Het betreft een Laguna II b Hatchback, met 1.6 16V motor op LPG G3.
De laatste weken heb ik steeds vaker dat het starten niet meteen lukt.
Ik doe de keycard in de lezer, en hoor dan het stuurslot eraf springen, en de lampjes op het dashboard geven weer dat de zelftest wordt gedaan.
De eerste keer drukken op de startknop betekent normaliter dat de startmotor meteen gaat draaien, en binnen twee seconden loopt de motor.
Soms heb ik echter het volgende:
De eerste keer drukken op de startknop: de lampjes gaan iets minder fel branden, en het ventilator motortje bij de binnenspiegel loopt wat langzamer (er wordt dan denk ik wat stroom gevraagd), en de keycard zit vast.
Dan druk ik een tweede keer, en de lampjes worden weer feller, en de keycard is weer vrij uit te nemen.
De startmotor heeft dan nog steeds geen kik gegeven.
De derde keer drukken heeft dan altijd tot gevolg dat alle lampjes op het dashboard uitgaan, behalve die rode middenboven. Die brandt in dat geval continu (niet knipperend). Dit duurt twee a drie seconden, en dan komt de verlichting weer terug.
Als ik niet wacht, maar weer druk (4e keer) dan komt de verlichting meteen terug (voert ook weer test uit en zo.).
Stappen 3 en 4 kan ik dan talloze malen herhalen.
Haal ik de keycard eruit, en dan weer erin, dan komen eerst stappen 1 en 2 weer, en dan weer steeds 3 en 4.
Totdat: de startmotor bij een van al deze pogingen gaat draaien, en dan is het binnen twee seconden lopen.
Het doet zich meestal voor als de auto een poosje (anderhalve dag) heeft stilgestaan. (1x na een halve dag stilstaan).
Ik vermoed dat het een relais of de startmotor zelf is, maar hoor graag als ik ergens anders moet zoeken.
Ik heb de auto nu 20000 km / 5 maanden en hij heeft nog geen garage gezien in die tijd, en ik heb hem dus nog niet uit laten lezen voor foutmeldingen die niet op het dashboard worden getoond.
Waar zitten de relais die ik na zou kunnen meten als dit probleem zich weer voordoet?
Heeft de startmotor een 'ingebouwd' relais, die alleen met de motor mee vervangen wordt?
Moet een startmotor ook worden ingelezen, of kan die zo worden uitgewisseld met een ruilstartmotor van een revisiebedrijf?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een vaak voorkomend probleem.
De hele procedure die jij uitvoert met de startknop is verder niet van belang, dat is normale (maar weinig gebruikte) functionaliteit van de startknop.
Voor de zekerheid test je e.e.a. verder met de handrem aangetrokken, de versnelling in vrij c.q. P of N en zowel de koppeling als de rem ingetrapt. Dat laatste is belangrijk, omdat op beide pedalen schakelaars zitten die van invloed kunnen zijn op de startprocedure
Waar het om draait is of het startrelais wordt aangestuurd als jij de eerste maal op de startknop duwt. In zoverre functioneert dat hetzelfde als een normaal contactslot met een sleutel: sleutel draaien naar start-stand = startknop eerste keer induwen.
Iemand moet nameten of (als je auto "niet start") er spanning aankomt op het startrelais. (Het startrelais is de dikke bobbel op de startmotor).
Het stekkertje op de startmotor kan trouwens óók slecht contact maken.
Maak dat als eerste schoon en zorg dat dat qua klemkracht "strak staat" (evt. de klemmetjes iets dichtknijpen voordat je het stekkertje terugschuift).
Dus:
1. koppeling en rem intrappen: start de auto dan normaal, dan is één van de schakelaars op die pedalen de boosdoener (startprocedure wordt niet vrijgegeven). Als hij niet start:
2. met pedalen ingedrukt eerste keer op de startknop duwen. Iemand moet meten of op het stekkertje nu de accuspanning komt te staan.
Als de accuspanning er op staat, is je startrelais de boosdoener (laten repareren).
Als er geen accuspanning staat op het klemmetje, is er meestal iets mis met de bedrading die naar het stekkertje toe loopt. Als die bedrading na controle in orde is, is het iets elektronisch en moet dat bv. met een computer die de elektronica kan uitlezen verder worden uitgezocht.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Normaal trap ik altijd de koppeling in bij het starten (aangeleerd, en wil ik niet afleren).
Doe ik dat niet, en laat ik hem in de versnelling staan, dan kan ik niet starten, en krijg ik een melding op het schermpje dat ik de koppeling moet intrappen, of de auto in de vrij moet zetten.
Het als extra intrappen van de rem doe ik nooit (hij staat altijd op de automatische handrem), maar dat zal ik ook proberen als het probleem zich weer voordoet.
Ik zal vanavond de stekkerverbindingen van het startrelais eens nakijken en schoonmaken.
13 jaar
Vanmorgen geprobeerd de startmotor te lokaliseren. Ik verwacht hem aan de achterkant van het blok, maar kon hem zo snel niet vinden.
Klopt het dat je een brug nodig hebt om bij de start motor te kunnen?
Of kan ik er ook van bovenaf bij?
13 jaar
Hier een update:
In januari weinig last gehad van het probleem van niet willen starten.
In februari trad het weer vaker op, en ook heftiger.
Inmiddels heb ik anderhalve week geleden de startmotor vervangen, en wel als volgt:
Eerst natuurlijk de accuklem losmaken.
Vanaf de bovenkant kun je de drie bouten losmaken (luchtfilterslang wegnemen geeft dan veel ruimte)
Vanaf de onderkant (brug is nodig) kun je de twee elektrische aansluitingen losmaken (het zijn geen stekkers, maar kabels met een gecombineerd oog met moer. Die moer zit vast aan de kabel.)
Bij de middelste bout zit de startmotor met een pasbus aan het motorblok vast.
Zorg ervoor dat die pasbus goed past bij het monteren van de nieuwe.
Bij de 1.6 16V van 2007 (lag II phase 2) kun je dan de start motor met een sierlijke draai tussen de aandrijfas en het uitlaatspruitstuk eruit manouvreren.
Inbouwen in de omgekeerde volgorde.
Sinds die tijd start hij (tot nog toe) iedere keer als een zonnetje.
13 jaar
Wanneer je de startknop moet inhouden tijdens het starten, dan heb je de klaart lezer kapot.
13 jaar
Dat is in dit geval niet aan de orde. De auto gaf wel opdracht tot starten maar de startmotor weigerde dus.
13 jaar
Dat klopt.
Als ik de kaart in de lezer steek, hoor ik halverwege een zachte klik van een relais bij de zekeringen links van het stuur.
Zit de kaar er helemaal in, dan zorgt de tweede microswitch er voor dat de auto 'op contact' springt.
Op de momenten dat dit probleem zich voordeed, heb ik natuurlijk alles geprobeerd:
- koppeling wel/niet intrappen
- versnelling in vrij/of juist niet
- rem wel/niet intrappen
- kaart eruit en weer erin
- startknop kort / lang indrukken
en in 99% van de gevallen sloeg de auto dan plotseling ineens wel aan met een korte druk op de knop.
Op het moment dat het niet lukte, hoorde je wel klikken onder de motorkap, maar ik wist niet of dat nu wel of niet het startmotor relais op de startmotor zelf was.
Totdat iemand met verstand van auto's me vertelde: dat klikken wat ik hoor is duidelijk de startmotor. Dat was uiteindelijk de reden om een nieuwe te kopen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar