Renault Megane: Stuurkogels of schokbrekers?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 Dci

Ik heb even een vraag.
Vorige week heb ik mijn Renault Megane 2004 weggebracht voor een grote onderhoudsbeurt bij de Renault dealer. Omdat er rechtsvoor een duidelijke rammel zat en spelling in het rechtervoorwiel heb ik gevraagd of ze hier ook naar wilden kijken en repareren.

Bij het afhalen van de auto en zeiden ze dat de de stuurkogels vervangen hadden en dat het verder allemaal ok was.

Ik rijd weg en hoor het geluid nog steeds! Ik ben meteen teurg gegaan en gemeld dat het nog steeds niet gemaakt was. Bij nader onderzoek bleek dus dat de schokbrekers vervangen moeten worden.

Ik ben dus bang dat ze een verkeerde diagnose gesteld hebben en dat er niets mis was met de stuurkogels.

Weet iemand wat de kenmerken zijn van een versleten stuurkogel? Is dat hoorbaar? of voelbaar? en kan ik van de dealer verwachten dat ze de vervangen/versleten onderdelen een bepaalde periode bewaren. Ik wil ze nl zelf zien.

Ik hoor graag jullie reactie.

Grt Freni

freni

Geplaatst door freni (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik rijd weg en hoor het geluid nog steeds! Ik ben meteen teurg gegaan en gemeld dat het nog steeds niet gemaakt was. Bij nader onderzoek bleek dus dat de schokbrekers vervangen moeten worden.

nare ervaring
teken dat ze geen testrit hebben gemaakt na reparatie
slordig maar komt veel voor

Ik ben dus bang dat ze een verkeerde diagnose gesteld hebben en dat er niets mis was met de stuurkogels

zullen ze best wel bekeken hebben en vervangen ivm speling

doen ze meestal ook wel
alleen los in de hand zal je nooit de speling voelen die ze onder de auto wel voelen
als je t zo kan voelen vallen ze bijna uit elkaar

freni (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat de stuurkogels gewoon ok waren. Kan ik op een of andere manier checken of het vervangen van deze kogels terecht was?

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

"Kan ik op een of andere manier checken of het vervangen van deze kogels terecht was?"

Ja......de oude kogels opvragen en (laten) controleren

freni (0), 14 jaar geleden

Ok dank je, ga ik zeker doen. Kan ik verwachten van een officiele Renault Dealer dit onderdeel bewaard word? Het is nu inmiddels 10 dagen geleden. Ik heb er toen wel een melding van gemaakt dat ik niet tevreden was met de reparatie.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Ben bang dat ze al bij de oudijzer boer liggen............

freni (0), 14 jaar geleden

Zijn ze dan niet verplicht om dit een bepaalde tijd te bewaren. Helemaal als ik meteen al aangegeven heb dat ik niet tevreden ben met de reparatie (voorzover je het reparatie mag noemen).

Het is tenslotte wel een officiele dealer aangesloten bij de bovag en weet ik wat nog meer.

Ik vrees dat ze dit nooit gaan erkennen maar ik wil niet hun foute diagnose betalen....

Misschien iets voor de rechtsbijstand? o.i.d Heb je anders tips?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dan had je direct om de delen moeten vragen
na betaling ben je akkoord met de reparatie en kunnen ze alle oude en ruil delen weg doen
dat je er melding van maakt is alleen rechts geldig als dit is aangetekendop eventueel de factuur
meestal bij problemen of discussie achteraf hebben ze een zeer kort geheugen

freni (0), 14 jaar geleden

Ok, dank voor alle reacties. Ik heb morgen een afspraak met de dealer. Ik laat weten wat de uitkomst is. Thx!

AS1 (105), 14 jaar geleden

heb je zelf die speling op het rechter voorwiel geconstateerd en is die nu weg? Dat wijst wel in de richting van de stuurkogels, dus ik vermoed dat die reparatie wel nodig was. Je rammel is dan wat anders bijv. veerpootrubber in de veerpoot.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

AS1: In vraag #1 staat: Bij nader onderzoek bleek dus dat de schokbrekers vervangen moeten worden.
Probleem lijkt dus opgelost.

freni (0), 14 jaar geleden

Klopt, als de schokbrekers vervangen zijn hoop ik dat de problemen verholpen zijn. Maar wat ik me afvroeg is of de stuurkogels wel vervangen moesten worden. Ik denk nl dat het niet nodig was...

AS1 (105), 14 jaar geleden

[quote=Hans4040]AS1: In vraag #1 staat: Bij nader onderzoek bleek dus dat de schokbrekers vervangen moeten worden.
Probleem lijkt dus opgelost.[/quote]
er is sprake van twee problemen, namelijk speling v/h wiel en een rammel.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Of het nu wel of niet nodig was,daar kom je nu toch niet meer achter,je kunt je beter even richten op die rammel / schokbrekers..

En 'zeik' bij de dealer gaan maken is nu ook niet echt verstandig,want het word toch een welles-nietes spelletje..en jullie worden er allebei niet echt vrolijk van..

AS1 (105), 14 jaar geleden

Hij heeft zelf gevraagd om te kijken naar de rammel en de speling. Dus logische vraag: is die speling nu weg?

freni (0), 14 jaar geleden

Ok, misschien ben ik niet duidelijk geweest.
-Ik heb mijn auto naar de dealer gebracht voor een grote beurt en het verhelpen van een rammel en spelling rechtsvoor.
-Toen ik de auto ophaalde waren de stuurkogels vervangen.
-Toen ik wegreed bleek dat het geluid en de spelling er nog steeds zat

Waar ik achter wil komen is of de dealer een juiste of verkeerde diagnose gesteld heeft. En dat dus de stuurkogels onnodig vervangen zijn. Als dat zo is wil ik dat natuurlijk niet betalen.

Natuurlijk betaal ik de schokbrekers wel, want als die stuk zijn moet ik die gewoon laten vervangen.

Dus mijn vraag aan de forumleden,
-Hoe groot is de kans dat een monteur deze fout maakt, en zullen ze dit toegeven
-Hoe herken ik een versleten stuurkogel (hoor je dat? of voel je dat)


Grt Freni

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Speling is opgeheven door nieuwe stuurkogels te plaatsen en de rammel lag aan de schokbrekers.
Volgens mij zijn er nu geen (technische) problemen meer en zeiken bij de dealer helpt inderdaad niets.
Mijn idee: gewoon zo laten en lekker verder rijden.

mvg,
Hans.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

-Hoe groot is de kans dat een monteur deze fout maakt, en zullen ze dit toegeven
antwoord: speling op een stuurkogel is er of is er niet, daar kan je je niet mee vergissen.

-Hoe herken ik een versleten stuurkogel (hoor je dat? of voel je dat)
antwoord: speling herken je door het wiel heen en weer te halen en naar de stuurkogel te kijken of er aan te voelen.

Nogmaals, je bereikt er niets mee door nog eens terug te gaan.

mvg,
Hans.

freni (0), 14 jaar geleden

Tja, als geld geen rol speelt....
Beste Hans, Ik voel me belazerd door de dealer. Dat is het probleem. Ik heb het gevoel dat ik dubbel betaal. Dus voor iets wat in eerste instantie niet stuk was. (de stuurkogels)

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Beste freni....de speling is toch weg?
Of lag dat niet aan de stuurkogels?

freni (0), 14 jaar geleden

1 Stuurkogels zijn vervangen

2 Spelling is niet verholpen!

3 Teruggegaan naar de dealer

4 Nu zeggen ze dat het de schokbrekers zijn

5 Schokbrekers worden er morgen opgezet.


Vraag van mij
Wie zegt dat de stuurkogels in eerste instantie stuk waren. (Kosten waren bijna 400 Euro) Voor mij de moeite waard om verhaal te halen bij de dealer.

freni (0), 14 jaar geleden

Ik mag van een dealer verwachten dat ze een lekke schokbreker direct opmerken toch? nu ben ik de auto weer kwijt, en kom steeds verlaat op mijn werk.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Oke, ga naar de dealer en vraag het hen......

Ik wil je er trouwens even aan herinneren dat problemcar is opgezet om technische problemen op te lossen
en geen welles nietes zaken tussen klant en garage.

Succes morgen.

mvg,
Hans.

Heino4267 (200), 14 jaar geleden

Je kunt het ook zo zien:

Stel nou dat de dealer de stuurkogels iets te vroeg heeft vervangen (wel speling, maar niet de hoofdbron van de rammel): sowieso zijn ze helemaal niet "fris" meer na 5 jaar en tig kilometer met een zware motor erboven.
Het grootste deel van je stuurlogels was dus al afgeschreven (60 % - 70 %?).
Je auto is er dus iets meer van waard geworden en de werkelijke pijn in de portemonnee is dus pakweg 30 % tot 40 % van door jou betaalde bedrag voor de stuurkogels.

freni (0), 14 jaar geleden

Dank je Heino, da's waar wat je daar zegt.
Ik ga morgen met al deze info naar de dealer terug.

Grt en Bedankt allemaal.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en de volgende keer komt die zeikerd weer aan
zal wel beginnen te zeuren
en als er iets is
laat je de auto een dag staan en zegt kom zelf maar kijken
dan nog een dag voor repareren
ben je de auto 2 dagen kwijt voor een beurt van 2 uurtjes
en een rekening voor
brug op en af X2
5 uurtjes voor de beurt en onderzoek en her controle in bijzijn vd klant
ipv €250 dan € 350
ik moet zeggen
je weet vrienden te maken en vertrouwen te kweken bij monteurs waar je van afhankelijk bent
ga zo door en je wordt een gewaardeerde klant‘een die € binnen brengt )

freni (0), 14 jaar geleden

Beste Jerry,
Ik weet niet zo goed wat je met je berichtje bedoeld...
Maargoed, als je het over geld bedragen wilt hebben jerry, de beurt met reparatie van de kogels kosten me 900 euro, en daarmee waren de aangegeven rammel en speling problemen niet verholpen. Mag ik best wat van zeggen toch?

Beste iedereen,
Even voor de goede orde, de verstandhouding tussen de dealer en mij is gewoon goed. Ik vind dat je het bespreekbaar mag maken, of is dat raar? En misschien heeft iedereen een beeld geschets bij dit probleem, dat ik stampvoetend binnenstorm bij de dealer en niets wil betalen. Dat is niet zo! Ik wil gewoon het fijne er van weten. Dus nogmaals, bedankt voor jullie reacties en voor wie het wil weten. De auto word nu gerepareerd. Ik heb keurig een leenauto gekregen en over de reparatie kosten gaan we nog even om de tafel zitten. Niets aan de hand.

Nogmaals bedankt!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Freni

Laat even weten hoe het nu afgelopen is.

Gr Stefan

freni (0), 14 jaar geleden

Doe ik zeker, op dit moment staat de auto ter reparatie van de schokbrekers bij de dealer.
Ik kom er dus nog op terug.

Grt Freni

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

sucses
ik wil alleen aangeven dat de monteurs al snel roepen van daar is die zeikerd weer
die jongens stellen de diagnose enreparaties
dus wordt er al snel meer vervangen als nodig om uit te sluiten dat je weer loopt van t is niet goed(gemaakt)

rinske (0), 14 jaar geleden

wat jij verteld lijkt precies op wat ik heb meegemaakt.
Ik had ook een rammel rechtvoorin.
Bij mij is toen ook stuurkogel vervangen,maar rammel bleef.
Nu hebben ze de fuseekogels vervangen en het probleem is opgelost.
Succes ermee

freni (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Ik heb de auto inmiddels terug. Gisteren om de tafel gezeten.
Ik moet zeggen dat ze het keurig opgelost hebben. De schokbrekers zijn vervangen, en rammel en spelling is ook verholpen.

Wat betreft de kosten. Omdat de stuurkogels onnodig vervangen waren, zijn we overeen gekomen dat we alleen de materiaal kosten van de schokbrekers betaald hebben. Een tegemoetkoming van de dealer van 235 euro.

Super netjes afgehandeld, en we komen dus zeker terug hier.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Mooi opgelost zo.....
Bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

een dealer met hart voor zn klanten

autobedrijf van breugel (0) PRO, 14 jaar geleden

ik vervang altijd de schokbrekers zonder arbeidsloon, er zit immers 60% korting op!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.