De motor (f3p) met mulitpoint injectie kan spontaan beginnen stationair slecht te lopen op twee/drie cilinders, ook houdt de motor in bij optrekken.
Wat hebben we reeds gedaan
Geheugen uitgelezen - Geen storingen
Injectoren reinigen - niet voldoende geholpen
Co- gemeten - Perfect
Lamdawaarde - Goed, regelt netjes
Klepspeling - Niks mis mee 20/40
Bobine vervangen - Hielp ook niet (zijn 2 dis-bobine`s)
Bougiekabels verv. - Geen resultaat
Temp. sensor verv. - Geen verbetering
Map sensor verv. - ook niets
Bij uitlezen van de verschillende meetwaardes van de computer viel wel op dat inspuittijd behoorlijk lang is ongeveer 4 tot 4,5 ms stationair terwijl deze volgens de gegevens maximaal 3,5 ms mag zijn. Vacuumslangen gecontroleerd op lekkage maar allemaal in goede staat. Spruitstukpakking staat in bestelling.
Iemand nog een suggestie wat het wel kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Monteer toch maar eens nieuwe injectoren, Ik heb hetzelfde al bij twee laguna's van dit type meegemaakt.
Het is zelfs zo dat als je hier niets aan doet, er een voor een een cilinder uit gaat vallen.
Vervang je maar 1 Injector, dan volgen de anderen op korte termijn.
Heb je ook al brandstofdruk en opbrengst gecontroleerd?
18 jaar
Brandstofdruk en opbrengst lijken prima, exacte druk kan ik niet meten, maar na filter staat er nog hogedruk op de benzineleiding.
Probleem altijd aanwezig of zo nu en dan?
Stationair is het probleem er af en toe, plotseling heel slecht gaan lopen op twee of drie cilinders en vervolgens afslaan, maar als je gaat rijden is het meteen duidelijk bij koude motor geen probleem maar zodra deze warmer wordt is het mis; inhouden, horten en stoten. Bij gasgeven smoort hij helemaal, na gas iets te lichten schiet hij soms voorruit. Verder hebben we de uitlaat en kat. gecontroleerd of deze niet verstopt zijn, spruitstukpakking intussen vervangen maar geen resultaat. Aansluitingen op de RE gecontroleerd maar allemaal perfect schoon. Gaskleppot. meter reageert perfect op iedere beweging van het gaspedaal, Krukassignaal wordt goed herkend. Grijze haren krijg je ervan.
Wat mij niet aanstaat is de inspuittijd, op moment van slecht lopen schiet deze omhoog naar waardes boven de 10ms, dus zoals Peter al zegt misschien dan toch maar de injectoren vervangen, alleen om nou gelijk 4 injectoren te bestellen met de kans dat het toch iets geheel anders is...
temeer ik op dit forum vaak lees dat als de injectoren defect zijn ze stationair problemen geven en boven de zeg 2000 toeren goed weken.
Nog andere ideeën wat het kan zijn??
Lijkt toch echt op een probleem van de MAP-sensor. Je zegt dat de lambdawaarde goed is. Je zal wel gemeten hebben toen het probleem zich niet voordeed.
Wat is de adaptieve correctie #30 en #31 op het moment dat de motor slecht loopt? Wat doet de lambdasonde dan? Gemeten spruitstukdruk? Gemten koelvl. Temp?
Is de massastrip van de motor goed; wat is de spanning van het motorblok tov de min-pool van de accu met alle verbruikers aan?
Beste Edmar,
Ik heb een soort gelijk probleem ook een keer meegemaakt, controleer goed de brandstof druk, bij de pomp en daarna bij de gallerij, want jij zegt wanneer het zich voordoet hij enorm begint te smoren en 10 ms gaat inspuiten, bij mij was de brandstofpomp kapot.
Hij deed dit bij mij alleen in warme toestand dus lijkt me de moeite waard te controleren.
Ben benieuwd.
Grt Elmar
18 jaar
Map-sensor nogmaals geprobeerd maar geen resultaat. De brandstofdruk bij de gallerij ligt onder het rijden tussen de 1,1 en 1,4 bar. Stationair loopt de druk soms terug tot 0,5 bar waarna hij slecht gaat lopen/afslaan en een paar tel later wordt de druk opgevoerd tot 1,4 bar en loopt weer mooi rond.
Onder het rijden als de auto inhoud en stottert loopt de druk echter niet verder terug dan 1,1 bar.
Op moment van slecht lopen gaat de lambdawaarde omhoog naar wel 2,2, co blijft zo rond de 0.07% met een maximum van 0,3%
Misschien het membraam van de brandstfdrukregelaar lek
Brandstofpomp vervangen, druk bij de gallerij nu ongeveer 2,5 bar en loopt weer perfect!
Iedereen bedankt voor de reacties.
Eddy
Is dat niet wat weinig? Ik dacht dat het 5 bar moest zijn.
18 jaar
1.8 monopoint 1,5 bar, multipoint(zoals deze) rond de 2,5 bar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar