Renault Master: tankinhoud Renault Master L3H3 2006

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 DCI 120

In onze camper zit volgens de geleerden een brandstoftank met een inhoud van 100 liter.

Wanneer ik de tank rustig vul, nadat het brandstofwaarschuwingslampje al 30 km tevoren is gaan branden, kan ik slechts 80-82 liter in de tank bijvullen.

Wat is daarvoor de verklaring?

1. Brandstofmeter niet goed ingesteld ?
2. Tankinhoud is in tegenstelling tot opgave geen 100 liter.

Wie weet het??

Bij voorbaat dank voor je reactie!!!

Groet,

Marius

Marius7231

Geplaatst door Marius7231 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Master? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

tankbeluchtingspijpje is te lang.Tank demonteren en een stuk je van het pijpje afzagen. (tankvlotter wel eerst demonteren)

Marius7231 (0), 17 jaar geleden

Dag Patrick,

Dank voor je reactie!
Ik ben geen professional en begrijp waarschijnlijk daardoor niet wat de tankbeluchting te maken heeft met de niveaubepaling. Is dit een vaker bij de Master voorkomend probleem?
En mag ik hieruit afleiden dat er wel degelijk sprake is van een tankinhoud van 100 liter???

Groet,

Marius

max71 (0), 17 jaar geleden

hallo ik rijd zelf een nissan interstart L2h2 bj 2004 en had hier voor een opel movano L1h1 bj 2001 en deze hadden alle bij het zelfde wat de brandstof meter betreft en er was volgens de dealer niet veel aan te doen ik zelf rij altijd op de dag teller en 1000 km kan ik wel halen en moet dan zo ongeveer 92 liter tanken maar misschien heeft er iemand nu wel een andere oplossing voor .Als je weet wat het verbruik van uw camper is kun je het wel uit rekenen de link met de tankbeluchting kan ik niet helemaal leggen maar misschien wil patrick dit nog verder toe lichten mischien is er nu wel een modificatie voor wie weet groeten maxx

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

De beluchtingsslang cq pijpje is een plasticpijp die van de bovenzijde van de tank naar beneden (in de tank) +/-
10 a 15 cm gaat.Als de tank gevuld word dmv tanken gaat deze brandstof tot aan het beluchtingspijpje en verder kan de druk niet meer weg(tank zit als deze leeg is vol met lucht),omdat de lucht nu in een afgesloten ruimte zit.Nu kan de restlucht (druk) alleen nog maar richting de vulhals omdat daar de enige contact met de buitenlucht aanwezig is.Dus je kan alleen heel rustig tanken om zo de druk in de tank zo laag mogelijk te krijgen omdat de druk in de tank het brandstof terug drukt richting de buitenlucht.
De aansluiting van deze beluchtingspijpje staat rechtstreeks in verbinding met de vulhals.
Als je dit pijpje korter maakt zal het veel langer duren voordat de restdruk afgesloten word.
Ook hoop dat het verhaal `n btje duidelijker is.De ene heeft er meer last van als de ander.
Succes

Marius7231 (0), 17 jaar geleden

Dag Patrick,

Dank voor je verduidelijkende, aanvullende uitleg.
Als ik het dus goed begrijp is het beluchtingspijpje voorzien van een klepje: er wordt alleen lucht toegelaten. Dan zou er dus bovenin de brandstoftank een luchtbel zitten, die verhinderd dat je meer dan zo'n 80 liter kunt tanken in een tank met een inhoud van 100 liter??

Groeetn,

Marius

max71 (0), 17 jaar geleden

hallo mariusje tank inhoud klopt wel alle jij gaat er van uit als het lampje van de tank brand dan heb ik nog bv 5 liter over , dat klopt niet je kunt van deze tank meter geen ....navertelen probeer maar eens uit of neem een jerrycan met een paar liter diesel mee op de dag teller kun je toch altijd 950km halen als je hem tot de rand (rustig) hebt afgetankt gewoon en spons voor de tank meter en niet op het lampje letten en als er z,on 950/1000km op staat dan kun je van zelf meer tanken wat betreft de tank beluchting dit gaat meer over dat als je bij de pomp staat en een te snel lopende pomp hebt de tank te weinig beluchting heeft en het tankpistool af slaat en dan is inderdaad de tank niet volledig vol maar dan gewoon even de boel laten zakken en dan rustig verder tanken totdat je de brandstof in de vul opening ziet staan ik ben er hier van uit gegaan dat uw camper ongeveer een verbruik heeft van 1 op 10,5 dan moet je met een volle tank zo,n 1050 km halen maar wat ik al eerder aangaf gewoon proberen heb ik toen ik de bus net had ook gedaan en in het begin rijd het niet lekker want je denk steeds wanneer stop ie nu maar er zit echt wel een 100 liter tank onder groeten max

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Marius7231]Dag Patrick,

Dank voor je verduidelijkende, aanvullende uitleg.
Als ik het dus goed begrijp is het beluchtingspijpje voorzien van een klepje: er wordt alleen lucht toegelaten. Dan zou er dus bovenin de brandstoftank een luchtbel zitten, die verhinderd dat je meer dan zo'n 80 liter kunt tanken in een tank met een inhoud van 100 liter??

Groeetn,

Marius[/quote]
Dat is het hele verhaal.
Alleen het nadeel is voor dit te verhelpen zal de tank onder de auto vandaan moeten.

max71 (0), 17 jaar geleden

patrick ik denk dat marius te vroeg na de pomp gaat want als ik het toch goed begrijp is deze beluchting als men rustig tankt toch voldoende dus als de pomp af slaat even wachten en dan met een iets lager pomp snelheid de laatste liters er in gooien bij mij klopt er van dat lampje en de hele meter geen ........k

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar als het lampje brand zal er toch geen 15ltr nog in de tank zitten?? (hij kan maar 80ltr erin doen begrijp ik )Maar goed wat marius ermee doet mag hij zelf bepalen enkel heb ik dit bij een aantal masters verholpen zo op deze manier.

max71 (0), 17 jaar geleden

ik heb zelf in de praktijk de ervaring met een movano van 2001 en nu met een nissan interstar 2004 dat als je gaat tanken als de lamp net brand je er in sommige gevallen hoog uit 80/ 85 liter in kan krijgen ook als je rustig tankt die lamp klopt niet je kunt er niks mee vandaar dat ik altijd op de dag teller rij

Marius7231 (0), 17 jaar geleden

Vlak voor wie afreisden naar Spanje heeft de garage de tank er onderuit gehaald en bekeken.
Sindsdien kan ik zo'n 90 liter tanken als het lampje van de brandstofmeter gaat branden en dat vind ik een aanvaardbare verbetering.

Nogmaals hartelijke dank aan degenen die meedachten en verklaringen/oplossingen aandroegen. Alleen dankzij jullie is deze oplossing er gekomen!!!!

Groeten,

Marius

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.