Na mn probleem van de kapotte injector vandaag proefgereden 150km naae t werk
Reed perfect en bloedsnel... echter ben bijna thuis en n vreselijk ratelgeluid bij mn distributie zijde
Thuis de distributiekap weggehaald maar riem onbeschadigd en nog strak.. geluid kwam er echt vandaan maar motor had wel normaal power
Halverwege zit ook n kap en zag iets los liggen.. kon n groot stuk half rond plastic pakken.. blijkt dus de spanrol gebroken te zijn. Helft van de plastic rol zit nog aan de spanrol en de andere helft dus afgebroken grrrrrrrr
Nu mijn vraag... is bij dit type de distributieriem n beetje te vervangen op de oprit?? Heb wel ns distributie van n clio gedaan maar zag al dat ik hier andere tools voor nodig heb.
Is dit te doen zelf( qua ruimte in t blok om m te vervangen) en evt tips en trucs?
Baal wel vreselijk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou dat is niet zo te vervangen de boel is spie loos dus je het speciaal gereedschap nodig om de krukas op tijd te zetten en de nokkenassen op tijd te zetten tevens zit de krukas bout ook goed vast en moet ook volgens voor schrift vast gezet worden dat wordt wel moeilijk voor de deur.
groetjes jan.
Als de riem nog op zijn plek zit en onbeschadigd is dan hoeft die er ook niet af. Het vervangen van de spanrol kan dan afdoende zijn. Ik heb wel eens gezien hoe Mike China van wheeler dealers een riem verving zonder veel poespas, hij sneed de oude riem in lengte richting door en liet een klein deel zitten om de timing te behouden hij schoof de nieuwe riem op de poelies en als laatste sneed hij de oude riem middendoor en schoof de nieuwe riem op zijn plaats. Helaas is de krukas poelie spie loos dus er is een kans dat de krukas iets verdraait wellicht brengt het vooraf merktekens aanbrengen op krukas en krukas poelie uitkomst.
9 jaar
Ik heb gewoon de montage set voor deze auto. Dus die soort c klem voor de nokkenassen en de borgpin voor de krukas.. dat is afdoende toch als ik dat heb?
Ik haal m deze week eens open.. kan ook best zijn dat t de waterpomp is die is afgebroken.. is in elk geval n soort plastic ronde geleiderol
9 jaar
Ed china trukje werkt bij deze motor niet , als je de krukasbout los draaid , is de krukas al verdraaid tov de poulie voordat je merktekens aan hebt gebracht.
Juist gereedschap is schijnbaar voor handen , kijk eens op you tube staan duidelijke filmpjes van hoe en wat , werk naar de voorschriften want deze motoren zijn gevoelig voor een afwijking.
Ik heb de juiste tools dat dat stuk komt wel goed... bestaat er wel nog n speciaal stuk gereedschap om het vliegwiel te blokkeren? Of is daar n trucje voor bij deze auto?
9 jaar
bij een f5r motor past het gereedschap van de 1.6 16 v niet.
de nokkenassen liggen verder uit elkaar en je moet de hogedruk pomp verwijderen want deze wordt aangedreven door de nokkenas.
Ja klopt daar was ik al achter gekomen bij het vervangen van de injectoren. Ik heb de juiste set voor de f5r motor dus dat komt goed
Maar is t mogelijk om het vliegwiel te blokkeren met behulp van de pin in de krukas en dan n schroevendraaier oid in het vliegwiel?
9 jaar
ja pin past wel gewoon
Ja die pin helder... maar die pin houdt t toch niet op het moment dat je de krukas poellie weer vast zet met die 20nm en dan 120 graden? Het boek zegt namelijk iets over vliegwiel blokkeren.
Mijn vraag nu nog dan: moet ik dat vliegwiel blokkeren en zo ja hoe?
9 jaar
om de krukasbout los en vast te draaien is het idd beter om dit niet via de blokkeerstift te doen maar door het vliegwiel tegen te houden met een breede shroevendraaier .
nieuwe riem is onderweg. Bleek n geleiderol die gewoon gebroken was op het plastic gedeelte (lager is gewoon heel en loopt vrij?)
maar nu blijkt dat (ze sliepen denk ik) ze toch niet de goede tool voor me hebben om de nokkenassen te blokkeren, want is idd voor de f4r motor dus past niet. Wel heb ik de pin om de krukas te blokkeren
nu nog de vraag:
als ik de motor op tijd zet en met de pin de krukas blokkeer en dan de nokkenassen gewoon afteken met merktekens.. kan ik het dan zonder die tool voor de nokkenassen gewoon vervangen? of is die tool absolute noodzaak? probleem is dat ik die dan moet bestellen in engeland en dat duurt weer een week (en hoop kosten voor 1 malig gebruik) verhuur hier in de omgeving is niet mogelijk
9 jaar
Als er op deze motor GEEN nokkenas-verstelling zit is het aftekenen mogelijk .
Een goede raad wees niet te zuinig met onderdelen vervangen waarvan hun tijd is uitgediend !!!
Ook de multiriemspanveer heb ik gebroken gehad kort na een vervanging van de distributie .
De riem verbrand en stukken tussen de distributie . Het houd je wel aan het werk !!
Succes.
Ehm en hoe weet ik of ik die heb??
Volgens mij niet want het boek schrijft er ook niks over.. de f4r blokken wel weet ik maar deze ide blokken??
9 jaar
een f5r heeft geen nokkenas verstelling
Is opgelost
8 jaar
En wat was de oplossing ? Wel handig om dat te vermelden...
Account Beheer
Problemcar
excuses... nieuwe distributieriem en alle rollen vervangen
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar