die mij kan helpen?
Gr Dominique Blok
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
temp. sensor vervangen
Dat de temp. sendor niet de goede waardes aangeeft, zou die toch als storing moeten aangeven.
13 jaar
Nee, niet alle afwijkingen aan een sensor genereren een foutcode.
Als de koelvloeistof temperatuur bijvoorbeeld 20 graden te laag aangeeft krijg je in dit deel van de wereld nog steeds geldige waarden.
Dit is alleen te constateren door de motor koud (na een nachtje buiten slapen) uit te lezen.
Als je dan een 4-gas tester er aan hangt tijdens de koude start en het opwarmen moet je toch iets kunnen zien.
Betekent wel dat je de auto de avond van te voren moet brengen.
Bedankt voor je reactie voor zover. Ik ga maandag de auto ophalen bij de dealer, en zal gelijk dit probleem voorleggen. We hebben het dus niet over de lucht temperatuur meter? De wagen heeft er meerdere nachten geslapen om een koude start mee te maken, zo hebben ze geen fout codes gevonden.
13 jaar
Je moet ook de waardes van sensoren uitlezen en controleren (live data) en niet alleen foutcodes. Dat is nu juist de truuk.
En een 4-gas meting kan extra informatie verschaffen. Al was het maar om de uitgelezen waarde van een sensor te bevestigen.
Die meting laat in ieder geval zien of het mengsel goed of verkeerd is. En als het verkeerd is, of het te arm of te rijk is.
Probleem kan in de koelvloeistof temperatuur zitten.
Lucht temperatuur kan ook, maar alleen als de motor een map-sensor (onderdruk) gebruikt. Niet als deze een luchtmassa meter gebruikt.
Bedankt voor jullie reacties, na het controleren van het boven geschreven bleek het in de motor te zitten. De hydrolische kleppenstotters waren kapot. Kreeg eindelijk tikkende kleppen te horen bij het starten. Na het vervangen van alle 16 loopt die weer als een zonnetje.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar