Volgens de garage zet een klein beetje spelling bij mijn stabilisatorstang rechts voor en volgens hun moet deze vervangen worden. Omdat ik nu constant gebong hoor bij het langzaam rijden in de bocht op de drempel
Ik heb zelf gekeken naar die stabilisatorstang en zag ik dat hij aan 2 boutjes vast zet. mijn vraag nu is kan ik deze zelf vervangen of moet ik hem naar de garage brengen.
groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de koppelstang (zoals hij ook wordt genoemd)
het is totaal niet erg, voor de apk ook niet zolang de rubber goed is
het is meer irritanter dan problemen veroorzaakt
je kunt het zeer eenvoudig doen
de 2 bouten zul je los kunnen draaien
als je pech hebt moet je de kogel zelf aan de achterkant vast klemmen omdat hij meedraait
[quote=trucker0werner]de koppelstang (zoals hij ook wordt genoemd)
het is totaal niet erg, voor de apk ook niet zolang de rubber goed is[/quote]
Koppelstang hoeft zelfs niet eens aanwezig te zijn tijdens een APK keuring. (m.u.v van bedrijfswagens)
Gr. paul
Is zelf goed te doen, wel de wagen op de wielen laten staan omdat anders alles onder spanning komt te staan.
hoe bedoelt u de wagen op de wielen laten staan? maar ik denk ik moet zowizo de de band eraf halen anders kan ik niet makkelijk bij toch. andere vraag waar kan ik die koppelstang kopen bij de dealer of gewoon bij auto onderdelen winkel ik dank jullie voor jullie reacties.
16 jaar
Alternatief als je geen brug hebt: wiel er gewoon afhalen. De veerpoot duwt dan via het stangetje op de stabilisator stang dus de onderste moer is dan spanningsvrij. Zodra je die los hebt, met een krik de fusee optillen. Het stangetje komt dan vrij. Dan de bovenste moer verwijderen.
Het meedraaien als je de bout lost kun je tegenhouden met een inbussleutel.
Als er roest op het schroefdraad zit verwijder deze dan eerst met een staalborstel anders draai je de moer klem.
16 jaar
je kunt de koppelstang zeker bij de dealer kopen
en misschien wel bij broekhuizen (krijg je waarschijnlijk wel een gek merk, maar doet ze ding net zo goed)
precies zoals AS1 zegt
de wiel er af halen en dan de boutjes losdraaien
om hem eruit te halen gebruik ik vaak een stevige stand om de stabilisatorstang naar beneden te drukken
ik ben wel gewend dat ze beide vrij hangen dus dat zou dan misschien wel moeten (anders te veel kracht om de koppelstang)
maar het fussee omhoog tillen doet zijn ding ook
alleen op de koppelstang zullen allebei niet spanning vrij zijn (dus AS1 de onderste blijft spanning op staan anders staat op de bovenste ook geen spanning)
wanneer je 1 kant optilt dan staat er spanning op beide bouten dus waarschijnlijk zullen ze niet tegen gehouden hoeven te worden
[quote=trucker0werner]dus AS1 de onderste blijft spanning op staan anders staat op de bovenste ook geen spanning[/quote]
als de veerpoot naar beneden vrij hangt, dan duwt (of trekt zo u wilt) deze de reactiestang naar beneden, deze duwt dan van bovenaf op de stabilisatorstang. De moer zit aan de onderkant dus die is spanningsvrij als hij eenmaal los is.
Als je het stangetje eerst onderaan monteert dan moet je de fusee opkrikken om hem bovenin erin te krijgen. Dat geeft ook al aan dat van bovenaf op de stab. stang wordt gedrukt als de boel vrij hangt.
16 jaar
ik zie het al dat ik de verkeerde koppelstang voor me heb
ik had verwacht dat er 2 kogels in zatten maar dat is dus niet
des je hebt dan inderdaad gelijk
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar