auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Master: Trekt accu leeg

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Heb hier een master staan met het volgende probleem.

Klant kan na een nacht staan de auto niet meer starten, accu leeg.
Auto opgestart en meegenomen om uit te lezen, de volgende storingen (uitgelezen met Bosch KTS 550) waren aanwezig:
Ook wist de klant te vertellen dat het voorgloeilampje tijdens het rijden af en toe aan ging, en dat de koelvin zomaar ging lopen (ook met contact uit)

1. Voorgloeirelais stroom te hoog (code weet ik niet meer)
2. (1817) Koelventilator sturing 1 (stationaire fout)
3. (1820) Elektrische stopinrichting (ELAB) (stationaire fout)

Hierna gloeibougies gecontroleerd, er bleken er twee stuk te zijn, dus alle vier vervangen.
Alle storingen gewist, 2 dagen stroomverbruik gemeten. dit was nihil.
De daaropvolgende dagen de klant laten terugkomen om de storingen uit te lezen, de storingen kwamen niet terug.

Nu een week later staat de klant weer met een lege accu (in zeer korte tijd). Auto weer opgestart en uitgelezen.
Doordat de koelvin weer aan het draaien was had de klant de stekker van de vin al los getrokken.

De volgende storingen waren er weer:

1. (1817) Koelventilator sturing 1 (stationaire fout)
2. (1820) Elektrische stopinrichting (ELAB) (stationaire fout)

De storing van de koelventilator kan dus komen doordat de stekker losgetrokken was, dit is niet de hoofdoorzaak, omdat de auto ook zonder koelventilator aangesloten de accu leeg kan trekken.

Nu staat de auto hier alweer twee dagen, en hij verbruikt weer nagenoeg geen stroom. en ook de storingen komen niet meer terug.

Ik heb dus de volgende vragen:

1. Waar zit de elektrische stopinrichting op de pomp, en wordt deze direct door het management/ contactslot aangestuurd, of zit er ergens nog een relais wat kan blijven hangen?
2. Is deze ELAB los te vervangen?
3. Waarom gaat die vin steeds draaien als het probleem zich voordoet, van de dealer hoorde ik dat dat standaard is als de auto in noodloop gaat, maar het lijkt me sterk dat hij dit doet als het contact uit staat.

Er zijn helemaal geen problemen met het starten of uitzetten van de auto.


Mocht iemand hierop antwoord hebben of iets soortgelijks meegemaakt hebben hoor ik het graag,

Groeten Erik.

Geplaatst door

01erik01 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de koelvim heb ik ook eens gehad bij een traffic
hier bleek dat het relais was aangetast
relais toen vervangen en nooit meer last gehad

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de reactie, enig idee waar ik dat relais kan vinden, ik heb er een aantal links in de motorruimte achter de veerpoot.

Groeten,

Erik

01erik01 0
badge

17 jaar

daar zitten de relais
een daarvan is de koelvin

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Bedankt, ga er van de week naar kijken.

Groeten,

Erik

01erik01 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.