Renault MEGANE: Terugkerende kortsluiting in ABS-circuit

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: K9K N8, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 81

Aangezien de dealer er inmiddels niet meer uit lijkt te komen, ben ik toch benieuwd of er nog adviezen zijn over onderstaand probleem.
Bij de aanschaf van deze occasion bleek de zekering die het ABS-systeem en de achterlichten aanstuurt gesprongen te zijn. Deze is toentertijd vervangen, en met de Bovag garantie zijn we op weg gegaan.

2 jaar lang hebben we nergens last van gehad, totdat eind 2017 de zekering weer klapte. Na vervanging van de zekering langs de weg, sprong deze er meteen weer uit, dus de auto is naar onze garage gebracht. Daar is een en ander doorgemeten: men vermoedde dat de remlichtschakelaar sluiting maakte. Ook vanwege het feit dat de remlichten bleven branden. De schakelaar is vervangen en de 2 volgende maanden geen problemen. Tot hij er weer uit klapte. Deze keer hebben we de auto bij de Renault dealer gebracht, aangezien die hun eigen auto's mogelijk beter kennen. Men zag dat er waterschade was bij de ABS-pomp, dus men heeft de stekker vervangen. Dit heeft 2-3 maanden geholpen, waarna men tot de conclusie kwam dat de ABS pomp toch was overleden. Ondanks de kosten hebben we die toch laten vervangen, met het oog dat de problemen weg zouden zijn.

3 maanden later opnieuw de zekering eruit. De dealer heeft toen weer de zekering vervangen, maar 3 maanden later stonden we weer stil. Vervolgens is er nog een zwaardere zekering in gezet, maar ook die klapte er uit. Dus nu staat de wagen al een paar weken bij de dealer. En nu is het zoekwerk begonnen. Punt is dat niemand kan aangeven hoe lang men moet gaan zoeken.

- De boordcomputer is nagekeken, maar die lijkt in orde.
- De ABS-pomp is nog steeds droog, dus geen nieuwe lekkage.
- Men heeft de parafan verwijderd, om de kabels die hier doorheen c.q. onderdoor lopen te controleren, maar blijkbaar kwam daar ook niets uit.

Aangezien Renaults volgens mij redelijk bekend staan om de waterschades, had ik stille hoop dat er andere gevallen waren die hierop leken. Maar hoe ik ook zoek: ik kom niets tegen. Eigenlijk zou de wagen doorgemeten moeten worden door een elektrische specialist, maar waar vind ik die?

eborned

Geplaatst door eborned (75) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Hebben ze contact opgenomen met Renault?

Stel ze anders eens voor om onze hulplijn te gebruiken...

Over welke zekering gaat het juist?? Misschien een duidelijke omschrijving of foto ervan?

Het gaat niet makkelijk zijn om je hier verder te helpen aangezien er ook wel mensen zijn die je soms op een verkeerd spoor kunnen zetten dus let goed op de vragen die er gesteld worden en probeer hier ook op te antwoorden.

MAAR, we gaan je natuurlijk proberen te helpen ;-)

eborned (75), 5 jaar geleden

Ik heb inderdaad Renault Nederland ingeschakeld vorige week, omdat de dealer eigenlijk zei: het kan 3 uur duren of 16 uur (wat ik helemaal begrijp). Maar dat is voor mij gewoon niet rendabel. Renault Nederland heeft 2 uur extra zoektijd gegeven, maar ik hang letterlijk net de dealer op en ik begrijp dat men nu op eigen initiatief 14 uur (!) met de diagnose bezig is geweest.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet helemaal begrijp wat er nu precies gedaan c.q. opgelost is. Blijkbaar kon men eerder geen verbinding maken met de boordcomputer, maar dat was nu wel gelukt. Eerder gaf men aan dat er op de CAN-bus een signaal ontbrak. Doordat er nu volledige verbinding was, zag men dat de remlichtschakelaar (D 6038) en storing gaf. Punt is: die is vorig jaar dus al vervangen door de andere garage. Maar de garage zei dat een Megane met cruise-control 2 remlichtschakelaren heeft? Ik kan daar eigenlijk niets over vinden. In dat geval zou theoretisch de andere schakelaar een storing kunnen veroorzaken.

De auto wordt nu t/m vrijdag door een monteur test gereden over een wat langere afstand. Mocht ik hem daarna kunnen ophalen, dan zal ik zoveel mogelijk informatie proberen te achterhalen wat er nu gedaan is. Ook met het oog op de toekomst. Gezien het aantal keer dat de auto weg is geweest, heb ik niet meteen het vertrouwen dat het nu goed zit. Ik denk daarbij inderdaad aan:

- de vervangen zekering
- welke storing de boordcomputer gaf
- welk signaal er nu precies ontbrak
- wat daar aan is verholpen, waardoor het nu wel werkt

Nog meer dingen die nuttig zijn?

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Ja, over welke zekering heb je het nu juist want er zijn er meer dan 1.
Volgens mij kan een zekering van de ABS niet springen als er een probleem is met de remlichtschakelaar...

Ken je zelf veel van auto's en elektronica?

Heino4267 (200), 5 jaar geleden

Even uit praktisch oogpunt:
Als ze er niet uit komen, kan je elk op die zekering aangesloten apparaat ook weer zekeren (behalve de ABS pomp).
Als je dan weer gewoon kunt rjiden, kan je kijken welke zekering er na verloop van tijd uit springt: die geeft dan rechtstreeks en met zekerheid aan in welk circuit achter de zekering de sluiting zit.

eborned (75), 5 jaar geleden

Excuus voor de late reactie. De auto heeft meer dan 3 weken bij de dealer gestaan en in de tussentijd kon ik zelf erg weinig. Inmiddels heeft men de ABS pomp en stekker opnieuw gecontrolered. Daar was geen lekkage zichtbaar. Daarnaast is de kabelboom achter de rembekrachtiger gecontroleerd op slijtage (doorschuren). Uiteindelijk heeft men de 'diagnose stekker' hersteld.

Echter, nu krap 4 weken later staan we weer stil en daarom ben ik toch eens zelf op onderzoek uitgegaan.

Hoewel het niet altijd het geval ik, sloeg de auto vandaag in de storing na een enorme hagelbui. Ik kwam zelf pas na een aantal uur thuis en toen heb ik onder de motorkap gekeken, waar ik water door het doek onder de paravan zag druppelen, zichtbaar op deze video.

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=q6czVCbP...[/yt]

Het lijkt alsof hier een gaatje zit, maar ik weet niet of dit hoort? Het lijkt me erg sterk dat dit klopt, bovenop de onder gelegen ABS pomp? Aangezien we bijna een jaar geleden dit traject begonnen zijn met het vervangen van de ABS-connector vanwege lekkage, vraag ik me af of dit ooit echt opgelost is... Nu is de ABS zelf wel waterdicht, maar ik kan me voorstellen dat deze lekkage soms ook op andere plekken naar beneden komt.

[quote=viper_ren]Ja, over welke zekering heb je het nu juist want er zijn er meer dan 1.
Volgens mij kan een zekering van de ABS niet springen als er een probleem is met de remlichtschakelaar...

Ken je zelf veel van auto's en elektronica?[/quote]

Eelektronica weet ik wel iets van, maar is geen dagelijkse prakitjk. Auto's nog minder. Ik weet wat de meeste oppervlakkige onderdelen doen, maar dan houdt het ook wel op.

De zekering die er uit klapt betreft overigens de zekering die ik gemarkeerd heb op de foto.

Overigens heeft men tijdens het laatste onderhoud overleg gehad met Renault Nederland. Ik begreep van de dealer dat Renault Nederland ook 2 onderzoeksuren heeft ingebracht. Verder heeft de dealer zelf nog zo'n 12 uur eigen onderzoek gedaan die ik gelukkig niet hoefde te betalen. Echter, als blijkt dat dit gewoon weer dezelfde lekkage betreft als waar we mee begonnen, zjin alle extra kosten sinds die tijd sowieso zuur.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Begrijp ik het nou goed dat er een 5 ampere zekering uitklapt?
Waar is die zekering van dan?.
Het is toch niet zo dat je ergens sluiting in een achterlicht hebt op het moment dat je de rem intrapt?.
De zekering die eruit spring is van een relatief licht circuit.
Dan ga ik toch denken aan die remlicht schakelaars met bijbehorende bedrading.

willyvan (5) PRO, 5 jaar geleden

moet daar 100 % dicht zijn anders van jonger model stuk plastic halen en met ruiten kit dichtmaken en naderhand controleren met tuinslang
is ie niet dicht dan krijg je stooringen in abs en misschien lekstroom maar dat weet ik niet

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Zit je paravan afvoer niet gewoon verstopt links en rechts en komt er water op een plek waar het niet hoort ?

eborned (75), 5 jaar geleden

[quote=primera p11]Begrijp ik het nou goed dat er een 5 ampere zekering uitklapt?
Waar is die zekering van dan?.
Het is toch niet zo dat je ergens sluiting in een achterlicht hebt op het moment dat je de rem intrapt?.
De zekering die eruit spring is van een relatief licht circuit.
Dan ga ik toch denken aan die remlicht schakelaars met bijbehorende bedrading.[/quote]
Dat klopt. De zekering schijnt volgens de garage voor zowel het ABS gedeelte als de remlichten te zijn. Het vreemde is wel dat zekering 12 van 5A volgens de handleiding voor de ABS/ESC is. Afhankelijk van het moment zie ik afwisselend 'controleer parkeerrem' en 'ABS storing' in beeld staan.

De remlicht schakelaar is inmiddels al 2x vervangen (door 2 verschillende garages). Men heeft ook de controle-stekker vervangen (wat dat ook mag zijn). Als de zekering geklapt is, blijven de remlichten overigens meestal aan staan.

[quote=kaleido 1]Zit je paravan afvoer niet gewoon verstopt links en rechts en komt er water op een plek waar het niet hoort ?[/quote]

Verstopt lijkt me erg onwaarschijnlijk. De paravan is er begin december nog helemaal afgehaald omdat men bij de bedrading moest. Misschien heeft men daar gewoon een fout gemaakt, maar het is wel heel typisch dat ik dan al een jaar dit probleem heb.
Ik zie wel netjes water onderaan de auto weglopen als ik water op de voorruit giet. Dit gaat overigens wel via de kleine gaatjes bij de ruitenwissers en niet via het grote rooster.

Aangezien men een jaar geleden bij de eerste lekkage aangaf dat ik de paravan schoon moest houden van blaadjes, check ik hem elke 2 weken even. Maar goed, gezien de enorme gaten die dat ding heeft zal er vast wel eens wat invallen. Nu staat de auto in principe nooit onder bomen, dus ik kan me niet voorstellen dat het dan zo snel verstopt raakt. Dan zou toch half Nederland met een Megane waterschade moeten hebben?

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Er zijn er genoeg met volgelopen auto s.
Heb je een trekhaak trouwens, of was dat al de revue gepasseerd ?

willyvan (5) PRO, 5 jaar geleden

is bij de renault dealer bekend daar bij de abs unit waterlekkage is een service medeling van moet je zeker weten dat ie voor 100 % dicht is anders gaat de abs unit eraan

pieterp9094 (0) PRO, 5 jaar geleden

Een water lekkage bij de ABS pomp, zekering die eruit gaat die aan het ABS circuit zit. Tjsa hoe makkelijk wil je ze hebben.

Aannames doen dat iets goed is werkt niet als je een probleem wil verhelpen. Je zult overtuigd moeten zijn dat het goed werkt.

Bij fout zoeken ga je gestructureerd de verschillende oorzaken nakijken checken, verhelpen en checken of het opgelost is als er iets mis is. Stap voor stap, met chaos los je niets op, daarmee wordt je probleem alleen maar groter.

Tips voor mogelijke oorzaken zijn hier inmiddels meer dan voldoende gegeven, het is nu zaak iemand met verstand van zaken te vinden die ze kan checken en oplossen.

eborned (75), 5 jaar geleden

Inmiddels zijn we een week verder en heb ik net een update gehad. De ABS pomp is gedemonteerd en opgestuurd naar een revisiebedrijf, die hebben uitgesloten dat er (opnieuw) water bij de ABS pomp is gekomen. De lekkage boven de pomp is dus een probleem wat opgelost moet worden, maar de veroorzaker van het huidige probleem.

Men heeft de auto weer 'helemaal' uit elkaar gehaald en daarbij is nu naar boven gekomen dat de kabelboom onder de versnellingsbak doorgesleten is. Hierbij is een kabel die o.a. naar de remlichten loopt bloot komen te liggen. Ik heb op fora eerder voorbij zien komen dat dit een probleem is wat vaker voorkomt. Ik vermoed dat men dit niet eerder heeft gecontroleerd omdat men door de lekkage op het verkeerde been is gezet. De grote vraag is of het probleem zonder nieuwe ABS pomp ook niet opgelost kon worden, maar dat ga ik natuurlijk nooit meer hard maken. Mede omdat er ook echt lekkage was.

Hoe dan ook: men geeft aan dat dit het écht is, waar ik natuurlijk nog enigszins sceptisch over ben. Maar goed, laten we hopen dat het nu voor eens en voor altijd opgelost is. De kosten voor deze recente zoektocht + werkzaamheden (a 600 euro) neemt de garage op zich. Wat netjes is, maar op zich ook logisch als er al bijna 2.500 euro aan kosten in zitten voor een nieuwe pomp en allerlei zoektochten.

Volgende week gaat men alles weer monteren en nog wat proefritten maken. Hopelijk is de auto dan eind volgende week weer in mijn bezit.

[quote=kaleido 1]Er zijn er genoeg met volgelopen auto s.
Heb je een trekhaak trouwens, of was dat al de revue gepasseerd ?[/quote]

Nee, nog niet. Ik heb geen trekhaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.