Renault MEGANE: gas computer kapot

Bouwjaar: 2009, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

En rij anders eens een week op benzine (dus niet alleen starten, maar rijden). Het structureel niet-gebruiken van de benzine als brandstof leidt tot defecten in de benzine installatie die je voorkomt door periodiek een stuk op benzine te rijden.

johanvos

Geplaatst door johanvos (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

johanvos (0), 5 jaar geleden

Wie weet het antwoord
Mijn auto start niet op alle cilinders[ benzine] auto laten uitlezen bij de dealer er zou een benzine injector kapot zijn cilinder1.Op gas rijd ie prima bougies en bobine pennen ook vervangen
Injector vervangen probleem nog steeds de garage vertelde mij dat de gas computer kapot is geeft dat de symtomen dat de auto op benzine op 2 of 3 cilinders loopt in plaats van 4
Zou er ook nog wat anders kapot kunnen zijn.

Hans4040 (310) PRO, 5 jaar geleden

Als de auto op benzine rijdt heeft de gascomputer daar geen invloed op...
Eerst moet de auto goed lopen op benzine...daarna de gasinstallatie laten controleren/afstellen.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Normaal start de auto op benzine en begint gelijk op 3 cilinders te lopen in plaats van 4 dus ik kan niet een week op benzine rijden slaat gelijk in de storing en mangement lampje gaat knipperen

johanvos (0), 5 jaar geleden

De auto blijft op 3 cilinders lopen op benzine alle bougies bobine pennen en injectors zijn vervangen schakeld de auto over op lpg draait ie wel op 4 cilinders

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Als hij op benzine op 3 cilinders loopt , is toch te achterhalen welke cilinder niet mee doet , dan uitzoeken wat er niet is vonk of brandstof kan zo moeilijk toch niet zijn ?

johanvos (0), 5 jaar geleden

Cilinder 1 doet niet mee alle bougies bobine pennen en injectoren vervangen

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Tijd voor een second opinion?
Zoals het nu leest klinkt het niet logisch.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Wat klinkt niet logisch????

JGC (35), 5 jaar geleden

Je benzine injectoren worden onderbroken als je auto op gas rijdt. Ik gok dat de betreffende injector ook wordt onderbroken als je auto niet op gas rijdt. Controleer de bedrading van injector tot onderbreker, ik vermoed een rotte soldering of kabelbreuk.

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Dat vermoed ik dus ook , gezien hij op gas wel mee doet , juiste werkwijze , meten is weten scheelt flink in de kosten.

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

[quote=johanvos]Wat klinkt niet logisch????[/quote]

(Vriendelijk bedoeld:)
Omdat als je jouw tekst volgt alles zou moeten werken en je nu nog steeds het defect hebt.
Iemand die met jouw informatie een niveau dieper kan kijken vindt vaak de oorzaak.
Zoals een mogelijk bedradingsprobleem. En dat kunnen wij vanaf een toetsenbord niet meten.

JGC (35), 5 jaar geleden

Overigens voor de volgende keer: een bougie of bobine die wel werkt op gas en niet op benzine is niet kapot. Die had je niet hoeven vervangen.

7seconds (0), 5 jaar geleden

om wellicht misverstand te voorkomen: cylinder 1 bevindt zich aan kant versnellingsbak

johanvos (0), 5 jaar geleden

We zijn al een stuk verder de auto start en rijd weer normaal op benzine nu de vraag is de gascomputer toch kapot? De gas boer zal daar antwoord op moeten geven.

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Waardoor rijdt de auto nu wel goed op benzine?

En als de auto nu ook gewoon goed rijdt op gas, is de gascomputer niet kapot.
(Tenzij de auto nu goed rijdt doordat je het op gas rijden tijdelijk onmogelijk hebt gemaakt, dan zou de gascomputer en het gas-afsluitventiel toch eens moeten worden nagekeken)

johanvos (0), 5 jaar geleden

De auto rijd weer goed op gas nu is benzine weer het probleem auto uit laten lezen en is er foutcode PO 113 ontdekt inlaat temp sensor waar zit deze bij de megane 3

johanvos (0), 5 jaar geleden

Er staat nu in het dashbord controleer luchtvervuiling slaat nu weer in de foutcode PO 113 wie kan mij vertellen wat er aan de hand is?

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Je geeft zelf aan dat de luchtinlaattemperatuursensor een fout genereerd , zit in het inlaatspruitstuk , deze misschien eerst vervangen ?

johanvos (0), 5 jaar geleden

heb jij misschien een foto of filmpje waar die sensor precies zit?

johanvos (0), 5 jaar geleden

Zou de katalysator of lamdasonde ook kapot kunnen zijn kunnen ze dat ook uitlezen bij se garage?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als de katalysator defect is, dan wordt daar een foutcode voor gezet die is uit te lezen. Die heb je nog niet.
Hetzelfde geldt voor de lambdasondes (waar je er minstens 2 van hebt). Ook die foutcodes heb je nog niet.
Dus voorlopig denk ik dat die nog niet defect zijn.
Alhoewel het langdurig op 3 cylinders lopen wel de katalsyator kan vernielen.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Auto start op benzine en loopt op 3 cilinders na 5 minuten later gaat de auto op gas lopen 4 cilinders dit alles na wissen foutcode PO 113

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Dan blijf ik er bij dat er als er wel vonk is de injector van de cilinder die niet mee doet niet aangestuurd wordt. Dus een fout in bekabeling ecu enz.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Maar wat heeft foutcode PO 113 te maken met cilinder 1

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Niet iets tav het feit dat er een signaal mist. Zoek eerst uit waarom er geen aansturing is op cilinder 1 op benzine.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Kaleido ik neem aan dat de dealer het probleem wel kan oplossen????

johanvos (0), 5 jaar geleden

Op gas draait ie mooi op 4 cilinders en bij start op benzine 3 cilinders dus benzine probleem

JGC (35), 5 jaar geleden

Ga naar een gasboer. Je kunt geld blijven verspillen aan garages, maar zodra die LPG zien weten ze het niet meer en kramen ze vaak onzin. Je injector is al vervangen, dus de garage heeft de meest voor de hand liggende oorzaak al uitgesloten. Verder heeft de gasboer alle stekkers en software om de juiste diagnose te kunnen stellen, de dealer heeft die vaak niet.

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Op gas is er geen probleem, zie dan even niet dat er naar de lpg installatie gekeken moet worden om de storing op benzine te verhelpen , ik neem aan dat als de schakelaar op benzine gezet wordt de auto op 3 cilinders blijft lopen ook na 5 minuten als hij normaal over zou schakelen op lpg.
Er zijn al veel onderdelen vervangen, maar lees niet echt dat er ook gekeken is naar de electronica/bedrading/aansturing van de injector van cilinder 1 op benzine.
Maar de keus is aan u , misschien heeft de gasboer het verlossende antwoord.

johanvos (0), 5 jaar geleden

De gas boer heeft 1 foutcode ontdekt en die komt steeds terug PO 113 en in het dashboard brand oranje lampje met tekst onderhoud luchtverontreiniging

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Prima , wat doet de motor als hij op benzine gezet wordt , dus niet meer op gas kan overschakelen , blijft hij dan op 3 cilinders lopen ?

johanvos (0), 5 jaar geleden

Ja dan blijft ie op 3 cilinders lopen

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Goed , dan wat ik dus al schreef en wat als advies door meerdere is gegeven , uitzoeken wat daar mis gaat , vermoeden gaat richting aansturing injector.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Komt de dealer daar wel achter waarom de injector niet Wordt aangestuurd heeft dat te maken met de foutcode PO 113

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Als je daar aan twijfelt , dan rechtstreeks naar de gasboer , door de gasinstallatie wordt het signaal wel geregeld voor signalen naar de benzineinjectoren , deze worden uitgeschakeld als de auto op gas overschakeld .
Er kan ook heel goed in het benzinesysteem een aansturingsfout zitten.
Dit moet dus onderzocht worden , wie dat dat doet tja.

JGC (35), 5 jaar geleden

Aansturing wordt onderbroken door de gasinstallatie, dat is de plek waar je als eerste gaat zoeken. De gasboer weet precies waar ie dat moet zoeken en heeft gewoon een nieuwe onderbreker liggen mocht het daar aan liggen (ik vermoed eerder een draadbreuk of losse soldering). Tot nu toe ben je alleen een diagnose "ligt aan de gascomputer" verder.

johanvos (0), 5 jaar geleden

Ben vanmorgen naar de dealer geweest die heeft de auto uitgelezen en de auto is weer klaar de garage die de injector had geplaatst was een stekkertje vergeten terug te plaatsen iedereen bedankt voor het mee denken van het probleem

johanvos (0), 5 jaar geleden

Iedereen bedankt voor het mee denken van het probleem

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Dat zijn de prettige feestdagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.