Hallo,
Sindskort loopt mijn Clio erg slecht op 2 of 3 cilinders, stinkt ontzettend, en rookt behoorlijk Grijs/zwart. Het begon allemaal met trekken, ik wou iemand inhalen, en de motor stortte in mekaar. Ik ben zelf monteur in de Truckbranche dus heb er S'avonds zelf even naar gekeken. met diagnose apparatuur kwam ik erachter dat de volgende foutcode erin staat P0304 ( Cilinder niet gespecificeerd ) Ik heb vervolgens de bobines en de bougies eruit gehaald en zag dat cilinder 1,2 en 3 alle 3 droog zijn bovenop de zuiger. Cilinder 4 was nat bovenop de zuiger, en stonk naar benzine. Mijn gedachte was dat cilinder 4 dus geen volledige verbranding is. De bougies heb ik een half jaar geleden al vervangen tijdens onderhoud, dus mijn gedachte is dat dat het niet kan zijn. Ik weet dat deze motoren nog wel eens problemen hebben met Bobines, dus ik heb voor cilinder 4 een nieuwe bobine besteld. Ik heb vandaag de bobine vervangen ( geen orginele Renault bobine ) maar tot mijn verbazing is het probleem er nog steeds, het lijkt zelfs erger geworden te zijn. Ik heb de bobines doorgemeten, maar daarin zie ik geen verschil ( volgens mij heeft een weerstandsmeting ook geen zin ) ik kreeg vervolgens het advies van een collega om met draaiende motor de bobines 1 voor 1 van de bougies af te trekken om te kijken of er verandering optreedt. Nu viel mij op dat bij Cilinder 1 en 3 er behoorlijke vonken ontstaan als ik de bobine eraf trek, maar bij 2 en 4 gebeurd niks. ( de motor gaat ook niet nog rotter lopen ) in de tussentijd heb ik de nieuwe bobine nog verplaatst naar cilinder 1 om te kijken of dit verschil uitmaakt, maar helaas. Heeft iemand voor mij een goed advies? Ik ben zelf monteur, dus ik ken een hoop zelf doen alleen werk ik in de trucks, dus hebben wij niet altijd de juiste apparatuur om aan benzinemotoren te werken.
Vriendelijke groet,
Jeck
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is verstandiger om de stekker van de injector los te halen om te kijken welke cilinder niet meedoet. Met de methode die jij toepaste; sloop je zelfs goede bobines. De spanning wordt gewoonweg te hoog.
Bij Renault is cilinder 4 distributie zijde. De penbobines van cilinder 1 en 4 staan in serie en die van cilinders 2 en 3 staan ook in serie. Het zijnde 6 volt bobines.
Als je de bougie in een andere cilinder plaats; verhuist het probleem mee? Anders zul je toch compressie moeten meten.
Bedankt Henk voor je antwoord. Ik kreeg het advies van een garagebedrijf dat naast ons gelegen zit, maar hoe verklaar je dan dat de spanning te hoog wordt doordat je een bobine lostrekt? Dat van de stekkers lostrekken heb ik ook geprobeerd maar ik merk er eerlijk gezegd weinig aan. Over dat compressie meten, daar heb ik de middelen niet voor dus dat zal ik dan ergens anders moeten laten doen. Waar denk je aan dan? Koppakking? Motorschade? Slijtage? Nogmaals bedankt!
Gr
heb je de stekkers van de injectoren los gehad of van de bobine's.
zoals henk schrijft moet je de stekkers van de injectoren 1 voor 1 los maken om te kijken welke cilinder niet mee doet.
Te hoge spanning:
Als je voor proef de verbinding tussen bobine en bougie loshaalt, terwijl de bobine nog gewoon in bedrijf is en vonken afgeeft, wordt de bobine niet belast door de bougie (de vonk die op de bougie overslaat is een stroompje, wat de bobine belast en de grote elektrische lading die achter de hoge spanning zit, "leegtrekt") en kan de spanning daardoor zo hoog worden dat de bobine doorslaat (naar massa): exit bobine.
Het loshalen van de stekker van de injector heeft hetzelfde effect: je schakelt die cylinder uit, nu niet door gebrek aan vonk, maar door gebrek aan brandstof. Maar daar gaat noch de bobine (die doet gewoon zijn werk), noch de injector (die blijft gewoon dicht staan), noch de brandstofpomp (die ontlaadt zich op de rail) van kapot.
9 jaar
Ontzettend bedankt voor de reacties, en de uitleg! Vandaag heb ik jullie methode toegepast door de stekkers los te trekken, en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen
1e keer ( motor loopt niet best, lijkt op 2/3 cilinder te lopen ) de nieuwe bobine zit op cil 3 ( geteld volgens de renault manier ) vervolgens de stekkers van 1 en 4 losgehaald en je merkt weinig tot geen verschil, de motor lijkt vrolijk verder te tokkelen op cilinder 2 en 3. Vervolgens motor uitgezet en de nieuwe bobine verplaatst naar cil 4.
2e keer ( motor lijkt iets beter te lopen maar hokt en stoot behoorlijk, lijkt op 3 cilinders te lopen) de nieuwe bobine zit nu dus op cil 4. Als ik nu 1 voor 1 alle stekkers loshaal "stort" de motor in elke keer als ik een stekker loshaal. Je zou dus zeggen dat ze allemaal meedoen, maar de motor loopt nog steeds rot, geeft motorstoring, stinkt, en heeft grijs/zwarte uitlaatgassen.
Iemand een idee?
Gr
Heren,
Het probleem is verholpen! Ik ben begonnen met 1 bobine vervangen, Motor liep iets beter. Gisteravond nog 1 bobine vervangen, motorstoring was verdwenen en de motor liep weer iets beter, maar haperde nog steeds. Ik weet dat jullie adviseren om de bobines niet los van de bougies te trekken tijdens het draaien van de motor, maar ik heb dit toch gedaan. Het viel me op dat bij cilinder 3 er geen vonk oversloeg. Vandaag dus een 3e bobine vervangen, en het probleem is verholpen! Ik ga ze nu toch maar allemaal vervangen, dus morgen een laatste bobine halen zodat er weer 4 verse inzitten! De motor lijkt zelfs iets beter te lopen dan dat ik gewend ben! Iedereen bedankt voor de hulp!
Gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar