Onze Laguna Grand Tour geeft een technische storing aan als met een warme motor wilt starten. De auto start wel maar gaat dan hoog in de toeren lopen en reageerd niet op het gaspedaal.
Het smoorkleppenhuis en de bekabeling is al vervangen maar het probleem is niet verholpen. Nu wil de garage de rekeneenheid vervangen maar omdat dit nogal een dure aangelegenheid dreigt te worden vil ik eerst wat informatie opvragen en misschien dat iemand mij kan zeggen of het probleem hiermee verholpen zal zijn of dat we het in een andere hoek moeten zoeken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Negen van de tien keer is het probleem verholpen met nieuwe bekabeling en smoorklephuis. De resterende 10% zal een nieuwe rekeneenheid moeten aanschaffen.
ben het met henkie eens in sommige gevallen is een nieuw smoorklephuis en bekabeling niet voldoende.
weet je zeker dat de bekabeling is vervangen van smoorklep naar computer .en dat er niet alleen een nieuwe stekker is gemonteerd?
Heb het zelfde probleem gehad.
De oplossing bij mij was de pennetjes van de conector die op het smoorklephuis zit iets verbuigen.
En de stekker zelf uit elkaar halen en door solderen.
Hij maakte blijkbaar slecht contact.
Rij nu al weer drie maanden zonder problemen rond.
Het is te proberen en het kost niks!
Hoop je hier mee van dienst te zijn.
18 jaar
Erik,
Gaf jouw auto dan ook alleen problemen als de motor warm was? Zelf ben ik niet zo'n technicus dus ik zal iemand in mijn omgeving moeten vragen om naar die connector te kijken. Maar toen ze het smoorkleppenhuis hebben vervangen hebben ze ook de connector vervangen omdat van de oude een pinnetjes was afgebroken.
Wat bedoel je precies met "de stekker door solderen"?
18 jaar
de stekkertjes zijn van geknepen om de ader.
Solderen is een betere verbinding.
Misschien maakt het niks uit, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.
18 jaar
@freddie ,hoe is het nou met de auto ben je al iets wijzer?
18 jaar
Hoi Dirk,
De rekeneenheid is vervangen en sinds dien zijn de problemen uitgebleven. Nu maar hopen dat dat bij warm weer ook nog zo zal zijn.
18 jaar
Hoi Freddie,
Is de storing na het vervangen van de rekeneenheid nog terug gekomen? Ik heb namelijk ook een Laguna GT 2001 met die "fijne" storing.
18 jaar
Ik heb hetzelfde probleem gehad: eerst nieuwe connector (was een bekend probleem, maar coulance ho maar), toen kabel omleggen, gasklephuis en toen de inspuitcomputer. Probleem is daarna niet meer opgetreden.
Volgens mij is het vaker de inspuitcomputer dan Renault wil toegeven. Ding ligt ook erg ongelukkig voor vocht en warmte.
18 jaar
Bas,
Bedankt voor je reactie, ik had zelf namelijk de hele winter periode geen last gehad van deze storing, totdat het weer mooi (warm) weer was. De dealer was ook bekend met deze storing en mogelijke oplossing, maar durfde/wilde geen garantie geven dat het probleem hiermee ook echt verholpen zou zijn.
En dat Renault het als een probleem van de klant ziet en niet als een probleem/"kinderziekte" in hun product was mij ook al opgevallen. Ik had in het najaar 2005 al diverse (kostbare) reparatie laten uitvoeren zonder resultaat (ze waren toen nog niet bekend met de mogelijke oplossing), maar van enige coulance willen ze bij Renault niets weten.
18 jaar
Een automerk met de Franse slag gemaakt?
Moettoegeven dat ze heerlijk rijden, maar dat de door jullie beschreven problemen en gebrek aan coulance inderdaad wel heel zwak is....
de renault dealer kan altijd een extra aanvraag voor bijloop van renault klanten service doen vraag daar zelf om .want zelf zullen ze het niet aanbieden omdat se zelf ook me moeten betalen!!!!!!
dus er is wel coulance er word alleen niet over gepraat
Ik denk dat het ook niet zozeer aan de dealer ligt, die ziet ook liever een tevreden klant. Ik denk dat het probleem ook bij Renault zelf ligt. Auto's terugroepen vanwege kinderziektes/problemen kost ze geld (in het geval van de Laguna veel geld, er zijn er ook veel van verkocht) en deuk in hun imago en trots. Maar op dit moment doen ze eigenlijk niks/weinig voor de klant met een Laguna uit 2001 & 2002, gevolg veel ontevreden klanten die over stappen naar een merk en inmiddels een slechte naam (bv. in de Autoweek tevredenheidstroffee 2005 staan ze onderaan in de lijst van betrouwbaarheid).
En dat is toch jammer want het is een mooie, rijkuitgeruste en fijne reisauto.
De 2003 & 2004 bouwjaren scheinen trouwens een stuk minder problemen te hebben, maar ja daar heb je niet zoveel aan als je een bwj. 2001 of 2002 rijd.
18 jaar
dat klopt dat de auto van 2001-2002 minder goed zijn dan de andere.
renault zelf heeft een kwalitiets programma op poten gezet om de kwaliteit om hoog te krijgen van de laguna ,espace en vel satis
ze weten het zelf ook dondersgoed bij renault dat er veel ontevreden klanten zijn en vooral bij de laguna rijders
Renault zou zich echt kunnen onderscheiden als ze naast de mooie fijne wagens ook betere kwaliteit dan de concurrentie zouden leveren.
Ik krijg de indruk dat bijv. de Laguna II veel te snel op de markt is gebracht. Ik heb zelf een Laguna I van het eerste uur met alle elektrische toeters en bellen en het werkt allemaal nog steeds goed. Afkloppen.
Ook de Laguna I kent wel z'n problemen maar het verschil met de II is echt opvallend.
Renault is misschien afhankelijk van de kwaliteit van veel toeleveranciers maar dat mag geen excuus zijn.
Ze kunnen hogere eisen stellen en beter testen betaald zich altijd terug in meer (tevreden) klanten.
18 jaar
Had een laguna 1996, 150.000 met LPG G3 ermee gereden, normale onderhoud, en maar een paar kleine dingetjes.
Was leasebak no1 vanwege comfort, lage km prijs ook vanwege betrouwbaarheid etc.
Is nu wel anders met die serie, meer spelen met de 5 sterren met de veiligheid, geen wonder als ie meer bij de garage staat als op de weg :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar