close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Totale Hoeveelheid Olie In Airco

Bouwjaar: 2002

Beste,

wie weet wat de exacte hoeveelheid olie in mijn aircocircuit is, pomp is van Hella.
Liefst zou ik nog weten wat de onderdelen afzonderlijk bevatten,

Bedankt

Geplaatst door

mazout-1 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

U vraagt en wij moeten raden of in de glazenbol kijken welke Renault Laguna ? Laguna II (XGO) 1,6i/1,8i/1,9DdCi/2,2DdCi ? - Laguna II (XGO) 2,0i/2,0 IDE - ? - Laguna II (XGO) 3,0i ?
Ook al is de pomp van Hella? NUMMER...?
Heeft allemaal te maken met de hoeveelheid olie en de viscositeit !

Vul dan alle gegevens in ! brandstof en motor, plus verdere gegevens die van belang kunnen zijn.

Ben je geholpen als ik tussen neus en lippen zeg, 240 ml, PAO 68 ?
Niet dus, overal zit olie ? in de compressor 50 % en de rest verdeeld in de leidingen, verdamper, filter/droger (accumulator) en condensor.

Ik vraag me dan af wat de beweeg reden is waarom je dit vraagt.

Welke onderdelen afzonderlijk bevatten ?

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,

hier volgt hopelijk alle info; laguna 2, bj 2002, 1.8 16v, benzine. Pomp is van Hella, 8fk351 134-391, oude partnr is 1135320 en code is 071811836, pomp is nieuw en moet nog binnenkomen.
De beweegreden wil ik ook met je delen.
Als het goed is komt de pomp met de juiste hoeveelheid olie aangeleverd en nu was mijn nieuwsgierigheid wat de totale olieinhoud van het circuit is, dit is volgens mijn info een optelsom van inhoud pomp, verdamper etc.
Ik wil graag zeker weten dat er straks genoeg olie in mijn systeem zit, aangezien dit afvullen door iemand anders gebeurd ben ik graag op de hoogte van e.e.a. Alvast bedankt voor je info.

mazout-1 0

13 jaar

Dat is wat ik wilde weten.

Zal een Delphi compressor zijn, Oliesoort is PAG 150, vul hoeveelheid is 240 - 260 ml.

[quote]Als het goed is komt de pomp met de juiste hoeveelheid olie aangeleverd en nu was mijn nieuwsgierigheid wat de totale olieinhoud van het circuit is, dit is volgens mijn info een optelsom van inhoud pomp, verdamper etc.[/quote]
Idd als het goed is ja, worden ze afgevuld ? maar daar ga ik nooit vanuit !
De totale inhoud van het circuit is dat wat in de compressor zit, de olie circuleert mee met het koudemiddel er blijft dus olie in de verdamper, condensor, filter/droger en leidingen achter en zit er nog 50 % in de compressor.
Maar nu ben je al meer geinformeerd en ben je eigenlijk nog niets mee, want waarom wordt de compressor vervangen ? is de vorige vast gelopen...? heeft het systeem open gelegen of ligt het nog open ? is er een lek geweest ?
Dat zijn allemaal punten waar je rekening mee dient te houden ! waar TE voor staat zeg ik altijd is nooit goed, Te weinig of Te veel.
Als een compressor is vast gelopen, zal altijd het systeem gespoeld moeten worden er zit dan niets meer van olie in, tevens moet de filter/droger ook vervangen worden ! zelfs wanneer het systeem een lekkage heeft gehad of open is geweest.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,

ik vervang de pomp preventief omdat ik nog een tijdje met de auto vooruit wil, en om dus vastlopen e.d te voorkomen.
Het is wel zo dat de nieuwe pomp van Hella zal zijn, geld hier dezelfdevulhoeveelheid en oliesoort voor?

Als ik de pomp vervang zit er dus nog de helft , 130ml, in het systeem. Als het goed is zit er dan 250ml in de nieuwe wat het totaal te groot maakt, nl 380ml. Hoe ga ik daar het best mee om.

Ik neem aan dat in deze situatie het filter/droger niet hoeft te worden vervangen.

mazout-1 0

13 jaar

Hella is geen fabrikant van compressors, is een leverancier.
Ik heb bij mijn leveranciers de compressor opgevraagd met de door jouw verstrekte gegevens m.b.t deze auto, deze vermelden alle drie de Delphi /Harrison compressor met oem nr. Renault 8200021822 / 8200424250 of General motors 1135320

[quote]Als ik de pomp vervang zit er dus nog de helft , 130ml, in het systeem. Als het goed is zit er dan 250ml in de nieuwe wat het totaal te groot maakt, nl 380ml. Hoe ga ik daar het best mee om.[/quote]
Zo kun je het bekijken, een fabrikant gaat er altijd vanuit dat het systeem gespoeld is en dat er niets van olie uitgehaald wordt, dit om de garantie te waarborgen.
Hoe je daar mee omgaat ? Dat maak je zelf uit ? ik begrijp dat je de compressor zelf wilt monteren hiervoor zal eerst het systeem leeg getrokken moeten worden enz, enz.
Denk er wel aan dat als je zelf montage doet, de garantie komt te vervallen mocht de compressor alsnog kapot gaan, want fabrikanten verwachten dat dit door bekwame technici wordt uitgevoerd.

Jawel, de filter/droger moet ook vervangen worden is een zeer belangrijk onderdeel van de ac installatie deze haalt vocht uit het systeem en is na 24 maanden verzadigt.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,

de pomp vervangen gaat goedkomen, de pomp is idd een delphi.
Dat vervangen van de filter/droger zal bij veel auto's niet gebeuren, ik ga in ieder geval een nieuwe monteren.

De pag150, is dat een veelgebruikte/ universele olie, of moet de prof bij elke auto een specifieke olie laden in zijn apparaat?

mazout-1 0

13 jaar

Het vervangen van de filter/droger wordt niet door iedereen uitgevoerd, toch is dit een belangrijk onderdeel van de installatie.
Een verzadigde filter, zal het vocht niet meer opnemen en gaat mee circuleren, de pag olie heeft een nadeel dat deze sterk hygroscopisch is het zelfde als remvloeistof (wordt zwart), de olie verliest zijn werking (smeren/koelen) en de compressor zal dat niet op prijs stellen.

Onderschat vocht niet, vooral nu bij dit winterweer, airco's werken niet en aanwezig vocht bevriest, systeem slaat lek met alle probs er omheen, in maart/april van dit jaar was het hoogtij bij mij.
Voor mij mag het nog lang genoeg koud blijven.

Er zijn verschillende soorten pag olie, ik heb er vier de meest gangbare, iedere fabrikant kan een andere viscositeit voor schrijven, net zoals motor olie.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,

op de pomp zitten 2 sensoren, 1 bij de poelie en 1 bij de "koudemiddelingangen", weet jij waar deze voor dienen?

Het expansieventiel; gaan deze weleens kapot, hoe ervaar je dat en kan je hier iets aan doen of is dat een vervangonderdeel.

Filter/doger is niet eens zo duur, ik heb ook alle ringen/pakkingen besteld.

mazout-1 0

13 jaar

[quote=mazout-1]Theo,

op de pomp zitten 2 sensoren, 1 bij de poelie en 1 bij de "koudemiddelingangen", weet jij waar deze voor dienen?[/quote]
Ik weet niet wat je bedoelt met sensoren ? of je moet de stekkerverbinding hier voor aanzien.
Er zijn compressoren (nieuwere generatie van Delphi) die hebben een sensor bij de poelie die de snelheid controleert poeli/multiriem. Als de multiriem door slipt of dreigt vast te gaan zitten, schakelt de sensor de compressor uit.
Als het geen sensor betreft aan de poeli maar een stekker verbinding dan is die van de magneetkoppeling.
De sensor ? die je bedoelt aan de ingang koudemiddel (S) is mogelijk van de zuigdruk (elek. aansluiting) die electronisch geregeld wordt.

Ja, expansieventielen gaan wel ééns kapot, daar is niets meer aan te doen en zal vervangen moeten worden.
Jouw auto heeft een Orifice, dat is de vervanger van het expansieventiel, deze zit in de HD leiding en kan ook vervangen worden.

de afbeelding zegt genoeg denk ik.

http://img21.imageshack.us/i/orrifice.jp...

Denk eraan accumulator (filter/droger) het laatste monteren en direct daarna het systeem af laten persen en vacumeren enz, enz.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,

beste wensen!

ik bedoel i.d.d de stekkerverbinding, hoe weet je of de orrifice kapot is en waar vind ik die?

Is vacumeren genoeg of moet eerst het systeem nog gevuld met stikstof, dit doen ze wel bij grotere systemen van bv kantoren.

mazout-1 0

13 jaar

eerst vullen met stikstof om te controleren op lekkage is een mogelijkheid, ook kan je gewoon vacumeren en afvullen. Ik vacumeer zelf altijd direct. Als er echt lekkage is zie je dat wel aan het vacuum.


maar dit zal denk ik meer bedrijfs/ persoon gebonden zijn

Emiel, jij ook de besten wensen.

De orifice zit in de hogedruk leiding (dunne), je moet vanaf het schutbord de HD leiding volgen totdat je een wartelmoer ziet zitten.
Als de leiding los ligt, zit de orifice in dat stukje leiding wat naar het schutbord in vertrekt.

@ Renaultmonteurtje, dat is niet bedrijfs - persoons gebonden, zo heb ik het in iedergeval niet geleerd. een lek word opgespoord door af te persen met droge stikstof of droge lucht en niet d.m.v vacuum. idd als de standtijd in acht wordt genomen zie je dat wel aan de vacuum meter, weet je nog niet waar het lek zit.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit bij een laguna, maar bij de scenic van mij uit het bouwjaar 2005 zit de orifice geperst in de leiding die loopt van de condensor naar de verdamper.
Dus al je die wil vernieuwen , dan moet je die hele leiding ver nieuwen inclusief de druksensor want die zit daar ook op.

teunissen 0

13 jaar

Dat klopt, maar dat is bij de Laguna niet het geval.
Zelfs als de leiding moet vervangen worden, hoeft de drukschakelaar NIET vernieuwd te worden, deze is als los onderdeel te verkrijgen.
Let wel, bij de Senic II 2.0 dCI klopt je stelling wel.

TheoStek 0
badge

13 jaar

beste; nieuwe pomp , en filter er op en het gereutel ( dit was de reden van vervanging) was weg. Vervolgens het systeem ge-vacumeerd en gevuld, goede tip is om hier uv bij te doen, zo kan je een eventueel lek naderhand met een speciale lamp detecteren.
De olie heb ik aangevuld met het verschil van hetgeen eruit kwam.

Airco werkt nog steeds prima.

mazout-1 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.