Ik heb een renault megané uit 1998 KMst 148.000 en pleeg getrouw het voorgeschreven onderhoud aan mijn auto volgens het Renault boekje.
Mijn stationair toerental is onlangs opnieuw afgesteld (van 400 T/min naar 700 T/min) bij een kleine beurt bij een officiële Renault dealer, omdat deze aan de lage kant was. Hierna ontstond het volgende probleem:
Als ik aan kom rijden bij b.v. verkeerslichten en de koppeling intrap blijft mijn toerental hoog 1200 T/min totdat ik echt stilsta en dan pas zakt mijn toerental naar de nominale 700 T/min.
Soms bij het starten van de motor loopt het toerental onregelmatig en zakt dan heel even naar een hele lage waarde van 300 T/min en valt hij bijna stil.
De garage heeft de bougiekabel reeds vervangen, echter zonder resultaat. Nu willen ze mogelijk de stappenmotor vervangen. Maar zoals ik meerdere keren op deze site gelezen heb, doen meer garages op goed geluk het ene onderdeel na het andere vervangen en dat is gewoon zakkenvullerij!
Wie heeft er dezelfde problemen gehad of weet aan welk onderdeel het ligt?? (Labdasonde, toerentalmeting of toch de stappenmotor?)
Alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de regeleenheid al eens laten resetten?Stappenmotor is schoon te maken, hoef je hem misschien niet te vervangen.(Stappenmotor is trouwens een voor de hand liggende volgende stap.) Bobines geven bij deze types ook nog wel eens problemen.
Lambdasonde ligt niet voor de hand tenzij je verbruik erg is gestegen de laatste tijd.
Het verbruik is niet gestegen gewoon zoals altijd 1:16.
Stappenmotor is inderdaad schoon te maken, echter dan moet ik heel het gasklephuis eraf halen omdat de schroefjes van de stappenmotor aan de achterzijde zitten waar niet met een schroevendraaier is bij te komen. Ben dus bang dat de pakking (van het gasklephuis) er dan aan gaat en vervangen moet worden. resetten van de regeleenheid zou ook kunnen door de spanning er af te halen (accu los) of moet dat op een andere manier?
18 jaar
De regeleenheid is waarschijnlijk te resetten door de + pool minimaal 10 minuten los te koppelen. Bij de dealer doet men het via de diagnose-computer, kan men hem eerst even uitlezen als men dat nog niet heeft gedaan.
18 jaar
OK bedankt we gaan het e.e.a. eens proberen!
18 jaar
Andere suggesties zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom!
18 jaar
Als je een klein vuist schroevendraaier hebt kan je de stappenmotor demonteren zonder gasklephuis los te halen.
het beste is om de stappenmotor schoon te maken en het gasklephuis ook, als het nog niet beter wordt moet er een nieuwe stappenmotor op.op www.auto-onderdelen.com kost een stappenmotor 66.00euro ex btw en verzenden,kijk ook eens op de megane club
18 jaar
Blijf toch eens van de accuklem af als je niet weet waar je mee bezig bent!
Dat het stationair toerental op 1200 omw/min blijft hangen tijdens het rollen van de auto is volkomen normaal.
Het gasklephuis en je stappenmotor zullen als schoongemaakt zijn omdat het stationair toerental niet af te stellen is.
Wat je nog kan doen is om bij koude motor de motor te starten en dan 20 minuten stationair te laten lopen. Heeft dat geen resultaat dan is je stappenmotortje defect.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar