Hallo!
Na wat rondneuzen op het forum zag ik al snel dat ik niet de enige ben die te maken heeft met een stationair slecht lopende 1.6 16v motor. Mijn Mégane is een coupé van februari 2000. Om het te verhelpen heb ik al vervangen het benzinefilter, bougies en stappenmotor. Ook het luchtfilter is vervangen. Of ik nu Euro 95, 98 of V-Power tank, het heeft tot nu toe allemaal nog nix geholpen; stationair blijft het vervelend met als gevolg een 'schuddend' gevoel in de auto. Injectorreiniger heeft ook geen bevredigend resultaat opgeleverd... Ook de gasklep is gereinigd. Nu heb ik inmiddels begrepen dat de bobines van Renault nogal eens na verloop van tijd half werken of in geheel kapot zijn. Mijn grote vraag is; hoe herken ik een kapot exemplaar? Een voor een ontkoppelen is geen manier, de auto gaat in alle 4 de situaties slechter lopen (Ontkoppelen om beurt, eerst 1, dan 2 etc dus iedere keer 1 v/d 4 los!). Wie kan mij een bevredigend antwoord geven op de vraag hoe ik met grote zekerheid vast kan stellen welke bobine kapot is? Bvd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb bobineproblemen gehad (Kangoo 1.6 16V) Door de bobines onderling te verwisselen (en te ontkoppelen), ben ik eruit gekomen welke niet goed functioneerden. Wil je 'grote' zekerheid: laten uitlezen.
Bobines niet loskoppelen want zitten 2 aan 2 geschakeld.
Bevestigingsboutjes losmaken, motor laten draaien en 1 voor 1 de bobines
optillen zodat je hem vonk hoort trekken.
Een slechte bobine zul je niet horen.
Mijn kangoo 1,6 16v van 2001 heeft na een jaar 4 nieuwe bobines gekregen daar de bij aflevering geinstalleerde het ongeveer om de 3 maanden om en om stuk gingen,
met de nieuwe bobines rij ik nu al 6 jaar onbezorgd rond.
Volgens de dealer waren de oude bobines te zwak.
16 jaar
ls je bobine stuk is kan je beter imitatie monteren van beru deze kan je halen bij de automatrialenzaak en deze zijn beter als die van renault
om er achter tekomen welke het is moet je het boutje los halen en dan langzaam omhoog trekken dan hoor je hem knetteren als hij niet knetterd dan heb je de defecte bobine te pakken
Renault heeft de bobine's inmiddels vervangen door een ander merk, en ik heb daar nog geen problemen mee gehad.
Als er een bobine stuk is, gaat er een storinglampje op je dashbord branden, en kan de garage uitlezen welke bobine er stuk is. Maar je zou dan ook minder vermogen moeten hebben. De 1.4 en 1.6 16v motoren lopen overigens stationair nooit helemaal 'mooi rond'.
Ik neem altijd de injector stekkers een voor een los. Dan merk je ook welke niet mee doet. Dit is trouwens al een 'oud topic'.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar