Renault MEGANE SCENIC: Start niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Mijn Renault Scenic 2 wil niet meer starten. Wanneer ik dit probeer dan hoor ik (terwijl ik in de auto zit) wel een tikkend geluid (beetje als een relais dat schakelt) maar ik hoor de startmotor niet. Ik heb de zekering doorgemeten en deze is niet defect. Nu wil ik controleren of de startmotor wel (voldoende) spanning krijgt maar weet niet waar ik deze moet zoeken.

ehekkert

Geplaatst door ehekkert , lid sinds 3 jaar geleden

22 Reacties

ehekkert, 3 jaar geleden

Ik was nog vergeten aan te geven dat ik ongeveer een minuut voor hij niet meer wou starten de motor nog wel kon starten en dit ook zonder problemen was. De accu geeft nog netjes 12V dus die is niet leeg.

Ralf_Jensen PRO, 3 jaar geleden

Meten tijdens de startpoging > dan zie je de spanning tot beneden de 9V zakken. ......
Doe een poging met een hulpaccu, met startkabels. Doet ie het dan wel; dan accu slecht.

Heino4267, 3 jaar geleden

Volg vanaf de + pool van de accu een dikke rode kabel, die komt uit op je startmotor.
Zo'n tikkend geluid kan duiden op te weinig accuspanning om te kunnen starten (daar duidt Ralf op) of een defect startrelais. Het startrelais is de dikke ronde cylinder op je startmotor. Als je met de motor uit, de versnelling in P of vrij en de handrem aangetrokken het kleine stekkertje van de aansluiting op je startmotor af trekt en die aansluiting doorverbindt met de grote moer die achter op je startmotor zit (die houdt de dikke rode kabel die van de accu af komt vast), moet de startmotor gaan draaien en de motor ronddraaien. Als dat niet gebeurt en je accu is vol, is waarschijnlijk je startrelais kapot. Dan kan je gaan voor een gereviseerde startmotor (die kopen en statiegeld betalen, dan de oude startmotor uitbouwen en de gereviseerde inbouwen en de oude inleveren voor het statiegeld).

ferdinand, 3 jaar geleden

Laat eerst je accu door meten bij een automateriaalzaak.Veel mensen denken dat als een accu 12v geeft,hij dan in orde is.Dat is in veel gevallen niet zo.Het gaat namelijk om het amperage .Als dat niet juist meer is,zal de auto niet starten.
Ferry

ronny503, 3 jaar geleden

Als de accu versleten is dan zullen de controlelampjes op het instrumentenpaneel tijdens het starten uitgaan daar hoeft geen meet apparatuur aan te pas te komen.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Dat de lampjes uit gaan als je start is heel normaal , ook met een goede accu , dus dat is geen graad meter.
Eerst bij de basis beginnen , heb je een goede geladen accu .
Zijn de massa en plus aansluitingen in orde , van daaruit verder.
Startmotor is van bovenaf niet bereikbaar op een eenvoudige wijze , zelfs van onderaf op een brug is het niet makkelijk.

ehekkert, 3 jaar geleden

Ik heb de accu voor de zekerheid eerst opgeladen. Daarna de multimeter aangesloten en de auto geprobeerd te starten. De multimeter bleef iets meer dan 12v aangeven en dipte dus niet bij het proberen te starten.

een video van het display en het 'tikkende' geluid.
[yt]https://youtu.be/LKdxCT7uaKM[/yt]

voyager, 3 jaar geleden

OK. Het is iig niet de startmotor.Het zou kunnen dat er een relais het geluid maakt.Welke is uitzoeken.

ehekkert, 3 jaar geleden

Hadden ze die startmotor op een nog lastigere plek kunnen plaatsen.

.

ehekkert, 3 jaar geleden

Ik heb de startmotor uit moeten bouwen om deze te kunnen testen (kon niet goed bij de contacten komen). Nu weet ik nog niet of ik blij moet zijn want de startmotor en de solenoid werken beiden. Het probleem moet dus eerder in het circuit zitten. De voedende kabel is goed (nagemeten) dus moet ergens in de aanvoer naar de solenoid zitten.

ferdinand, 3 jaar geleden

Heb je nu het amperage van de accu gemeten of laten meten.
Ferry

ehekkert, 3 jaar geleden

Ferry,

Nee nog niet laten doen. Maar net wel dezelfde accu gebruikt om de start motor en en solenoid te testen en dan loopt de start motor wel.
Zal straks de accu uitbouwen en er eens mee naar de kwikfit gaan.

ronny503, 3 jaar geleden

Het tikken lijkt wel van een relais af te komen en niet van de solenoid op de startmotor. Het kan zijn dat het relais defect is want de solenoid wordt niet aangestuurd.

ehekkert, 3 jaar geleden

Ferry,

Ik hen de accu laten testen en volgens hun meetapparaat is de accu nog oke. Hij is niet meer in top conditie, levert nog 490A terwijl het een 600A accu is, maar dat zou volgens hun niet de oorzaak van het probleem moeten zijn.

Ronny,

Daar lijkt het wel op maar nu nog vinden waar deze zit.

Hans4040 PRO, 3 jaar geleden

[quote=ronny503]Het tikken lijkt wel van een relais af te komen en niet van de solenoid op de startmotor. Het kan zijn dat het relais defect is want de solenoid wordt niet aangestuurd.[/quote]

Er zit geen apart relais in dit circuit....de solenoid op de startmotor is het relais.

ehekkert, 3 jaar geleden

Het wordt nu 'leuk'.

De voedende kabel naar de startmotor is goed (nagemeten 12,47V). De startmotor en solenoid werken.
De multimeter aan de aansturende kabel van de solenoid bevestig en de auto gestart. Nu was de verwachting dat de meter op 0v bleef staan maar dat is dus niet het geval (12,16v).

Het zou dus allemaal moeten werken. Ik ga dus de start motor weer in bouwen en nog maar eens testen.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Controleer je massakabel eens tussen accu en chassis en motor.

ehekkert, 3 jaar geleden

Multimeter aangesloten op de kabel die naar de solenoid loopt en toen de auto "gestart".

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=KyzFxw1z...[/yt]

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Blijft nog steeds een startmotor over met een mogelijk inwendig probleem , slechte massa of plus.

ehekkert, 3 jaar geleden

Zaterdag de startmotor weer ingebouwd maar het was ondertussen donker buiten voor de laatse van de drie bouten er eindelijk weer in zat. Gisteren hele dag weg geweest dus ik kon vanmorgen pas het laatste onderdeel, een steun die in de weg zat, weer terug plaatsen. Daarna de accu weer aangesloten, plaats genomen op de bestuurdersstoel, koppeling en de motor gestart.

Auto start dus nu weer en ik heb nog geen idee wat nu werkelijk het probleem geweest is.

Lijkt een slechte verbinding maar dan had ik eigenlijk eerst start problemen verwacht ipv dat de motor van het ene op het andere moment niet meer start.
Ik kan alleen maar hopen dat het niet weer ineens terug komt net voor ik naar Almelo (RDW keuringsstation) toe wil voor de controle keuring. (vorige keuring was voor LPG tank verwijderd en APK).

voyager, 3 jaar geleden

Het kan zijn dat de koolborstel(s) in de startmotor de verbinding verloren hadden door slijtage. Na het uithalen van startmotor is die verbinding hersteld en doet ie weer.
Vraag is alleen voor hoe lang.
Als het zich herhaalt redelijk snel, probeer eerst met een hamertje op de body van startmotor een tik te geven en starten opnieuw.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.