Renault Megane: slecht stationair lopen van motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: F3R (Volvo) 2.0 liter 8 klepper

Hallo,

Motor loopt heel slecht stationair. Het rare is dat ie zowel op gas als benzine slecht loopt. Ik heb de bougiekabels doorgemeten en een bougiekabel vertoont het verschil van 0,4 Ohm. Verder zijn bij de vorige beurt de kleppen gesteld. Deze klepplaatjes zijn speciaal dat deze zijn voorzien van een puntje in het midden met de volgende klepwaarden : Uitlaat 0,4 mm en inlaat 0,2 mm bij KOUDE motor. Ik zit te denken dat er voor deze auto, die vrijwel altijd op LPG loopt dat deze speciale bougies moeten hebben (nu zit er BP6ESZ op). Misschien geldt dat ook voor de klepwaarden ? De katalysator heb ik losgehad en deze is NIET gesmolten. Verder heb ik de bougiekabels 1 voor 1 losgehaald en alleen bij de cil 1 (volgens de bobinenummers !) slaat de motor WEL af terwijl dit NIET het geval is met de andere bougiekabels. Het zou ook kunnen dat de Lambda-sonde defect is of dat deze motor opnieuw ingeleerd moet worden bij de dealer. Deze auti is ook voorzien van 2 bobines. Het zou dus ook kunnen dat 1 van deze bobines defect is. Hoe kan ik dat allamaal onderzoeken zonder bij de dealer langs te hoeven gaan ?

Ik zou jullie erkentelijk dankbaar zijn als jullie mij op weg helpen !!

Groeten

Johan.

discovery

Geplaatst door discovery (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

graalus (0) PRO, 17 jaar geleden

Ten eerste is dit geen volvo motor maar een renault!
Ik zou beginnen met compressie meten,de kleppen kunnen
wel gesteld zijn maar zijn ze niet weggezakt in de kop?
Als de compressie goed is,zou je kunnen kijken of hij
valse lucht zuigt via inlaatspruitstuk.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Een F3R in een Megane van 2003 ??? Ik denk dat je de klepspeling (elke beurt!) moet controleren en dan compressie meten. Waarschijnlijk een verbrande klep.

discovery (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Het klopt wel degelijk dat de kleppen OF te lang zijn OF verbrandt omdat de compressiedruk van 3 van de 4 cilinders nog al tegenvallen. Nu staat de klant voor een dillema omdat een ruilkop 660 euro ex kost bij Motorenrevisie in Valkenswaard. Twee ander opties zijn dat de kop eraf moet en met wat geluk te reviseren is of een andere gebruikte motor erin, als je nagaat als ie van 1993 is (heeft niet veel restwaarde meer).

Hebben jullie ideeen of andere suggesties ? (Wat zouden jullie doen ?)

Ik hoor het graag !

Johan.

graalus (0) PRO, 17 jaar geleden

Ruilkop monteren,waarom een ruilmotor? alleen de cil-kop is
toe aan vervanging.je praat over bouwjaar 1993? volgens mij
was het toen nog de goede oude R19!

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb nog nooit een R19 gezien met een F3R. De F3R bestond toen ook nog niet.

jaapm (0), 17 jaar geleden

Hallo Discovery

Toch een beetje raar eerst is hij van 2003 en later van 1993 komt niet echt geloofwaardig over.
Kan aan mij liggen hoor?

discovery (0), 17 jaar geleden

Hallo mensen,

Het klinkt raar, maar de eigenaar heeft tegen mij gezegd dat het van 18-7-1993 is, maar goed, ik zal hierbij meteen ook het kenteken geven, dan is het, hoop ik zo duidelijk, van welk jaar die definitief is. Misschien betrof het een schrijffout van mij ? RT-NJ-27. Motornummer F3R P750 CO15701.
Het probleem is juist dat een ruilkop (660 euro ex., red.) een te dure optie is aangezien de auto van 1993 is.

De vraag is juist: Wat is dan de beste optie naast het monteren van een ruilkop ?

Johan.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Kenteken

Voertuigsoort Personenauto
Merk RENAULT
Handelsbenaming MEGANE; 2.0
Kleur(en) Zwart
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Massa ledig voertuig 1.098 kg
Maximum massa voertuig 1.655 kg
Massa rijklaar 0 kg
Laadvermogen N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 580 kg
- geremd 1.250 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland 18 juni 1997
Datum eerste toelating 18 juni 1997
Datum aanvang tenaamstelling 26 mei 2004

Vervaldatum APK 28 juli 2006



Deze kleppen dienen elke 15.000km gesteld te worden. Als jij zeker weet dat de klepspeling goed is dan zal de cilinderkop aan een paar nieuwe kleppen en zittingen toe zijn. Vaak is dit goedkoper dan een ruilkop. Pak de Gouden gids en bel een paar revisiebedrijven voor een prijsopgaaf.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.