Twee maanden na aanschaf vind ik dat mijn Laguna 1.8 16 V teveel motorgeluid maakt. Vanaf ca 100 km is een echte irritante brom aanwezig die tussen 120-125 en 140-145 duidelijk minder is.Bij deze auto verwacht ik tot bv 140 weinig geluid. Het maakt niks uit of ik de motor zwaar belast of dat ik afrem op de motor, geluid blijf gelijk.Bij lagere snelheden en optrekken is de motor wel voldoende stil.Moet ik denken aan motorsteunen o.i.d?
Of loopt dit blok gewoon zo rauw? Wie heeft ervaringen, ook meningen van andere gebruikers over het geluidscomfort zijn welkom ? Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,jan
misschien zou het een wiellager kunnen zijn.?
paul,
Hallo, Paul
Is geen wiellager, brom komt zeer duidelijk uit richting van blok
20 jaar
Hoi Jan,
Ik ben de tevreden bezitter van een top-onderhouden "Laguna 1 fase 2" stationcar uit 8/1999. De door jou beschreven geluiden herken ik direct van mijn auto met dezelfde motor (1800/16v). Dat is gewoon een kenmerk van deze motor. Voor de rest vind ik het een hele prettige auto, waaraan nog nooit iets kapot is gegaan (stoel wiebelt een beetje).
Wat het geluid betreft denk ik dat je er gewoon aan moet wennen. Heb je wel eens een Laguna met een 1600 motor gehoord? Die maakt meer herrie. De enige uitzondering die ik mij voor kan stellen is dat jouw auto iets mankeert, maar dat zou je dealer er bij een proefrit direct uit moeten kunnen halen. Rij anders eens in eenzelfde auto (met dezelfde motor) van een ander (via de dealer?). Dan weet je direct of het geluid bij de auto hoort of dat jouw auto iets mankeert.
Met vriendelijke groeten,
Heino
20 jaar
Ik heb wel in een Scenic met 1600 motor gereden, deze had niet de irritante brom die mijn Laguna wel heeft.
Ik zal eens verder proberen te vergelijken
Groeten
Jan
20 jaar
Ook ik heb de brom in mijn Laguna met de 1.8 16v motor er schijnt niets aan te doen te zijn.
Groeten Frank.
20 jaar
zit er een orginele uitlaat onder?
Weet ik niet zeker, is wel altijd bij de dealer in onderhoud geweest. Kan dat effect hebben dan, brom komt echt uit de motorruimte, niet van onder de auto .
19 jaar
als er geen orginele uitlaat onder zit heb je minder tegendruk in het uitlaatsysteem wat ook gepaart gaat met zoals, wij het noemen het geluid van een raket wat net lijkt of het ook van uit de motor komt . kan dit alleen beoordelen als ik het zelf hoor
Even een update n.a.v. recente ervaringen:
Twee maanden geleden waren mijn (originele) eind- en tussendemper lek. Bij een bekende landelijke "snelbevestiger" hebben ze er nieuwe exemplaren opgezet van een mij onbekend merk. De herrie die we toen hoorden past écht niet bij dit type auto! Het klonk als een zware mechanische resonantie (lees: zware bromtoon) bij diverse toerentallen, vooral rond 1500 en 3000 toeren/m. Vervanging van de middendemper door een Bosal-exemplaar verlichtte het leed, maar het was pas écht opgelost na montage van hetzelfde bedrijf van 2 originele Renault-exemplaren.
Vóór aanschaf van deze auto hebben wij proefgereden in een Laguna 1.6-16V (óók een stationcar), die we hebben laten staan om krek dezelfde herrie. Dus als iemand zich oprecht verbaast dat deze auto's zo'n herrie maken: Monteer de originele uitlaat en het wordt direct draaglijk.
Dus: Compliment voor de service van de "snelbevestiger", maar alléén nog originele Renault-uitlaten voor mij!
19 jaar
Hoi Heino, toen je de vorige keer reageerde herkende je de geluiden meteen van jouw 1.8 16V, maar die had toen toch nog originele uitlaatdelen ? Dus ook met die uitlaat maakt hij behoorlijk lawaai bij bepaalde toeren? Ik moet zeggen dat ik gewoon 120 of 140 rij dan is ie wel mooi stil, maar soms is dat lastig. Geluid lijkt laatste tijd ook wat harder te worden. Ik hou jullie op de hoogte.
19 jaar
Je conclusie klopt: Terugkijkend hoort de brom bij deze auto/motorcombinatie. Met een originele uitlaat is het bij mij goed te doen. Het wordt heel anders met een niet-originele uitlaat: Die herrie is voor mij niet om uit te houden, zeker omdat telkens als je schakelt of in de stad afremt op de motor de motor voorbij 1400 toeren komt en daarbij een zeer irritante donkere bromtoon te horen is. Voor mij was dat teveel van het goede. Met de huidige originele uitlaat is het nog wel hoorbaar, maar zeker niet irritant.
Tot pakweg 80 km/uur maakt de auto weinig herrie, daarna neemt het toe om pas bij 130 km/uur en hoger te worden overstemd door andere geluiden (rijwind, banden). In het begin moest ik wennen aan het geluid bij 100 en 120 km/uur, nu vind ik dat geen probleem meer omdat ik eraan ben gewend.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar