Renault MEGANE 2012: Knipperlichtlamp RA blijft continue branden Geabonneerd Opgelost
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 17/11/2018, 23:11
Renault MEGANE
bouwjaar: 2012
brandstof: diesel
motorcode: K9K A6
transmissie: overig
cilinderinhoud: 1500cm3
vermogen: 81kw
HELAAS IS DE STORING IN DE raw ra terug. Heb alle reacties van de vorige keer hieronder gekopieerd Kijk svp onderaan dit bestand. Dit omdat het item als opgelost staat afgemeld.
Gr. Ron
Vandaag een Megane met een continue brandende richting aanwijzer lamp RA.
Bijzonder geval want auto is van mn dochter en Pa kan 'm niet maken.
Alle aansluitingen en connectoren gecheckt. Heeft een trekhaak dus verwachting was oxidatie in de stekker. Echter die ook als nieuw. Bij verlichting aan/uit schakelen gaat ie soms uit maar blijft dan weer gewoon branden.
Ook indien auto afgesloten is??
Waar moet ik dit zoeken???
Iemand vergelijkbare ervaring?
Hoor graag van jullie.
Gr. Ron
Om te laten zien hierbij 2 linkjes naar You tube waar mn dochter ze heeft gepost. Zou niet weten hoe je dat moet doen, maar ieder z'n vak.
.
.
Deze oplossing delen met anderen? Deel het:
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 10:29
Heb je echt de stekker in de lichtbron gecontroleerd??
Meestal is het de massa aansluiting die een beetje zwart ziet omdat deze ingebrand is.
Gepubliceerd door kaleido 1 @ 18/11/2018, 10:56
Verlichting en richtingaanwijzer zitten in dezelfde schakelaar als ik het goed heb bij dit type , ik vermoed een defecte schakelaar.
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 11:22
Ik vermoed dat de richtingaanwijzer RV het wel normaal doet...
Dus aan de schakelaar zal het dan niet liggen.
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 18/11/2018, 12:28
Aansluitingen lampen zijn niet geoxideerd. Rare is dat raw alleen ra. blijft branden maar soms ook weer uit en aan gaat???
Raw rv gaat sneller, zoals het gaat bij een lamp die stuk is. Nu tijdelijk de lamp er uitgehaald. Kan ze er in elk geval even mij rijden zonder dat de raw lamp ongecontroleerd aan gaat en de accu leeg raakt..
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 12:35
Dus als de wagen gesloten is gaat die lamp ook aan?
Ik heb het niet over oxidatie aan de lamp maar in de stekker die aan de lampen aan komt.
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 18/11/2018, 17:42
Inderdaad, als de auto afgesloten is gaat / blijft nog de RAW lamp aan. En ook de stekker is niet geoxideerd. Net zo min als de lamp fitting en de andere connector verbindingen. Ook de trekhaak stekker los gehad en ook deze is als nieuw.
Gr. Ron
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 17:52
Ivm je trekhaak, heb je een rechtstreekse bekabeling van aan je lichten naar je trekhaak of gaan die naar een aparte rekeneenheid? (Kastje)
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 18/11/2018, 19:25
Is origineel aangesloten, via grijze kastje bij r. achterlicht unit in zij scherm. 13 polig
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 20:06
Trek die stekker eens los van dat kastje...
Wat gebeurd er nu?
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 18/11/2018, 22:12
Ga ik eind van de week doen.
Eerst op dienstreis
Gepubliceerd door viper_ren @ 18/11/2018, 22:13
Dan gaan we even wachten.
Goede reis!
Gepubliceerd door Heino4267 @ 18/11/2018, 22:54
Op basis van de teksten hierboven:
Een massafout kan je m.i. uitsluiten, omdat geen enkele lamp in de achterlicht unit wordt aangestuurd als het knipperlicht gaat branden. Hij wordt ook niet normaal aangestuurd vanuit de computer, want dan zou het voor-knipperlicht mee aan gaan EN zou het licht knipperen. Ook is in de kabelboom naar het achterlicht geen constante plus aanwezig, dus een sluiting in de kabelboom of de achterlichtunit zelf is ook niet voor de hand liggend.
Waarmee de enige mogelijke foutbronnen m.i. zijn:
1. de module achterin (die ertussen is geschakeld bij installatie van de trekhaak) is defect
2. of er zit een sluiting in de bedrading tussen die module en de trekhaak-doos of in de trekhaak-doos zelf. Want op die plaatsen is wel een permanente Plus aanwezig.
Interessant is ook nog wanneer deze fout is ontstaan:
a. meteen bij installatie van de trekhaak?
b. na aansluiten van een aanhanger?
c. meteen na een andere reparatie?
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 23/11/2018, 22:07
Terug van dienstreis lees ik zojuit de reactie van Heino....
De storing ontstond spontaan. Ze hebben de auto al meer dan een jaar. Er is niets extra aangesloten of veranderd. Wat je beschrijft klinkt logisch. Ga dit weekend de trekhaak aansluitingen loshalen. Plus de zaak vanuit canbus omvormer exact nameten. Zal melden wat eruit komt.
Gepubliceerd door viper_ren @ 23/11/2018, 22:41
Een tip, haal eerst eens de stekker los aan die rekeneenheid van de trekhaak...
Dan weet je al ineens veel meer dan als je de stekker aan de haak zelf gaat open maken
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 24/11/2018, 15:08
Dat heb ik dus gedaan. Stekker van de ecu gehaald. En omdat te doen 3 m6 moertjes verwijderd. Daar zaten er dus twee van zogoed als los. En de witte draad naar het massa punt iets hoger op het binnenscherm zat ook niet echt vast.
De raw lamp was en bleef uit!!
Heb getracht door na de connector gemonteerd te hebben, de verbindingen te bewegen ook de massa draad. Maar alles blijft het gewoon nu doen. Kreeg nog even wantrouwen toen remlicht la. Het in een keer niet meer deed. Maar dat was gewoon lamp stuk. Pfff. Dus storing is weg. Ben voor >90% zeker dat slechte massa verbinding de oorzaak was. Ieder bedankt voor de tips. Sluit het item. Hopelijk definitief. Gr. Ron
Gepubliceerd door Sleuteltgraag @ 26/12/2018, 22:36
Helaas, genoemde RAW RA storing is terug. Alhoewel. Nu is er totaal geen spanning op de RAW lamp aansluiting.
Het controle lampje knippert snel (als of de lamp stuk zou zijn) maar de knipperlichten Links functioneren normaal, echter af en toe knippert het dashboard controle lampje indien richting naar L ook snel.
Snappen jullie het nog.
Op de groen/gele aansluitdraad in de verbindingsstekker bij het achterlicht R is er wel spanning op de geel/groen draad zie foto maar deze loopt naar beneden weg in de bumper kan niet zien waar naar toe. Ook op het schema kom ik hier niet uit. Echter op het lamp contact blauwe aansluit draad in de stekker is geen RAW spanning. Heb het elektronica kastje afgekoppeld. Geen effect.
Iemand enig idee, waar ik dit moet zoeken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je met een testlampje gemeten op de stekker achter de lichtblok en op een andere massa?
Ik wil dit opgelost hebben dus hou me op de hoogte...
[yt]https://afbeelding.im/G7cItEXT[/yt]
5 jaar
Ja, met het testlampje op de stekker en op de strip heb ik geen spanning naar de lamp houder (contact punt van de lamp)
5 jaar
Zoals op de foto is te zien heb ik wel een RAW signaal op de geel/groen draad maar deze (geel/groene) komt niet terug naar de (gele) aansluiting op de licht unit. Waar deze draad naar toe gaat?? je kunt zien dat de draad wegloopt tussen mijn vingers
5 jaar
Heb je ook de zwarte en grijze stekker los gemaakt en op de losgekoppelde grijze stekker gemeten?
Ja ook in de bruindraad geprikt voor de stekker en ook daar spanning
5 jaar
De geel / groen draad loopt ergens naar toe en komt dan terug maar dan heb ik geen enkele draad een RAW signaal/spanning
5 jaar
Hoor graag je verdere ideeën. Mijn vrouw wil nu naar bed. Morgen vroeg ga ik zo wie zo even met de auto naar de Renault garage in Hattem. Hopelijk doen ze niet te formeel en kunnen me ze advies geven.
Gr. Ron
5 jaar
Die geel groene loopt normaal gezien naar de trekhaak. Ofwel naar het blokje wat voor de verlichting zorgt voor de trekhaak. Dit zit meestal aan de linkerkant.
Controleer dit ook eens even
Als je deze topic ff volgt en alle aanwijzingen volgt, dan ga je zelf het probleem ook vinden
Bedoel je dat er aan de linkerkant achter de bumper of achter de binnen bekleding ergens een verbinding zit voordat het geheel naar de aanhanger aansluiting gaat?
5 jaar
Achter de binnenbekleding links achter
Ga het proberen, bedankt je hoort van me
5 jaar
Je kan ook voorlopig die losgekoppelde grijze stekker rechtstreeks op de lichtbron aansluiten als je toch zegt dat je lampje daar brand...
(Prikken in kabels ben ik totaal geen voorstander van... al zeker niet op zo plaatsen)
Als je dan goed gemeten hebt, ga je denk ik merken dat het probleem ligt aan de bekabeling van je trekhaak.
Ik wacht af ;-)
Waarom twee topics over dit probleem..?
De vorige topic is normaal gezien "opgelost"
Dat klopt inderdaad...maar 1 mailtje naar een moderator en de status "Opgelost" was verwijderd geweest en kon er gewoon doorgegaan worden op het bestaande topic.
Nu lopen er twee....
Geeft niets, de eerste is nu verwijderd.
Forum admin.
Moderator, zal je de volgende keer (hoop niet dat het nog een keertje voorkomt) een mailtje sturen.
Maar kan dit probleem als opgelost melden. Wat een opluchting, helemaal omdat de dochter waar de Renault van is vannacht op wintersport wil met de auto.
Wat was nu het werkelijke probleem.
In de linkerkant achter de bekleding zit een grijs stuk schuimrubber. Op advies van viper_ren en van de lokale Renault garage de gehele binnenbekleding weggehaald. En wat blijkt onder een stuk grijs schuimrubber had men de trekhaak module en de bedrading weggestopt. Niet zichtbaar zonder gehele zijwand bekleding en het schuimrubber weg te halen.
En deze bleek dus gedeeltelijk vol water te zitten en vergaand geoxideerd. Welke zot stopt zo'n ding ook onder een stuk schuim dat ook nog eens water opneemt. Maar goed, na de door lussingen links en rechts bij de achterlichten te hebben losgehaald was het probleem echt over. Nou ja, na de nodige storingen te hebben gewist.
Allen die suggesties hebben aangedragen vriendelijk bedankt.
Gr. Ron
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar